موسیقی بومی ایرانی، نه میهن پرستی افراطی

ابراهیم مهتری
ابراهیم مهتری

» گفت وگو - حرف های امین عجمی سرپرست گروه عجم

 

سرپرست گروه عجم امین عجمی درفیسبوکِ شخصیِ خودش نوشته است:

امین عجمی که فارغ‌التحصیلِ مهندسیِ عمران از امپریال کالج انگلستان است، بیست و نُه سال دارد و حدود بیست و سه سال است که در انگلستان زندگی می کند. اواز نوزده سالگی به طورِ حرفه‌ای کار موسیقی را آغاز کرد. ابتدا همراه با دوستانش گروه موسیقی سیمرغ را راه اندخت و سپس، گروه عجم را تشکیل داد.

در حاشیه کنسرت کلن، پای حرف های اونشسته ایم.در پایان مصاحبه هم منتخبی ازآثار گروه عجم را آورده ایم.

 

از گروه عجم بگویید.

گروه عجم تلاش دارد با الهام از عناصر موسیقی بومی ایران، یک سبک ایرانی امروزی خلق کند. پروژه عجم عرض ادبیست به فرهنگهای زنده نواحی ایران. برخی از این فرهنگها با کشورهای همسایه مشترک

هستند، امری که دامنه گستردگی، تاثیرگذاری و تاثیر پذیری فرهنگ ایرانی د رجهان امروز نشان می دهد.

 

ولی فضاهایتان تا حدودی به رپ نزدیک است

شباهت‌هایی دارد. اما به نظرمن که با رپ بزرگ شدم با آن خیلی متفاوت است. هم از لحاظ ساختار آوایی وهم صوتی. شکل گیری آهنگ‌ها هم خیلی فرق دارد.

 

دلیل استفاده از نشانه‌ها های مختلف بومی در کارهایتان حتی بر روی لباس‌هایتان چیست؟

تاهفده هجده سالگی روی موسیقی رپ تاکید داشتم، موسیقی هیپ‌هاپ در اصل. و بیشتربا انگلیسی‌ها کار می‌کردم. یک جایی می‌رسد معمولاً که سر یک دوراهی هستی. در موسیقی هیپ‌هاپ اصالت خیلی مهم است. دیگر راه برگشتی برایمان نمانده بود که برگردم و هیپ‌هاپ ایرانی کار کنم:فرهنگ بومی، فرهنگ عامیانه. این اندیشه روی پوشش، طرز تفکر و موارد دیگر تأثیر گذاشت.

 

 چرا این قدر حضور موسیقی بومی در تولیدات شما مشهود است؟

تا جایی که در توانمان بود تلاش کردیم فراتر از مرزهای موسیقی بومی حرکت نکنیم. خب سلیقه امروزی تأثیر گذار است و نمی‌شود منکر این شد ولیکن وقتی که آدم می‌خواهد برود در بطن موسیقی بومی ایران اصلاً راه دیگری وجود ندارد به جز اینکه از موسیقی اقوام استفاده کند. به نظرم ً مرزهای امروزی سیاسی و بین‌المللی زیاد مطرح نیست. من سفری به سلیمانیه عراق داشتم، مرز سیاسی تأثیر زیادی در روابط انسانی نداشت. تاکید ما بر موسیقی بومی ایرانی است نه میهن پرستی افراطی. کلاً مرزهایمان را فراتر از تنگ نظری‌های امروز قرار می‌دهیم. برای همین باید یکی آذری بخواند یکی مازندرانی یا کردی..

 

در آثارتان از برخی واژه‌ها مانند غیرت و مردانگی زیاد استفاده می‌کنید…..

یک ترانه که در اجرای اخیرمان ارایه دادیم، تا حدودی جواب این سؤال را می‌دهد. اسم این ترانه غیرت است. ما تاکیدمان روی موسیقی ایرانی است. همه را به صلح و همه گرایی و دوستی دعوت می‌کنیم نه کینه‌توزی با اقوام مختلف. بعضی‌ها فکر می‌کنند عجم یعنی ضد عرب. اصلا اینطوری نیست. من فرهنگ بومی عشق می‌ورزم. ولی وقتی در گوشه های موسیقی بختیاری با اسامی چون عرب بازی، ترک بازی یا کرد بازی برخورد می‌کنید، می بینید چقدرتعامل بین این اقوام هست. ما تا جایی که می توانیم روند امروزی و مدرن شدن دراماتیک ناسیونالیست را نقد می‌کنیم.

 در مورد مردانگی، تا حدودی نگرش ما به ماجرا پست مدرن است. یعنی در عصر مدرن مردانگی به صورت افراط گرایی دیده می‌شود. ولی از یک جا به بعد آدم می‌تواند این تعاریف واژه‌ها و تفکرات را کمی با نگرش خردمندانه تری نگاه کند.

 

برنامه های بعدیتان چیست؟

تلاش می کنیم تا آخر سال ۲۰۱۳ آلبوم بعدی را ارایه بدهیم. آهنگ‌ها خیلی وقت است که حاضر است. اما هرکدام از ما درگیری کاری داریم. برای آلبوم قبلی مجبور شدم شش ماه مرخصی بگیرم.برای این یکی ظاهراباید از کارم استعفا بدهم، تا اینکه بتوانم تکمیلش کنم.

 

کنسرت یا توری جدیدی دارید؟

هدف اصلی ما این است که در نوروزی که می آید به صورت نمادین نوروز خوانی کنیم، شهر به شهر. من پنج، شش سال است که غرق این سنت نوروز خوانی شده ام.امسال در سفری که به نواحی کوهپایه البرز داشتم از نزدیک با مجریانی که فقط در کتاب‌ها اسمشان را شنیده بودم، آشنا شدم. قصد داریم به لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو و اگر بشود پاریس و لندن و منچستربرویم وبصورت یک تور مژده فرا رسیدن نوروز رابدهیم. امیدوارم نمونه های نوروز خوانی‌های مختلف مثل کو مش، طبرستان، استرآباد، ری، گیل و دیلمان را ارایه کنیم و مورد پسند واقع شود.

 

آخرین حرف؟

 جا دارد، اگر در جایی ازاجراهای ما، برخی شعرها باعث ناراحتی کسی می‌شود؛ صمیمانه عذرخواهی کنم.

 

منتخبی از آثار گروه عجم

خزان

هرچی می خوان

بندر لندن

رقص مردونه

اومدم