چالش تازه اصولگرایان؛ تسخیر صدا و سیما

نویسنده
نازنین کامدار

» چرا ضرغامی با افراطیون سرشاخ نمی شود؟

پس از تنش هفته گذشته میان دولت و صدا و سیما واظهارات تند دو جناح بر علیه یکدیگر، عزت الله ضرغامی که روزهای پایانی اش بر مسند ریاست صدا و سیما را می گذراند، بار دیگربه خاطر مخالفت با برگزاری مناظره بر سر توافق ژنو در کانون اعتراض ها قرار گرفته است؛ اعتراضاتی که اینبار نه از ناحیه اصلاح طلبان یا دولتی ها بلکه از سوی طیف تندروی جناح محافظه کار صورت می گیرد.

در همین حال، سایت های خبری نزدیک به محافظه کاران طی روزهای گذشته به گمانه زنی در خصوص جانشین احتمالی عزت الله ضرغامی پرداخته اند؛ گمانه هایی که نام سعید جلیلی و غلامعلی حداد عادل و محمد حسینی در تمامی آنها به چشم می خورد. به غیر از این اسامی نام هایی چون رحمانی فضلی و محمد حسین صفار هرندی نیز در هفته های اخیر از سوی برخی رسانه ها به عنوان جانشین ضرغامی مطرح شده بود اما این دونفر هرگونه اطلاع از این موضوع را تکذیب کرده اند.

 اعتراضات جناح همسو با ضرغامی به وی زمانی بالا گرفت که ۱۹ نماینده وابسته به طیف موسوم به جبهه پایداری از صدا و سیما خواستند فرصتی برای نقد توافق هسته ای در اختیار آنها قرارگیرد؛ خواسته ای که با مخالفت ضرغامی مواجه شد.وی در نامه ای خطاب به حمید رسایی نوشت: “با تشکر از نامه مهم و مستدل شما، قاعدتا در کنار پخش آن اظهار نظر (اظهارنظر رئیس جمهور)، حقی برای پاسخگویی و طرح نظرات متفاوت با قرائت رسمی دولت باید وجود داشته باشد. مضاف بر اینکه رئیس جمهور محترم نیز اخیرا در مورد ضرورت نقد حقوقی توافقنامه ژنو توسط کارشناسان و صاحب نظران تاکید کردند. با این حال لازم است به استحضار برسانم در این مقطع زمانی، سیاست رسانه ملی در موضوع مذاکرات هسته ای کاملا تبیینی و حمایتی است و تضعیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با به چالش کشیدن سیاست ها و اقدامات در حال انجام به صلاح کشور نمی باشد.با عذرخواهی فراوان امیدواریم با گذشت زمان و مهیا شدن شرایط، زمینه انجام بحث های کارشناسی و تضارت آراء در خصوص جوانب حقوقی این توافقنامه با حضور اندیشمندان و صاحب نظران این عرصه فراهم شود”.

او این پاسخ را تنها چند روز پس از بازدید محمد جواد ظریف از صدا و سیما به نمایندگان تندروی پایداری داد؛ اقدامی که خشم کیهان را نیز برانگیخت، به طوری که حسین شریعتمداری روز گذشته در سرمقاله کیهان در انتقاد از ضرغامی نوشت: “منظور از نقد و بررسی توافقنامه، فراهم آوردن تریبون برای منتقدانی است که با دولت و تیم هسته‌ای کشورمان در حفظ منافع ملی و ضرورت برخورداری ایران اسلامی از دانش و تکنولوژی هسته‌ای اشتراک نظر دارند ولی برای پیشبرد این هدف مشترک راه‌کارهای متفاوتی ارائه می‌دهند. از این روی، نگرانی احتمالی رئیس محترم و متعهد صداوسیما نسبت به حضور حرمت‌شکنان جایی ندارد”.

حمید رسایی نیز در سایت شخصی خود اعلام کرد: “قطعا پاسخ آقای ضرغامی را قانع کننده نمی دانم و از طریق هیأت نظارت بر صدا و سیما پیگیر تحقق این مطالبه عمومی خواهیم بود”.

رمضان شجاعی کیاسری، نماینده مجلس و نائب رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما هم در مصاحبه با “پیام نو” به مخالفت این شورا با نظر ضرغامی اشاره کرد و گفت: “نظر این شورا درباره نامه ۱۹ نماینده به عزت الله ضرغامی، با پاسخ نهایی او متفاوت است.شورای نظارت در جلسه روز شنبه خود درباره این موضوع تصمیم گیری کرد. نظر شورای نظارت هم این بود که اگر چنین مناظره ای مخل به تضعیف شدن اصل مذاکره نباشد، اشکالی ندارد. این مصوبه شورای نظارت بود که ما هم آن را به آقای ضرغامی ابلاغ کردیم و از اینجا به بعد باز هم نظر ایشان است که نظر شورای نظارت را اجرا کند یا خیر. ما نمی توانیم صدا و سیما را ملزم به این کار کنیم”.

