اهدای خون جمعی در روز عاشورا

نویسنده

» گزارش لارپوبلیکا از تدبیر ایرانی ها

تیتزیانا چاواردینی

روز 25 نوامبر در ایران به مناسبت شهادت امام شیعیان، حسین، نوه پیامبر اسلام عزای عمومی است. گفته می شود که این امام در قرن هفتم سرش از بدنش جداو کشته شد. دهمین روز ماه محرم در تقویم قمری، عاشورا است و از آنجایی که تقویم شمسی و قمری ده روز اختلاف دارند، روز عاشورا در تقویم شمسی جابجا می شود. کلمه عاشورا به معنای دهمین روز، روز بزرگداشت امام حسین است.

در جریان مراسم عزاداری بسیاری از مومنان، عشق خود را به امام شهید با خودزنی نشان می دهند. تصاویر مردانی که با چشمان اشکبار و تن خونین در خیابان راه می روند، بدل به سلاح موثری برای مخالفان شیعه گری شده است. بعنوان مثال، سنی ها از این تصاویر استفاده زیادی می کنند. بحث بر سر درست یا غلط بودن این آیین و آداب مذهبی نیست، بحث بر سر این است که به این آیین ها در هیچ کجای قرآن اشاره نشده است. شیعیان از اینکه در روز نبرد در کربلا نبوده تا از امام حسین و خانواده اش دفاع کنند، ابراز تاسف می کنند. هنوز هم در این روز می شود شاهد عزاداری آنها با طبل و سنج و دسته های بزرگ عزادار سیاه پوش بود که زنجیر می زنند و برخی بر فرق سر خود قمه می کشند. این خودزنی که سال هاست رواج دارد در دوران آیت الله خامنه ای ممنوع شد و قرار بر آن شد که بجای “قمه زنی” ایرانیان عزادار خون خود را به مراکز خون اهدا کنند.

در روز عاشورا، چادرهای جمع آوری خون، چهار برابر بیشتر از مقدار معمول خون دریافت می کنند. طبق تحقیقاتی که در روزنامه علم خون شناسی منعکس شده گفته می شود که آیین های مذهبی تاثیر مهمی بر رفتار های اجتماعی دارند و به نظر می رسد که افرادی که وابستگی های مذهبی دارند بیشتر از افراد دیگر تمایل دارند که در کارهای خیر و اهدای خون شرکت کنند. در این روزها در خیابان های تهران، مردم برای اهدای خون صف کشیده اند.

سازمان انتقال خون ایران، مثل هر سال، چادر های سیار خود را به سرتاسر کشور فرستاده بود که تا نیمه شب باز بودند. در سال ۲۰۱۰ سازمان انتقال خون بیش از ۳۷ هزار واحد خون در روز عاشورا و شب بعد از آن جمع آوریی کرد. درواقع با بوجود آمد ایده همدردی با امام حسین در روز عاشورا است که مومنان شیعه خون اهدا می کنند.

ایران یکی از بهترین کشورها در مورد اهدای خون است. سازمان انتقال خون گزارش داده است که ایران در سال های اخیر بیشترین خون را نسبت به سال های گذشته اهدا کرده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران یکی از پنج کشوری است که بالاترین میزان اهدای خون را از لحاظ کیفیت و سلامت خون، دارند. غلامرضا توگه، رئیس سازمان انتقال خون ایران، اعلام کرد که خون اهدا شده در ایران بخوبی بررسی می شود تا از لحاظ هپاتیت نوع آ و ب سلامت باشد. وی همچنین خاطرنشان کرد که این برای کشور افتخار است که افراد زیادی در اهدای خون مشارکت می کنند.

لارپوبلیکا، ۲۲ نوامبر