کلید حل مشکلات در دستان هاشمی؟

نویسنده
مهناز ملکوتی

» گزینش روسای مجلس پیشین از سوی کاربران یک سایت

اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی که کمتر از یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران زمانی باقی مانده، به یک معادله مهم انتخاباتی تبدیل شده تا جایی که یک سایت خبری تهران درباره احتمال ریاست جمهوری او یا یکی از همفکرانش، ناطق نوری، نظر سنجی کرده است.

خبرآنلاین که مواضع نزدیک به علی لاریجانی رییس مجلس و فراکسیون رهروان ولایت دارد و حسین انتظامی مشاور رسانه ای رییس مجلس، مسئولیت آن را به عهده دارد در یک نظرسنجی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، این پرسش را با کاربران خود مطرح کرده است: “به نظرشما با توجه به شرایط عمومی کشور و جهان، چه نوع شخصیتی برای ریاست جمهوری آینده مناسب تر است؟”

در این نظرسنجی چهار گزینه پیش روی کاربران قرار گرفته است: ۱- چهره پرسابقه نظیر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری، ۲- چهره دیپلماتیک نظیر ولایتی، حسن روحانی، کمال خرازی، صالحی، متکی، ۳- چهره اجرایی نظیر عارف، قالیباف، محمدرضا رحیمی، نیکزاد، ۴- چهره رادیکال (از اصولگرایان یا اصلاح طلبان).

تا آخرین ساعات چهارشنبه ده هزار و ۴۵۳ کاربر سایت خبرآلاین در این نظرسنجی اینترنتی شرکت کردند که گزینه اول یعنی چهره پرسابقه نظیر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری با ۴۵ ممیز ۳ درصد جایگاه نخست را دارد. جایگاه دوم با ۲۶ ممیز ۱ درصد متعلق به گزینه سوم یعنی چهره اجرایی است؛ چهره دیپلماتیک با ۱۶ ممیز ۴ درصد جایگاه سوم و در نهایت ۱۲ ممیز ۲ درصد از کاربران هم گزینه چهارم یعنی چهره رادیکال را انتخاب کرده اند.

علی لاریجانی هم گفته می شود خود از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری است و این که سایت نزدیک به او نظرسنجی هایی در خصوص انتخابات آینده انجام داده طبیعی است اما اختصاص دادن گزینه ای به نام هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در این نظرسنجی، از دید ناظران نشان از آن دارد که گرایش میانه روی متعلق به سال های قبل از دوم خرداد بار دیگر جائی برای خود در میان رای دهندگان گشوده است. اما برخی این همه را بلوف و دیگران راهی برای تشکیل دولت وحدت ملی می نامند.

پیش از این رسانه های اصولگرا، نسبت به حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هشدار داده بودند اما از آنجا که این سایت ها اخبار ضد و نقیض متعددی به صورت روزانه از وی یا خانواده اش منتشر می کنند، خبرهایشان جدی گرفته نشد تا اینکه روزنامه اصلاح طلب آرمان روابط عمومی در یکی از شماره های خود به این موضوع پرداخت و گمانه زنی ها را آغاز کرد. کار این روزنامه با چاپ عکس تبلیغاتی بزرگ هاشمی در بالای صفحه اول خود، تندروهائی مانند روزنامه جوان و کیهان را به واکنش واداشت جز آن که رسانه های دولت هم به تکاپو افتادند.

گرچه همچنان که صادق زیباکلام هم در هفته های گذشته تاکید کرده، قرار گرفتن یک شخص ۷۸ ساله برای شغلی که به احتمال زیاد بار سنگین ریاست جمهوری را در هشت سال باید عهده دار شود بعید به نظر می رسد، اما در هفته گذشته بحث درباره محدوده قانونی سن انتخاب شونده مطرح بوده است.

