وعده: جلوگیری از هسته ای شدن ایران

نویسنده

» گزارش ان تی آی در باره شروع تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا

ارتین ماتیشک

نامزد های جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا روز پنج شنبه قول دادند که با استفاده از تحریم و یا هر وسیله دیگری از دسترسی ایران به بمب هسته ای جلوگیری کنند.

میشل باکمن، در اولین دور از گردهم آیی جمهوریخواهان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا گفت: “ایران مساله اصلی خاورمیانه است و موضوع اصلی آن مساله توان نظامی هسته ای است. آنها یکی از چهار حامی دولتی تروریسم هستند.”

وی گفت: “من مسئول کمیته اطلاعات کنگره آمریکا هستم و نمی توانم اطلاعات طبقه بندی شده را فاش کنم. ولی به عنوان رئیس جمهور آمریکا، هر کاری خواهم کرد تا ایران به صورت یک قدرت نظامی هسته ای در نیاید.”

همین نظر از سوی تیم پاولنتی، از مینه سوتا هم مطرح شد.

مایک مولن، رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا گفت: “در مورد ایران من فکر می کنم باید از تمام اقدامات ممکن برای جلوگیری از تولید بمب هسته ای توسط این کشور استقبال کرد. این اقدامات شامل تحریم های هم هست.”

پاولنتی گفت: “این اقدامات شامل کارهای علمی خوبی است که اخیرا هم نمونه هایی از آن را دیدیم. مثلا کار هایی شبیه ویروس های کامپیوتری.”

پاولنتی ظاهرا به بد افزار استاکس نت اشاره می کرد که سال گذشته تاسیسات هسته ای ایران را مورد هدف قرار داد و در روند غنی سازی اورانیوم این کشور اخلال ایجاد کرد.

آمریکا و سایر قدرت های غربی مدت هاست که معتقدند برنامه هسته ای ایران برای تولید بمب هسته ای دنبال می شود در حالیکه تهران همواره گفته است برنامه هسته ای این کشور در خدمت مقاصد صلح آمیز است.

به گفته متخصصین هسته ای، ایران اکنون به اندازه کافی اورانیوم غنی شده با درجه غلظت پائین در اختیار دارد که در صورت پالایش بیشتر بتواند با آن چهار سلاح هسته ای تولید کند. تهران در ماه ژوئن اعلام کرد تاسیسات زیر زمینی را برای تولید اورانیوم با درجه خلوص بالا در نزدیکی قم مستقر کرده است و به غنی سازی اورانیوم خود سرعت بخشیده است. اورانیوم با درجه خلوص بالاتراز 20 درصد امکان حرکت به سمت تولید مواد لازم برای بمب هسته ای را میسر می سازد.

ایران تا کنون مورد چهار دور از تحریم های سازمان ملل قرار گرفته است که برای وادار کردن این کشور به توقف غنی سازی اورانیوم صورت گرفته است.

هرمان کین، که یک تاجر است، گفت مساله هسته ای ایران با مساله انرژی و نفت در خاورمیانه گره خورده است.

وی گفت: “من معتقدم استراتژی انرژی ما مستقیما با مساله امنیت ملی و مساله متوقف کردن ایران از دستیابی به بمب هسته ای مرتبط است. در نتیجه در سیاست خارجی چیزی بیش از بمب و گلوله لازم است. آنچه لازم است ملغمه ای از بمب، گلوله و اقتصاد است. اگر در مورد به حداکثر رساندن منابع انرژی کشور جدی باشیم، آنگاه می توانیم نقش خود را در بازار جهانی ایفا کنیم. با کاهش قیمت نفت، فشار اقتصادی مناسبی به ایران وارد خواهد آمد.”

سناتور ریک سانتروم، از پنسیلوانیا، که در کنگره آمریکا مسئول تهیه لایحه تحریم ها علیه ایران بوده است گفت: “ایران کشوری است که از سال 1979 با ما در جنگ است. ایران کشوری است که تعداد آمریکائیان زیادی را در عراق و افغانستان کشته است.  حمایت های ایران از حماس و حزب الله نیز آشکار است.”

منبع: ان تی آی– 12 اوت