رتبه دوم

پروین بختیارنژاد
پروین بختیارنژاد

۱۳هزار و ۱۴۰ نفر از هموطنان ما، در ۸ ماهه سال جاری در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند. از این تعداد ۸ هزار و ۴۳۱ نفر در حوادث جاده ای و ۳هزار و ۶۱۲ نفر در حوادث درون شهری به کام مرگ فرو رفته اند. در میان استانها، استان فارس با یک هزار و ۱۲۰ نفر و خراسان رضوی با یک هزار و ۲۳ نفر و استان تهران با ۹۷۹ نفر، استانهای پر تلفات حوادث رانندگی شناخته شده اند و بدین سبب کشور ما به کسب رتبه دوم در تصادفات رانندگی نائل شده است.

 همینطورگزارش پزشکی قانونی می گوید که آمار مرگ و میر تصادفات با کاهش ۷ درصدی نسبت به سال قبل همراه است. اما در خصوص آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی می توان به چند نکته اشاره کرد:

۱- مهمترین نکته در خصوص تصادفات جاده ای، نبود آموزش مستمر به شهروندان در خصوص چگونگی رعایت حقوق و امنیت دیگر رانندگان و عابران پیاده است. کشوری که هر ساله رقم قابل توجهی از آمارمرگ و میر مربوط به حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده، بطورحتم باید از طریق تشکیل تیمی از روانشناسان، جامعه شناسان، مهندسان راه سازی و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیز نمایندگانی از کارخانجات ماشین سازی، سوانح رانندگی را مورد آسیب شناسی قرار دهد و نتیجه واکاوی این آسیبها را درقالب گزارشات و آموزشهایی از طریق رسانه های دولتی و نیز مستقل به شهروندان ارائه  و راهکارهای مناسب را پیشنهاد دهد.

 ۲- از دیگر عوامل حوادث رانندگی می توان به جاده های ناامن، بازسازی و تعریض نشده، اشاره کرد که یکی از دلایل جدی تصادفات جاده ای است.نکته مهم دیگر آنکه قوانین راهنمایی ورانندگی باید بر اساس شرایط جدید و نیاز روز، مورد بازنگری و تدوین مجدد قرار گیرد که متاسفانه نه تنها چنین تغییراتی صورت نگرفته بلکه خاطیان تصادفات رانندگی، براحتی می توانند با دادن رشوه به برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی خود را از مجازات های حداقلی قوانین نوشته شده در دهه های گذشته رها کنند. در نتیجه ما نیازمند قوانین جدید با استفاده از تجربه کشورهایی که موفق به کنترل حوادث رانندگی شده اند،هستیم؛ قوانینی که ضمانت اجرایی آن با جدیت مورد توجه وپیگیری مسئولان قرار گیرد.

۳- نزدیک به دو دهه است که جاده های بین شهری و اتوبان ها به پیست های اتومبیل رانی رانندگان جوان تبدیل شده. دراین جاده ها واتوبان ها، جوانان تازه راننده شده هنرها و خلاقیتهای خود را به هنگام رانندگی به نمایش می گذارند و درنهایت هم به هنگام انجام یکی از این حرکات محیرالعقول حادثه ای تلخ و تکان دهنده رخ می دهد. چنانکه احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در همایش علمی ترافیک ایمنی و راهکارهای اجرایی اعلام نمود ۳۱درصد تلفات حوادث رانندگی مربوط به جوانان بین گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال است.

۱۶/۱ درصد کشته شدگان نیز  به گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال تعلق دارند و نیز ۶/۳ درصد متوفیان مربوط به گروه سنی ۱۱ تا ۱۷ سال است.

احمد شجاعی در این همایش مهمترین دلیل مرگ و میر کشته شدگان را وارد شدن ضربه به سر و شکستگی های متعدد اعلام کرده و نیز افزوده نیمی از کشته شدگان بلافاصله بعد از وقوع سانحه جان خود را در محل حادثه از دست می دهند.

وی همینطور اعلام نموده که ۳۴/۷ درصد موارد کشته شدگان، سرنشینان خودروی سواری هستند و ۲۵/۷ درصد نیز مربوط به موتورسواران می شود.

بهر صورت، هرساله آمارتکان دهنده ای توسط پلیس یا پزشکی قانونی از جانباختگان حوادث رانندگی  منتشر می شود، بدون آنکه دستگاههای ذی ربط برنامه مدون و پیشگیرانه ای را تدوین کنند و دراختیار مسئولین و مردم قرار دهند. در حالی که از طریق آموزشهای مرتب و مستمر در رسانه های جمعی که هر ساله بودجه ای کلان از دارایی های کشور را به خود اختصاص میدهند، می توان مردم را نسبت به امنیت و رعایت حقوق دیگران در جاده ها و خیابانها حساس کرد و نیز با تصویب قوانین جدید و دقت دراجرای درست آن، جان هزاران انسان را ازمرگ حتمی نجات داد.