از میان اظهارنظرهای مقدماتی عمده تاکید ها بر سکوت قانون درباره حداکثر سن کاندیداهای ریاست جمهوری بود. پیش از این نمایندگان مجلس هفتم طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن حداقل سن افراد برای کاندیدای ریاست جمهوری بالاتر از ۴۰ سال و حداکثر آن ۷۵ سال باشد. این طرح با نظر منفی شورای نگهبان مواجه شد اما به دلیل فضای خاص مطبوعاتی آن دوره، در طوفان خبرها به فراموشی سپرده شد تا وقتی که دوباره شائبه حضور هاشمی مطرح گشت، سخنگوی شورای نگهبان در یکی از نشست های خبری خود اعلام کرد: “کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری شرط سنی ندارد مجلس هفتم مصوبه‌ای در این‌ باره ارائه کرد که به تصویب نرسید.”   

 روزنامه آرمان با تاکید بر این نکته که “حتی منتقدان هم می‌دانند کلید حل مشکلات کشور دست هاشمی است”، اردوگاه اصولگرایان رادیکال منتقد هاشمی رفسنجانی یا همان گفتمان سوم تیر را دچار سراسیمگی کرد.

“رجانیوز” از سایت های نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی و جبهه پایداری در گزارشی با عنوان “آغاز تکاپو برای یک «ارتجاع» بزرگ سیاسی” نوشت: “هاشمی برای تکمیل این پروژه، موانع سختی را در پیش رو دارد که اصلی ترین و مهم‌ترین آن‌ها، افکار عمومی و مردم هستند؛ مردمی که هنوز خاطره اقدامات و مواضع او در جریان فتنه ۸۸ را از یاد نبرده‌اند.”

بولتن نیوز از دیگر سایت های رادیکال منتقد هاشمی نیز در واکنش به شایعه حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: “در مجلس هشتم، طرحی تدوین شد که شرایط نامزدها را اصلاح می​کرد و تحصیلات را حداقل فوق لیسانس و سن را ۴۰ تا ۷۵ سال در نظر گرفته بود. اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. و مجمع تشخیص مصلحت نظر خود را درباره این مصوبه مجلس اعلام نکرد که امروز و با ورود هاشمی به عرصه انتخابات، دلایل این توقف را بهتر درک می کنیم.”

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی، که مواضعی نزدیکی با هاشمی رفسنجانی دارد در ستون جهت اطلاع خود در همین رابطه توضیح داد: “در پی چاپ خبری مبنی بر آمادگی هاشمی رفسنجانی برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری دوره یازدهم در بعضی روزنامه‌ها، منابع نزدیک به ایشان گفتند این خبر کذب محض است. همین منابع می‌گویند هاشمی‌رفسنجانی هیچ برنامه‌ای برای ورود یا دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارد.”

یکی از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به روزآنلاین در خصوص این شایعه ضمن رد آن اعلام کرد: “گزارش های اخیر روزنامه ها و سایت ها درباره احتمال نامزدی حاج آقا هاشمی برای انحراف افکار عمومی از آنچه در کشور می گذرد است و دلیل ندارد فردی با ۷۸ سال سن که آن موقع هم ۷۹ سال دارد وارد انتخابات ریاست جمهوری کشوری شود که دچار قحط الرجالی نیست. حالا اگر روزنامه ای بخواهد بیشتر بفروشد و عکس آقای هاشمی را چاپ کند به ایشان ارتباطی ندارد.”

روز گذشته حسنعلی نوری جانشین رییس ستاد انتخابات کشور و مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در پاسخ به این پرسش خبرگزاری فارس در خصوص سن کاندیداهای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برای شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری شرط سنی وجود ندارد، توضیح داد: “شرط سنی ۷۵ سال که برای نامزدهای مجلس وجود داشت برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ملاک نیست. شرط سنی ۷۵ سال برای مجلس بود ولی برای ریاست‌جمهوری فعلاً شرط سنی در نظر گرفته نشده است و تا قانون جدید ابلاغ نشود بر اساس همان قانون قدیم عمل می‌شود.”

با این وجود هاشمی رفسنجانی رکورد تعداد حضور در انتخابات های مختلف را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده است. انتخابات پارلمان های اول تا سوم، ریاست جمهوری پنجم و ششم، مجلس ششم و ریاست جمهوری نهم، آمار مبارزات انتخاباتی این چهره سیاسی جمهوری اسلامی را تشکیل می دهد.

