پیشنهاد سردار اقتصاددان: گروگان‌گیری

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» محسن رضایی با یک ادعای عجیب خبرساز شد

محسن رضایی،‌ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که بار دیگر به سپاه پاسداران برگشته است، در یک برنامه زنده تلویزیونی با لباس شخصی حاضر شد و به آمریکا پیام داد که توان مقابله نظامی با ایران را ندارد. فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ با عراق، قول داد که اگر جنگی با آمریکا دربگیرد در همان هفته اول حداقل هزار آمریکایی را اسیر خواهند گرفت و برای آزادی هرکدام چند میلیارد دلار طلب می‌کنند. او از این روش به عنوان یکی از راه‌های برطرف کردن مشکلات اقتصادی ایران هم نام برد. این اظهارنظر از سوی فردی که تاکید زیادی دارد خود را اقتصاددان بنامد در شبکه‌های مجازی به شوخی گرفته شد. به این ترتیب محسن رضایی که پیش از این نیز به دلیل ناکامی‌های متوالی در انتخابات، سوژه طنزپردازی کاربران ایرانی بود بار دیگر سوژه طنز و شوخی در شبکه‌های مجازی شده است.

 

حداقل هزار آمریکایی را اسیر می‌گیریم!

شنبه شب و در آخرین ساعات مذاکرات وین، محسن رضایی به برنامه “گفت‌وگوی ویژه خبری” در شبکه دو صدا و سیما رفت تا از مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌ها و ارتباط با آمریکا بگوید. دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام که این بار کت و شلوار به تن داشت، این گونه تحلیل کرد که آمریکا به دنبال “خلع سلاح” ایران است و می‌خواهد پس از وادار کردن ایران به دست کشیدن از موشک‌های دوربرد،  ”در آینده جنگی را به ایران تحمیل کند”.

او همچنین از تیم مذاکره جمهوری اسلامی خواست تا “آن چه روی میز نوشته می‌شود” با “خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند” انطباق کامل داشته باشد و یادآوری کرد که در این صورت “همه ملت ایران” از تیم مذاکره کننده حمایت خواهند کرد.

رضایی تاکید کرد که مذاکره “تنها راه” آمریکایی‌هاست و خطاب به آنها گفت: “این لبخند آقای روحانی و ظریف را دنیا غنیمت بداند. آقای روحانی و ظریف ۱۳ سال پیش لبخندی زدند و شما تحویل نگرفتید آن سیلی ۲۰ هزار سانتریفیوژی و غنی سازی ۲۰ درصدی را تحویل گرفتید. توصیه می‌کنیم این لبخند آقای روحانی را تحویل بگیرید و سیلی ۱۰۰ هزار سانتریفیوژی نخورید. ما صادقانه با شما حرف می‌زنیم ولی شما دشمنی‌های زیادی علیه ما دارید. ما جدی هستیم. این خنده ها را تحویل بگیرید و اینقدر بازی درنیاورید و وقت ملت ایران و خودتان را نگیرید. بگذارید مذاکرات هر چه سریعتر جلو برود و از سنگ اندازی دست بردارید.”

اما بخش جنجالی سخنان رضایی در پاسخ به آخرین سوال شکل گرفت؛ جایی که هشدار داد: “آمریکا هم بداند از لحاظ نظامی علیه ایران هیچ کاری نمی تواند بکند. من به عنوان یک سرباز و پاسدار انقلاب قول می‌دهم اگر آمریکایی ها بخواهند به ایران چشم بد داشته باشند و به فکر حمله نظامی باشند مطمئن باشند ما در هفته اول حداقل هزار آمریکایی را اسیر می‌گیریم و آن موقع برای آزاد کردن هر یک از آنها باید چند میلیارد دلار بدهند. آن موقع مشکل اقتصادی ما نیز ممکن است حل شود، باید این فکر را از سرشان بیرون کنند.”

این بخش از سخنان رضایی با استقبال وبسایت تابناک -رسانه‌ در اختیار حامیان رضایی- مواجه شد و چنین تیتری را برای آن انتخاب کردند: “وقتی پاسدار انقلاب اسلامی، جنگ طلبان آمریکایی را تحقیر کرد”. اما حتی وبسایت‌های وابسته به سپاه پاسداران عموما ترجیح دادند از پررنگ کردن این بخش از سخنان سرلشکر سپاه بپرهیزند. در شبکه‌های اجتماعی هم رویکرد نسبت به این اظهارات عموما یا از سر ملامت بود و یا شوخی و طنز.

