پوتین با قرآن خطی و اورانیوم خام در تهران

نویسنده
شیرین کریمی

» دومین سفر رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که برای شرکت در سومین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز به ایران سفر کرده با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرد و قرآنی به او هدیه داد؛ او هم‌نظر با حسن روحانی از افزایش تولید و صادرات گاز نیز خبر داد.

رئیس‌جمهور روسیه پس از ورود به ایران، از فرودگاه به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رفت. دیداری که در آن “یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی” قرآن را به رهبر جمهوری‌اسلامی - که خبرگزاری اسپوتنیک از وی با عنوان “امام خامنه‌ای” یاد کرده - هدیه داد.
در این دیدار دو ساعته آیت‌الله خامنه‌ای از پوتین با عنوان “شخصیت برجسته‌ای در دنیای امروز” یاد کرد که در یک سال و نیم اخیر مواضع “خیلی خوب و مبتکرانه” گرفته و سیاست آمریکا برای “در موضع انفعال” قرار دادن رقبا را “خنثی” کرده است. رئیس‌جمهور روسیه نیز پاسخ سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را چنین داد که: “شما را متحدی مطمئن و قابل تکیه در منطقه و جهان می‌دانیم”. او گفت: “متعهدیم که بر خلاف برخی‌ها به شرکای‌مان از پشت خنجر نزنیم و هیچ‌وقت در پشت پرده اقدامی بر ضد دوستانمان انجام ندهیم و اگر اختلافی هم داشته باشیم، با صحبت به تفاهم برسیم”.
دو طرف اما پیرامون موضوع سوریه و نیز گروه دولت اسلامی با یک‌دیگر گفت‌وگو کردند. به گفته رهبر جمهوری‌اسلامی “آمریکایی‌ها در نقشه‌ای بلندمدت، درصددند با تسلط بر سوریه و سپس گسترش کنترل خود بر منطقه، خلاء تاریخی تسلط نداشتن بر غرب آسیا را جبران کنند که این نقشه تهدیدی برای همه ملتها و کشورها به‌ویژه روسیه و ایران است”.
ولادیمیر پوتین نیز موضع خود درباره تحولات سوریه را شرح داد: “حل بحران سوریه فقط از طریق سیاسی و پذیرش رأی مردم این کشور و خواست همه اقوام و گروه‌های سوری امکان‌پذیر است و هیچکس حق ندارد نظر خود را به مردم این کشور تحمیل کند و به‌جای آنها درباره ساختار حکومت و سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه تصمیم بگیرد”.
ایران و روسیه از جمله متحدان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هستند. این دو کشور از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، به حمایت از دولت این کشور پرداختند. در مقابل کشورهایی نظیر آمریکا، عربستان سعودی و قطر از برخی مخالفان بشار اسد حمایت کردند.
با این حال حدود دو هفته پیش دومین کنفرانس آینده سوریه در وین برگزار شد. کنفرانسی که در آن ایران و روسیه نیز حضور داشتند و در کنار وزرای امورخارجه برخی کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی، به بحث درباره اینده سوریه و جنگ در این کشور پرداختند.
این برای دومین بار است که ولادیمیر پوتین با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می‌کند. او هشت سال پیش - پاییز سال ۸۶ - و در زمان حضور در تهران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج فارس با رهبر ایران دیدار کرده بود. بعدها رسانه‌ها به نقل از او نوشتند که چهره “مسیح” را در آیت‌الله خامنه‌ای دیده است.
پوتین هم‌زمان با ورود به تهران سند “رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های همکاری‌های هسته‌ای” روسیه با ایران را امضا کرد. براساس بخشی از این سند روسیه به صادرات هرگونه مازاد اورانیوم غنی شده ایران - بالاتر از محدوده ۳۰۰ کیلوگرم - کمک خواهد کرد که از طریق ارسال اورانیوم خام در ازای آن به ایران خواهد بود. روسیه همچنین به مدرنیزه کردن راکتور آب سنگین اراک و اصلاح دو آبشار سانتریفیوژ در فردو کمک خواهد کرد.