احضار سه نماینده جنبش دانشجویی

نویسنده

نادر کرمی

در حالی که در پی ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه مازندران و دستگیری گسترده دانشجویان متحصن در این دانشگاه موجی از اعتراض فضای فعالیت های دانشجویی در سراسر کشور را فراگرفته است به نظر می رسد گفته های وزیر اطلاعات که فعالیت دانشجویان را «براندازی نرم» خوانده بود، از سوی نیروهای امنیتی به شکل برنامه ای عملیاتی پی گیری می شود. در همین راستا، دیروز سه عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت – بزرگترین تشکیلات تشکل دانشجویی کشور – به دادگاه احضار شدند.

روز گذشته در حالی که انجمن اسلامی های 36 دانشگاه عضو دفتر تحکیم وحدت در بیانیه ای مشترک نسبت به بازداشت فعالان دانشجویی دانشگاه مازندران اعتراض کردند، «محمد هاشمی» دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت از سوی دادگاهی در شهرستان سبزوار احضاریه دریافت که پیش از این «علی نیکونسبتی» دیگر عضو شورای مرکزی را نیز فراخوانده بود. در همین حال «بهاره هدایت» عضو جدید شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که به تازگی به عنوان مسئول واحد حقوق بشر شورای مرکزی تحکیم معرفی شده است نیز از سوی شعبه ششم دادسرای انقلاب تهران احضار شد.

محمد هاشمی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت که عصر روز گذشته این احضاریه دادگاه سبزوار را دریافت کرده است در گفتگو با «روز» علت این احضار را “مشی انتقادی مجموعه تحکیم و ایستادگی جنبش دانشجویی در برابر فشارهای حاکمیت طی یک سال” می داند.

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم در پاسخ به این سوال که چگونه دادگاهی از سبزواراقدام به احضار دو تن از اعضای شورای مرکزی تحکیم کرده است می گوید: “شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دوره گذشته مهمترین وظیفه خود را دفاع و حمایت از انجمن های عضو اتحادیه تعریف کرده بود، و بارزترین نمونه این حمایت هم دفاع از دانشجویان و اعضای انجمن دانشگاه سبزوار در جریان قتل یک دانشجوی دانشگاه سبزوار بود و احضار دو عضو شورای مرکزی به دادگاهی در شهرستان سبزوار از نظر من پاسخی به دفاع آن روز ما از حیثیت و حریم دانشگاه و اعتراض به تعرض به قداست این نهاد است”.

دانشجوی دانشگاه سبزوار پاییز سال گذشته در جریان تعرض یک دانشجوی بسیجی به وی در مقابل دانشگاه کشته شد، و انجمن اسلامی های سراسر کشور نیز اعتراض های گسترده ای را به این واقعه تدارک دیدند. در همان روزها بود که دفتر تحکیم وحدت بیانیه ای را منتشر کرد که با این جمله آغاز می شد “عاقبت دشنه فرود آمد”.

محمد هاشمی همچنین در ارتباط با احضار بهاره هدایت دیگر عضو شورای مرکزی نیز گفت: “خانم هدایت از سوی شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران به دلیل شرکت در تجمع 22 خرداد سال گذشته احضار شده است، خانم هدایت از چهره های شاخص دفتر تحکیم وحدت است که در عین حضور در جنبش دانشجویی ارتباط موثری نیز با جنبش زنان دارد، و برخورد با ایشان با توجه به همزمان شدن با احضار گسترده فعالان جنبش زنان و اظهارات اخیر وزیر اطلاعات، نگران کننده به نظر می رسد”.

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم در مورد هدف از این گونه اقدامات می گوید: “برخورد با فعالان دانشجویی در ایران سابقه ای به قدمت دانشگاه دارد، و همین سابقه تاریخی نشان داده است که اقداماتی از این دست نه تنها تاثیری در روند حرکت آزادی خواهانه این جنبش ندارد، بلکه باعث جدی و عمیقتر شدن مطالبات و مصمم تر شدن فعالان دانشجویی می شود.”

