ایران آماده برطرف کردن نگرانی جامعه جهانی

نویسنده

» گزارش دیلی استار از برخورد جدید ایران در آژانس

نماینده جدید ایران در آژانس هسته ای سازمان ملل با اشاره به برخورد نرم‌تر ایران تحت ریاست جمهوری حسن روحانی گفت، ایران آماده است برای یافتن راه‌هایی برای فائق آمدن بر مسایل موجود یکبار و برای همیشه با آژانس هسته‌ای همکاری کند.

اما رضا نجفی در اولین حضور خود در جلسه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای همچنین موضع ایران را تکرار کرد و بر حق ایران برای داشتن برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تاکید ورزید.

نجفی در این جلسه گفت: “ایران طبق حقوق و تعهداتش در پیمان ان‌پی‌تی آماده است تا صادقانه همکاری کند و هرگونه ابهام را از فعالیت‌های هسته‌ای خود بزداید.”

آژانس هسته‌ای جدای از تلاش‌های ده ساله قد‌رت‌های بزرگ برای حل مناقشه‌ای که می‌تواند ماشه جنگ خاورمیانه را بکشد، از سال 2012 با ایران دو دوره مذاکرات برگزار کرده تا مانع این کشور در بدست آوردن سلاح هسته‌ای شود.

تاکنون مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است اما کشورهای غربی قرار است 27 سپتامبر در وین دیدار کنند تا تغییر رویه ایران را پس از دوران احمدی‌نژاد و تحت ریاست‌جمهوری حسن روحانی بیازمایند.

اسرائیل که تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است نسبت به هرگونه تغییر در سیاست ایران در دوران روحانی بدبین است.

ایهود آزولی نماینده اسرائیل به آژانس گفت: “ایران آژانس و همه جامعه جهانی را در دوری باطل می‌چرخاند.”

حسن روحانی نجفی را به عنوان نماینده جدید ایران در آژانس منصوب کرده که نشان از اراده تهران برای حل مسئله هسته‌ای دارد.

این دیپلمات آرام و متخصص خلع سلاح گفت: “ما امیدوار هستیم از نزدیک با دبیرکل و گروه او در روزهای آینده کار کنیم.”

او در پاسخ به سئوالی در مورد خوشبینی در رسیدن به یک توافق در وین گفت: “ما با هم می‌نشینیم، مستقیم و صادقانه در مورد اختلافات حرف می‌زنیم. امیدواریم بتوانیم این اختلافات را حل کنیم.”

دیپلمات‌های غربی از لحن آشتی‌جویانه او استقبال کردند اما هشدار دادند که جامعه بین‌المللی باید صبر کند و تغییر رویه تهران را پس از انتخاب روحانی مشاهده کند.

آنها گفتند بیانات نجفی نسبت به مقام پیشین او، علی اصغر سلطانیه، که معمولا از جلسه آژانس برای حمله به دشمنان غربی تهران و آژانس هسته‌ای استفاده می‌کرد واقعگرایانه‌تر بود.

ایران می‌گوید تنها برای مقاصد صلح‌آمیز به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد و هرگونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

روحانی که وعده شفافیت بیشتر و تهاجم کمتر در مذاکرات با آژانس و قدرت‌های بزرگ را داده این هفته گفت زمان برای حل مناقشه هسته‌ای ایران با غرب محدود است.

وی گفت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در همین ماه، با وزرای خارجه شش قدرت بزرگ – روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان – دیدار خواهد کرد.

یکی از مشاوران ارشد ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که قرار است روز جمعه با روحانی دیدار کند گفت، مسکو امیدوار است مذاکرات جدید با ایران و شش قدرت بسیار زود برگزار شود و هر دو طرف باید انعطاف بیشتری داشته باشند.

روسیه نسبت به کشورهای غربی رابطه گرم‌تری با ایران دارد.

یوری یوشاکوف گفت: “مهم است که ایران انعطاف و آمادگی لازم را برای دیدار با جامعه بین المللی نشان دهد. شش کشور نیز در عوض باید برخورد خلاقانه‌ای نشان دهند و برای پاسخ مناسب به اقدامات مثبتی که از ایران انتظار داریم آماده باشند.”

منبع: دیلی استار، 12 سپتامبر 2013