سپاه در نوار مرزی درگیرست؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آماده باش نیروهای نظامی

خبرگزاری‌های دولتی در شرایطی از وقوع درگیری مسلحانه در مرزها خبر داده اند که فرمانده کل مرزبانی جمهوری اسلامی برای بازدید از نوار مرزی در آذربایجان غربی به سر می برد. در روزهای گذشته و همزمان با شدت گرفتن درگیری‌های نظامی میان داعش و ارتش عراق در این کشور، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی هم از وقوع درگیری‌هایی با “افراد مسلح ناشناس” در مرزهای مناطق کردنشین خبر داده اند.

اوایل هفته جاری احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش از کشته شدن چند عضو پژاک، حزب حیات آزاد کردستان خبر داد. او گفت این افراد از مناطق مرزی قصد ورود به ایران را داشته‌اند.

به گفته احمدرضا پوردستان، این افرادبا “انواع و اقسام سلاح ها قصد ورود به مرزهای ما را داشتند و بنا داشتند تا بسته‌های انفجاری را وارد کشور کنند و حرکت‌هایی را انجام دهند.”

این فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته، “ضربه سختی” به نیروهای پژاک وارد و چند نفر از آنان کشته و زخمی شده اند.

روز چهارشنبه، چهارم تیرماه اما خبرگزاری‌های رسمی اعلام کردند که سه مامور نیروی انتظامی شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته و به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

شهریار حیدری، مدیرکل سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه در این ارتباط توضیح داده بود که شامگاه سه شنبه، افراد مسلح به سوی یک خودروی نیروی انتظامی شهرستان ثلاث باباجانی که مشغول گشت‌زنی شبانه در حدود دویست متری ورودی شهر تازه آباد بود تیراندازی کردند.

این مقام سیاسی نظامی استانداری کرمانشاه درگیری روز چهارشنبه را به “اشرار مسلح” ارتباط داده اما خبرگزاری ایلنا به نقل از همین منبع نوشته بود:“با توجه به نوع اقدام و نحوه حمله به اتومبیل نیروی انتظامی احتمالا این اقدام از سوی اشرار باقی مانده از گروهک پژاک انجام شده است.”

خبر دخالت پژاک اما از سوی تارنمای شبکه خبر به نقل از منابع نیروی انتظامی کرمانشاه، تکذیب شده است.

تائید و تکذیب‌ها در خصوص درگیری‌های چند روز گذشته در نوار مرزی در حالیست که برخی منابع خبری کردی تائید کرده‌اند که این درگیری‌ها میان سپاه و پژاک روی داده است.

پژاک تا کنون به این اخبار واکنشی نشان نداده،‌ اما خبرگزاری فرات، نزدیک به حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک که پژاک به آن منتسب است، از وقوع درگیری‌هایی میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در تپه “فرتنه” در دامنه کوهستان قندیل خبر داده که در نتیجه آن یک سرباز نیروی انتظامی کشته شده است.

در همین حال خبرگزاری فرات همچنین اسامی ۲۱ گریلای (عنوانی برای نیروهای نظامی پژاک و پ ک ک) کشته‌شده در درگیری های چند روز گذشته را منتشر کرده بدون آنکه مشخص کند این افراد در درگیری با نیروهای نظامی کدام کشور کشته شده‌اند.

همچنین کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران جداگانه به نقل از منابع محلی گزارش کرده که نیروهای سپاه قرارگاه حمزه سید الشهدای ارومیه، عصر روز ۱۳ خرداد ماه در نزدیکی روستای برده‌رش در نزدیکی ارومیه با نیروهای پژاک درگیری چند ساعته داشته‌ اما پس از پایان این درگیری وارد روستا شده و مزارع کشاورزی روستاییان را توپ باران کرده اند.

پژاک از احزاب مسلح مخالف جمهوری اسلامی از حدود ده سال پیش درگیری‌های متفرقه ای با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه پاسداران داشته است.

نیروهای نظامی پژاک در دامنه کوهستان قندیل در مرز ایران، عراق و ترکیه مستقر هستند؛ جایی که در سالهای گذشته بارها از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی گلوله باران شده است.

در مرداد و شهریور ماه سال ۹۰، سپاه پاسداران و پژاک وارد یک درگیری دو ماهه و پر تلفات شدند که بعد از مداخله مستقیم مقامات اقلیم کردستان عراق و اعلام آتش بس پژاک به صورت موقت از سوی دو طرف متوقف شد.

حالا اما علاوه بر گزارش رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی، آن طرف تر رسانه‌های کردستان عراق نیز از آغاز دور دیگری از گلوله باران نقاط مرزی خبر داده‌اند.

بنگاه خبری روداو در اربیل به نقل از منابع محلی خبر داده که روستای سیدوان در دامنه کوهستان قندیل از سوی جمهوری اسلامی گلوله باران شده است.

همچنین وبسایت تلویزیون NRT در سلیمانیه گزارش کرده که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه روستای روژ در مرز حاجی‌عمران را گلوله باران کرده اند.

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر شده به گزارش خبرگزاری دولت، فرمانده کل مرزبانی کشور برای بازدید از نوار مرزی در آذربایجان غربی به این استان سفر کرده است.

سردار حسین ذولفقاری گفته است: “در سالی که گذشت با ایثار و از خود گذشتگی مرزبانان و خانواده های صبور آنان و همراهی مرزنشینان، سازمانها و نهادها، امنیت مطلوبی در مرزهای استان حاکم بوده و امید است این روند در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.”

مرزهای استان آذربایجان غربی از جمله حساس ترین مرزهای نوار غربی ایران هستند. این استان نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان دارد.

به دنبال نا آرامی‌های دو هفته گذشته عراق و تزلزل برخی از مرزهای این کشور، نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در مرزهای کشور به حالت آماده باش در آمده‌اند.

برخی از ناظران نسبت به خطرات احتمالی گروه مسلح “دولت اسلامی شام و عراق ـ داعش” برای ایران هشدار دادهاند اما سردار حسین ذولفقاری فرمانده مرزبانی کشور گفته است: “امنیت در مرزهای شمال غرب برقرار بوده و تاکنون هیچ گونه تعرضی از سوی گروهک تکفیری داعش صورت نگرفته است.”