وی می افزاید: “تهدید جنبش دانشجویی گرچه سابقه طولانی دارد اما اقدامات سرکوبگرایانه اخیر نتیجه نگاه امنیتی دولت نهم به دانشگاه است که اصولا این نهاد را نه منتقد قدرت که عامل فتنه می داند.”

هاشمی که به تازگی برای دومین دوره به سمت دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت انتخاب شده است در مورد همزمانی این احضارها با آغاز به کار شورای مرکزی جدید دفتر تحکیم وحدت نیز می گوید: “با وجود اجرای پروژه های امنیتی در دانشگاه و موج عظیم احضار به کمیته های انضباطی، مراجع قضایی و حکم های سنگین و همچنین محرومیت از تحصیل فعالان دانشجویی طی سال گذشته کمتر کسی توان ادامه فعالیت مجموعه تحکیم را پیش بینی می کرد، اما برگزاری انتخابات در فضای سنگین حاکم بر ما نشان از عزم جدی ما بر حضوری فعال و منتقدانه در دانشگاه داشت، که اکنون خشم نهادهای سناریونویس امنیتی را برانگیخته است.”

با جدی شدن و گسترش فشارها بر فعالان دانشجویی و احضار سه عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در کمتر از یک هفته، بسیاری از دانشجویان سیاسی خاطره تلخ دستگیری دسته جمعی سران جنبش دانشجویی اندکی پس از اعتراضات گسترده دانشگاه های کشور در خرداد 82 رابه یاد آورده و نگران تکرار چنین برخوردهای شدیدی در سطح دانشگاه از سوی برخی دستگاه ها هستند. فرایندی که با توجه به شرایط حساس جامعه نمی توان سرانجام آن را پیش بینی کرد.

بیانیه 36 تشکل دانشجویی کشور

دیروز، احضار اعضای شورای مرکزی تحکیم در شرایطی صورت گرفت که فعالان دانشجویی در 36 دانشگاه کشور با انتشار بیانیه ای مشترک به هجوم هجوم نیروهای لباس شخصی به دانشگاه مازندران و دستگیری 15 دانشجوی این دانشگاه اعتراض کردند. متن کامل این بیانیه به این شرح است:

“نظر به شکست برخوردهای گسترده سال گذشته ــ احضار به کمیته های انضباطی ستاره دار شدن فعالین دانشجویی انحلال و تعلیق انجمن های اسلامی و شوراهای صنفی و کانون های فرهنگی توقیف نشریات دانشجویی ــ اینبار در سال ۸۶ دامنه ی برخوردها در دانشگاه ها گسترش یافته و با همکاری نهادهای امنیتی شدت بیشتری پیدا کرده است.

در ادامه ی برخوردهای غیر اصولی و اقتدارگرایانه با جنبش های دانشجویی، فرهنگیان، زنان و کارگران در ماههای اخیر، ناباورانه از بازداشت غیرقانونی 15 تن از دانشجویان در دانشگاه مازندران مطلع شدیم. اخبار حاکی از تعرض، هتک حرمت و ورود غیر قانونی خودروها و نیروهای انتظامی و امنیتی به دانشگاه و ورود غیرقانونی به منازل دانشجویان و همچنین حمله ی عده ای از اعضای یک نهاد شبه نظامی به دفاتر انجمن اسلامی دانشکده های دانشگاه مازندران است. انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های صادر کننده بیانیه حاضر این اعمال را در راستای تهدیدات اخیر مقامات ارشد امنیتی بر علیه جنبش زنان و دانشجویان ارزیابی کرده و ضمن اعلام همبستگی و پشتیبانی با دوستان دربند این اقدام را به شدت محکوم می نمایند. همچنین از کلیه ی نهادهای مدنی، سازمان ها و احزاب سیاسی و حقوقی، عموم دانشجویان و ملت آزاده می خواهیم واکنشی مناسب به این اقدام شنیع از خود نشان دهند. بدیهی است سکوت جامعه ی دانشگاهی و ملت آزاده در مقابل چنین اعمالی، حاصلی جز تنگ تر شدن طناب قدرت بر گردن جامعه ی فکری و فرهنگی ندارد.

