نگاه ما

نویسنده
پیام رهنما

پرداخت جزییات یک جامعه ریاکار

 

 

“جدایی نادر از سیمین”روایتگر آسیب های اجتماعی خانواده های ایرانی است  با تکیه جزییات ولحظات شخصیت های اصلی.

فرهادی نگاهی جامعه شناختی قدم دارد.همه شخصیت های فیلم “جدایی…..“اشتباهات بزرگی را مرتکب می شوند.اغلب آن ها برای پیشبرد اهداف خود دروغ می گویند وخطای عمدی را بهترین مسیردرجهت  پیشرفت می دانند: بازتاب توجیهات اخلاقی زیرکانه رایج در جامعه.

ظرافت های ویژه  در طراحی پلان و سکانس ها، حرکات دوربین، میزانسن ها، بازیها، نورپردازی، تدوین و چگونگی صدابرداری  درخدمت فضای نامتعارف فیلم قرار دارند  و آن را به زیبایی ارائه می دهند.

درخشانتر ازهمه  فضاسازی هوشمندانه کارگردان است.او با دست گذاشتن بر باورهای فرضی تماشاگر مخاطب را به بازی می گیرد وتلاش می کند تا سمت و سوی داستان را خارج از پیش بینی های احتمالی وی جابه جا کند.ماجرای سقط جنین زن ابتدا به نظر یک کلاهبرداری است، نادر بی‌تقصیر به نظر می‌رسد و… اما در انتهای فیلم تماشاگر هم مانند راضیه در تردید می ماند، تردیدی که  به همه  شخصیت‌ها تسری می یابد، و چند بار دیدن “جدایی نادر از سیمین” را جذاب می کند.

 شخصیت های اثر به دو گروهند:   نخست افرادی که شکل و رفتاری درچهارچوب اخلاقیات و مذهب را منتقل می کنند که نمود آن در استفاده از چادر، تاکید برنشانه های  حلال و حرام، گفتمان درباره  ناموس و غیرت، استفاده از انگشتر مشخص شده است. گروه  دوم کسانی هستند که خارج از فضاهای دینی و مذهبی به رفتاری چندبعدی روی می آورند. جریان کلی فیلم مقایسه ی بین منش و زندگی این دو گروه است.جریانی که رویدادهای اصلی و فرعی درام را رقم می زند وجهان بینی فرهادی را نسبت به روابط قهرمان داستان هایش توصیف می کند.

مهم ترین نکته “جدایی نادر…“دربازی دیدنی باریگران آن است.شهاب حسینی، پیمان معادی، لیلا حاتمی و ساره بیات با غلبه بر جزییات و طراحی دقیق موقعیت های متعدد شخصیت پردازی های خود را به شکلی درخشان ارائه می دهند.سارینافرهادی نیز با هدایت مناسب کارگردان درنقش دختر قربانی فیلم می درخشد و درنخستین تجربه خود دربرابر دوربین پدرش به راحتی از عهده ی نقشش برمی آید.