 

بازگشت ناطق

علاوه بر هاشمی رفسنجانی، این علی اکبر ناطق نوری است که یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری، با پایان دادن به سکوت چندساله خود، اخیرا در مجامع عمومی ظاهر و به ایراد سخنرانی می پردازد. ناطق نوری علاوه بر اینکه همچون هاشمی رفسنجانی در یک اردوگاه سیاسی به نام جامعه روحانیت مبارز یا همان راست سنتی تعریف می شوند اما وجه مشترکی دیگری به نام احمدی نژاد دارند. هر دو منتقد جدی احمدی نژاد محسوب می شوند و نام فرزندان این دو چهره سیاسی در مناظره های تلویزیونی سال ۸۸ از سوی محمود احمدی نژاد به زبان آورده شد و اتهام سواستفاده مالی به آقازاده هایشان زده شد.

او پس از یک دوره سکوت طولانی در گفتگو با هفته نامه نگاه پنجشنبه، غیرمستقیم به اتهامات سه سال پیش احمدی نژاد به صورت غیر مستقیم پاسخ داد: “من ناطق اگر واقعا تخلف دارم باید بررسی شود. اساسا چرا مثل منی مورد سوال و مواخذه قرار نگرفت. واقعا این سوال جدی من است… تعارف نمی کنم. واقعا من چرا مورد سوال قرار نگرفتم؟ چرا مواخذه نشدم؟ اگر نسبتی داده شد، چرا تحقیق نشد، بررسی نشد که این درست است یا درست نیست. واقعا برای من سوال است و اصلا این برای من مسئله است، برای جامعه هم مساله است، مردم ماها را می بینند.”

رییس دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی در قدم دوم پس از شکستن سکوت سه ساله روانه آستان امام هشتم شیعیان شد تا سخنران مراسم شب ۲۳ ماه رمضان باشد اما هنگامی که سخنرانی وی به اینجا رسید که “آنچه که مردم را استوار، مقاوم و وفادار نسبت به آرمان‌ها و انقلاب اسلامی می‌کند، اقامه عدل است. زد و بندها،‌ فامیل بازی، همشهری‌گری، رفاقت‌بازی و مسائل این‌چنینی باعث می‌شود که مردم دلزده شوند”، گروه های فشار یا همان عناصر معروف به خودسر جمهوری اسلامی با پرتاب بطری آب و شعارهای مرگ بر خواص بی بصیرت و مرگ بر ضد ولایت فقیه به سخنرانی وی پایان دادند.

پس از این ماجرا سردار سعید قاسمی از چهره های برجسته انصار حزب الله ضمن پذیرفتن مسوولیت برهم زدن سخنرانی ناطق نوری در مشهد، وی را تهدید کرد “اگر به تضعیف دولت ادامه دهد، انصار حزب‌الله عنان پاره می‌کند و سراغ او می‌رود، همان ‌طور که در مشهد دیدیم.”

با این وجود خبرها حاکی از تلاش حامیان و اطرافیان ناطق نوری برای فراهم کردن مقدمات و زمینه های راه اندازی شبکه رسانه ای مجازی و مکتوب برای حمایت از او هستند تا تصمیم نهایی این چهره سیاسی برای حضور در انتخابات مشخص شود. فردی که پس از شکست از سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد ۷۶ اعلام کرد دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی کنم.

علاوه بر رفسنجانی و ناطق نوری، از چهره هایی چون خاتمی، ولایتی، قالیباف، جلیلی، متکی، عارف، جهانگیری، زنگنه، رضایی، صفارهرندی، ثمره هاشمی، مشایی، نیکزاد، رحیمی و … نیز برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری نام برده می شود.

همه این گمانه زنی ها در حالی است که محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم در گفتگو با تلویزیون جمهوری اسلامی هنگام مواجه شدن با این جمله مجری که گفت “یکسال بیشتر به عمر دولت شما نمانده…” مواجه گشت، آشفته شد و پاسخ داد: “شما از کجا می‌دانید؟”