هنوز زمان مناسب حمله به ایران نیست

نویسنده

» گزارش جورازلم پست از سخنرانی رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل

روز یکشنیه آموس یالدین رئیس سابق سرویس اطلاعات ارتش اسرائیل به حاضران در کنفرانس سالانه جورازلم پست در نیویورک گفت این سوال که آیا اجازه به ایران برای اتمی شدن خطرناک تر است یا حمله پیشگیرانه به ایران، پرسش روز است.

یالدین که از ینیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به خاطر تعیین خط قرمز برای حمله نظامی به ایران انتقاد می کرد گفته است پیش از آنکه بررسی عملیات نظامی باید زمان بیشتری برای دیپلماسی و تاثیر گذاری تحریم ها در نظر گرفته شود ، تحریم هایی که تازه یک سال است اثر گذار شده اند.

او گفت هنوز زمان مناسبی برای اقدام نظامی نیست و افزود علاوه بر دیپلماسی و ابزار اقتصادی “ما باید به استراتژی های دیگری که هیچ کس به آن بهایی نمی دهد نیز زمان دهیم.” آشاره ای تلویحی به انواع مخفی ترور و حملات کامپیوتری.

یالدین که در حال حاضر هدایت موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو را عهده دار است می گوید گرچه ، اگر اوضاع بد و بدتر شود و گزینه های دیگر کارایی نداشته باشند و نتوانند ایران را متوقف نکنند، آنگاه عواقب متوقف کردن ایران از عواقب اینکه ایران هسته ای شود کمتر خواهد بود.

اگرچه او معتقد است زمان بندی حمله به ایران باید دقیق باشد تا اسرائیل هزینه دو طرفه پرداخت نکند ، هم از خسارات وارد شدن به یک حمله نظامی متضرر شود و هم در توقف روند هسته ای ایران.

او می گوید اسرائیل باید “بسیار مراقب” باشد، اما امکان دارد که بتواند حمله موفقیت آمیزی انجام دهد.

او افزود ما “کشور بسیار قدرتمندی هستیم و می توانیم با عواقب یک حمله نظامی مقابله کنیم”

در حالی که اسرائیل مدعی است می تواند از عهده ی “فردای روز حمله” بر آید ، یالدین اضافه می کند که دولت یهود برای دهه بعدی به جامعه بین المللی و به ویژه ایالات متحده نیاز دارد “چرا که لازم است آن در سال های پس از حمله اسرائیل، آن ها از دستیابی ایران به بمب اتمی جلوگیری کنند”

او می گوید :“به طور قطع ما می توانیم برنامه اتمی آن ها را برای همیشه منتفی کنیم. هر کسی حمله کند تنها می تواند پنج سال آن برنامه ها را به تاخیر بیندازد”

 منبع : جورازلم پست - 28 آوریل