بسیاری از این زاویه انتقاد کرده‌اند که چرا در شرایط حساسی که مذاکرات به مرحله پایانی نزدیک شده، یک مقام ارشد سیاسی کشور چنین تهدیداتی را عنوان کرده که باعث همسان‌سازی جمهوری اسلامی با داعش و یا سایر گروه‌های تندروی اسلامی در ذهن آمریکایی‌ها می شود.

برخی دیگر هم با اشاره به مدرک دکترای اقتصاد رضایی و تاکید بسیار او بر مباحث اقتصادی در ایام انتخابات، از تجویز راه حل اقتصادی مبتنی بر عمل نظامی و مشابه روش دزدان دریایی و گروه‌های تروریستی ابراز تعجب کرده‌‌اند.

از سوی دیگر مثل همیشه یکی از رویکردهای پرطرفدار کاربران ایرانی به مسائل این چنینی، طنز و هجو در شبکه‌های اجتماعی بود. از جمله یکی از طنزپردازان رسانه‌ای در توییتر خود نوشت: “خبر رسیده یونان دیشب صحبت های محسن رضایی رو شنیده، دیگه بی خیال طرح و برنامه و گفتگو با اتحادیه اروپا شده میخواد از آلمان اسیر بگیره.”

یک کاربر دیگر توییتر هم به طعنه نوشته بود: “پس از اظهارات محسن رضایی مردم متوجه شدند که تحت چه مدیریتی۱۷۵غوّاص اسیر شدند. توهیچ جنگی۱۷۵غوّاص با هم اسیر نمیشن این از معجزات اسلام است.”

 

سردار کت و شلوارپوش و بازگشت به سپاه

سبزوار رضایی میرقائد که با نام محسن رضایی شناخته می‌شود، ۶۱ ساله است و از۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او که با ترک فعالیت‌های نظامی به عرصه سیاست ورود کرده بود مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد و نزدیک به ۲۰ سال است که دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفته است.

رضایی در زمستان سال گذشته به آیت‌الله خامنه‌ای نامه نوشت و به دلیل “ادامه حضور در دانشگاه امام حسین و انتقال تجربیات به فرماندهان جوان سپاه و همچنین به دلیل حضور در سپاه پاسداران در شرایط حساس منطقه” درخواست بازگشت به سپاه کرد که مورد موافقت رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت. بهار امسال حضور دوباره محسن رضایی با لباس نظامی در مجامع عمومی در رسانه‌ها خبرساز شد و حامیان و نزدیکانش در توجیه این اقدام، به شرایط ویژه بین‌المللی در منطقه اشاره کردند.

محسن رضایی که تاکنون در هیچ انتخاباتی پیروز نشده، در سه انتخابات اخیر ریاست جمهوری شرکت داشت که از اولی انصراف داد. او در دو دوره اخیر توجه و تاکید زیادی بر مسائل اقتصادی داشت و وعده انقلاب اقتصادی و برطرف کردن مشکلات زندگی مردم می‌داد. رضایی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نامه سرگشاده‌ای نوشت و حسن روحانی را به عنوان پیروز انتخابات چنین مورد خطاب قرار داد: “بیایید به قول هایتان عمل کنید، به داد مردم برسید؛ بیکاری و گرانی را حل کنید؛ تحریم‌ها را بردارید و نشاط و آرامش را به زندگی مردم برگردانید. نگویید این دولت نمی‌تواند معجزه کند. همه دست به دست هم بدهیم و خودمان را تنها نبینیم؛ حتما معجزه می‌شود.”

فرمانده پیشین سپاه پاسداران، در فرماندهی جنگ مورد انتقاد فراوان قرار گرفته اما زندگی شخصی او نیز پرحاشیه بوده است. از جمله این که احمد رضایی، فرزند ارشد این سرلشکر سپاه در دهه ۷۰ شمسی به آمریکا پناهنده شد. در دهه ۸۰ گفته می‌شد که احمد رضایی در ایران حضور دارد و بالاخره در آبان ماه سال ۱۳۹۰ جسدش در هتلی در دبی پیدا شد.

سرلشکر رضایی همچنین مدتی به اتهام مشارکت در انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار داشت.

  عکس: شوخی کاربران توییتر با رضایی که تصویر او را در زمینه بازی کامپیوتری “اتومبیل‌دزدی بزرگ” مونتاژ کرده‌اند