 

ضرغامی و جبهه پایداری

با بالاگرفتن اختلاف بین ضرغامی و جبهه پایداری، این طیف تمام توان خود را برای برکناری و عدم تمدید دوره ریاست وی به کار بسته و می کوشد تا با مطرح کردن نام سعید جلیلی و غلامعلی حداد عادل، چهره ای همسو با خود را به جای وی به صدا و سیما بفرستد.

سایت تندروی رجانیوز در اینباره می نویسد: “به نظر می رسد عزت الله ضرغامی که از سال ۱۳۸۳ مدیریت صداوسیما را برعهده گرفته آخرین روزهای خود را در این سازمان می گذراند. ورود ضرغامی به صداوسیما در ابتدا با تغییر و تحولات زیادی خصوصا در حوزه سیاسی صداوسیما همراه بود. تا پیش از آن در برنامه ها و اخبار صداوسیما کمتر ردیابی از جناح های سیاسی دیده می شد اما در ابتدای دوران ریاست او فضا اندکی تغییر کرد.اخبار بیست و سی هم اوج این اتفاقات بود که در ابتدای کار خود سعی کرد با بی طرفی همه قشرهای مردم را به سمت این بخش خبری سوق دهد. این بخش خبری اما در سال های بعدت روند دیگری به خود گرفت؛ اتفاقی که برای بسیاری از برنامه های تحت مدیریت ضرغامی در صداوسیما رخ داد و برخی برنامه های پرطرفدار پس از مدتی از رویه ابتدایی خود زاویه گرفتند.«هفت»، «دیروز، امروز، فردا»، طنزهایی مانند «شب های برره» و… از جمله آنها بودند. به زعم بسیاری از کارشناسان، عقب نشینی و تغییر روند برنامه ها تحت انتقادها و فشارهای رسانه ای، یکی از ویژگی های بارز ریاست ضرغامی بود؛ البته نباید نقش او در تعوسعه گسترده شبکه های دیجیتال و همچنین در گرم شدن فضای انتخاباتی ۹۲ را نادیده گرفت. نحوه پخش مسابقات زنده ورزشی و تبلیغات کالاهایی مثل کرم حلزون آخرین چالش های دوران مدیریت عزت الله ضرغامی بر صداوسیما بود”.

سایت “بی باک” هم درباره گزینه های طیف تندرو برای جانشینی ضرغامی به محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی نژاد پرداخته و نوشته: “ضرغامی که اکنون ریاست سازمان صداوسیما را بر عهده دارد در نکاتی با محمد حسینی مشترک است. اولین اشتراک آنها به فعالیت‌هایشان در صداوسیما مربوط است بدین نحو که عزت‌الله ضرغامی پیش از جلوس بر کرسی ریاست، معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد و همچنین معاونت صداوسیما در امور استان‌ها و حقوقی و امور مجلس را عهده دار بوده و محمد حسینی هم در رزومه خود معاونت صداوسیما و ریاست حوزه ریاست را دارد. شباهت دیگر آنها میانه‌روی است البته هر دو در برخی اوقات از این مشی فاصله گرفتند که به سرعت سعی در اصلاح آن کرده‌اند. بنابراین این دو در یک مسیر حرکت می‌کنند؛ البته با حضور احتمالی در صداوسیما این انتظار از حسینی می‌رود که به اصلاح برخی امور در رسانه ملی اهتمام بورزد”.

این سایت درباره حداد عادل هم نوشته: “حداد عادل را می توان گزینه همیشگی ریاست سازمان صدا و سیما دانست. نام وی از ابتدای انقلاب تا به حال مطرح بوده است و همواره با تغییر و تحول در ریاست این سازمان بر سر زبان ها افتاده و یکی از گزینه های همیشگی رسانه ها بوده است. اما این بار این گمانه زنی این بار تقویت بیشتری یافته است. حداد عادل حضوری پررنگ و اثرگذار در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ داشت که چهره ی فرهنگی وی را بیش از پیش مشخص ساخت و نشان داد که درکی درست و عمیق از فرهنگ اسلامی و انقلابی دارد. حداد عادل از جمله شخصیت هایی است که نامش با فرهنگ گره خورده است و غلبه فرهنگ در شخصیت و هویت وی بیش از قدرت و سیاست بوده و بیشتر با این کسوت شناخته می شود. حدادعادل علاوه بر نمایندگی مجلس؛ ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، ریاست کمیسیون آموزش مجلس نهم، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مشاورت رهبری انقلاب، ریاست بنیاد سعدی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل بنیاد دائره المعارف اسلامی، عضو رسمی شورای عالی آموزش و پرورش، عضو بنیاد ایران‌شناسی، رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی را نیز بر عهده دارد”.

سایت های محافظه کار بر این دو گزینه بیش از جلیلی تاکید دارند اما سایت “رجانیوز” که وحید جلیلی برادر سعید جلیلی از گردانندگان است به تبلیغ جلیلی توجه بیشتری نشان می دهد.