و نیز به برخی نهادهای اقتدارگرای حاکمیت هشدار می دهیم که اصرار بر ادامه ی این برخوردهای گسترده و غیرانسانی که در جهت تهدید و تحدید فضای دانشگاه ها و جامعه می باشد، نه تنها منجر به اتحاد و انسجام ملی نخواهد شد بلکه با توجه به شرایط خطیر فعلی کشور منجر به دوری بیش از پیش جامعه و حاکمیت خواهد گردید.

در پایان ما نمایندگان دانشجویان دانشگاه های ذیل خواهان موارد ذیل می باشند:


1- مشخص شدن وضعیت دانشجویان ربوده شده

2- آزادی فوری و بدون قید و شرط 15 فعال دانشگاه مازندران

3- شناسایی و دستگیری و محاکمه آمران و عاملان این واقعه بی شرمانه

4- تعهد رئیس دولت مبنی بر حفظ امنیت و صیانت از حریم مقدس دانشگاه”

در زیر بیانیه فوق، امضای دانشگاه های زیر به چشم می خورد: “آب و برق شهید عباسپور، امور اقتصاد و دارایی، زاهدان، ایلام، ارومیه، شهید باهنر کرمان، بیرجند، تربیت معلم تهران، شیراز و علوم پزشکی، سیستان، صنعتی شاهرود، شهرکرد، علوم پزشکی شهرکرد، زنجان، لرستان، شهید رجایی، علامه طباطبایی، تربیت معلم سبزوار، فردوسی علوم پزشکی مشهد، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، کردستان، مازندران، همدان، خواجه نصیر، ساری، محقق اردبیلی، سهندتبریز، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی کرمانشاه، صنعتی اصفهان، گرگان، سمنان، الزهرا، کاشان”

بیانیه های جداگانه انجمنهای اسلامی دانشجویان

دیروز، همچنین دانشگاه های شریف، امیرکبیر، زنجان، شیراز، علامه طباطبایی نیز با صدور بیانیه های جداگانه ای حوادث دانشگاه مازندران را عزم حاکمیت برای برخورد با دانشجویان دانسته و خواستار آزادی سریع این دانشجویان شدند.

در بخشی از بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه شیراز و علوم پزشکی آمده است: “متاسفانه بار دیگر نیروهای لباس شخصی با تجاوز به حریم مقدس علم و اندیشه و یورش به جمع دانشجویانی که در اعتراض به ربودن یکی از دانشجویان در محیط دانشگاه تجمع کرده بودند، 15 تن از دیگر یاران دبستانی مان را نیز به اسارت گرفتند و به مکان نامعلومی بردند.”

دانشجویان انجمنی در دانشگاه زنجان نیز در بیانیه خود آورده اند: “در شرایطی که شعارهای مهرورزانه ی دولت حاکم گوش جهانیان را کر کرده است و دولت کریمه 15 ملوان متجاوز انگلیسی را با سلام و صلوات و یک بغل سوغات روانه ی کشور – به قول خودشان – استبداد پیر، می کند، تعدادی از دانشجویان همین مرز و بوم چند روزی است که در شرایط نامعلوم نگه داری می شوند. آقای رییس جمهور ! ما خواستار این نیستیم که شما با این 15 دانشجو مانند همان 15 ملوان متجاوز عکس یادگاری بگیرید، آنها از شما چلوکباب نمی خواهند، آنها نمی خواهند با کت و شلوار در شو های تلویزیونی شما شرکت کنند. حق حرف زدن، حق آزادی بیان، حق داشتن حداقل های زندگی، این تمام آن چیزی است که به طور مسالمت آمیز از شما طلب شده است. مادران آنها چشم به راه سوغاتی های شما نیستند، آنها حتی دیگر ادبیات مهرورزانه ی شما را باور ندارند ، آنها فقط می خواهند بدانند فرزندانشان به چه جرمی و در کجا نگه داری می شوند؟!”