نام اسیدپاش موسوی است

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

ما: آقای نیروی انتظامی! چرا افرادی را که به صورت زنان اصفهان اسیدپاشیدند دستگیر نمی کنید؟

نیروی انتظامی: باید خبر خوبی بدهم، اینکه عوامل اسیدپاشی اصفهان دستگیر شدند و این مسئله کاملا حل شده و حالا همه تان می توانید بروید خانه تان و بخوابید، آقا برو خانه! وای نایست اینجا.

ما: لطفا بفرمائید که افراد دستگیر شده چه کسانی بودند و آیا اعتراف کردند یا نه؟

نیروی انتظامی: البته اعتراف که چیز مهمی نیست، هر وقت ما بگوئیم اعتراف می کنند. ولی در واقع ما هنوز خود اسیدپاشان را دستگیر نکردیم، یعنی دستگیر کردیم، ولی نه به صورت صد در صد.

 

ما: مگر دستگیری هم درصدی است؟

نیروی انتظامی: بله، متد جدید ناجا در دستگیری های جدید انجام عملیات درصدی است. ما در واقع مشخص کردیم که اسیدپاش ها چه مشخصاتی دارند، حتی قربانیان اسیدپاشی هم این مظنون را تائید کردند. الآن فقط مانده بریم خودش را که در خانه منتظر ماست، دستگیر کنیم و مجازات کنیم، البته دو نظر در نیروی انتظامی وجود دارد، عده ای که خیلی قاطعیت دارند، می گویند اول مجازاتش کنیم، بعدا دستگیر کنیم، عده ای هم معتقدند نباید عجله کنیم، باید دستگیرش کنیم و بعد مجازات کنیم. در حقیقت الآن شما می توانید اعلام کنید که مظنون دستگیر شده و مجازات هم شده است.

 

ما: اسم این مظنون چیست و انگیزه او برای این عملیات چیست؟

نیروی انتظامی: ما هنوز اسمش را نمی دانیم، ولی همه مشخصاتش را داریم که قربانیان هم این مشخصات را تائید کردند.

 

ما: مشخصات اسیدپاشان چیست؟

نیروی انتظامی: البته مظنون فقط یه نفر است، مشخصاتی که تا همین لحظه با کارشناسی نیروهای فعال ناجا و گفتگو با قربانیان حادثه فهمیدیم، این است که اسیدپاش اولا مرد است. دوما چون اسید را با دستش پاشیده معلوم است که دست دارد و چون موتورسیکلت سوار شده، فهمیدیم که پا هم دارد که احتمالا دو پا دارد. البته این یک احتمال است. سوما فهمیدیم که عامل اسیدپاشی در لحظه وقوع جرم در اصفهان بوده که کشف این موضوع هم خیلی مهم بود. چهارما کشف کردیم که اسیدپاش بین ده تا شصت سال دارد که این هم کاملا محرز شده و این مشخصات مورد تائید قربانیان قرار گرفته، که همین الآن که مصاحبه تمام شد می رویم دستگیرش می کنیم و بعد هم مجازات می کنیم.

 

ما: یعنی با مشخصاتی که شما فرمودید به یک نفر مشخص مظنون هستید، یا از بین چند نفر مظنون یکی را باید دستگیر کنید؟

نیروی انتظامی: عجب خبرنگار گاگولی هستی، اگر به یک نفر مشخص مظنون بودیم که جیک ثانیه دستگیرش می کردیم و الآن رفته بود زندان، ما به تعدادی از افراد مظنون هستیم که وقتی مصاحبه تمام شد، بررسی می کنیم که کدام یکی از این مظنونین مناسب تر است و می رویم و دستگیرش می کنیم و بعد هم مجازات می کنیم. حالا برو خانه تان، تا تو را هم دستگیر نکردیم.

 

ما: حالا شما به چند نفر مظنون هستید که این مشخصات را دارند؟

نیروی انتظامی: در حقیقت افرادی که مظنون هستند زیاد نیستند، حداکثر ۶۰۰ هزار نفر مظنون هستند. یعنی بطور دقیق ۶۱۲۳۰۸ نفر که ما بعد از اینکه شما خبر مرگت رفتی، بررسی می کنیم و مظنون مناسب را از بین آنها انتخاب می کنیم و بعد دستگیر و مجازات می کنیم. حالا برو و بیخودی هم توی خیابان تجمع نکن.

 

ما: پس تا چند روز آینده عامل اسیدپاشی دستگیر نخواهند شد؟

نیروی انتظامی: گفتم که، از نظر ما عامل اسیدپاشی دستگیر شده، اینکه هنوز صددرصد دستگیرش نکردیم خیلی مسئله مهمی نیست، چون تا فردا دستگیر می کنیم. حالا همه بروید خانه تان، تا شما را هم دستگیر نکردیم….

 

ما: اما در اخبار گفته شده که در رابطه با اسیدپاشی تعدادی دستگیر شدند، اینها چه کسانی بودند؟

نیروی انتظامی: همانطور که گفتم ما اصلا شوخی نداریم و با جدیت اسیدپاشان را دستگیر می کنیم، الآن هم برای اینکه جلوی اسیدپاشی را بگیریم و آن را بطور اساسی ریشه کن کنیم، در قدم اول تعدادی از کسانی را که در این مورد خبررسانی کردند، دستگیر کردیم، چون اصولا اسیدپاشی مسئله اصلی نیست، بالاخره مردم دوست دارند اسیدبپاشند روی دیگران، ما که نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم، اما چیزی که خطرناک است، خبررسانی در این مورد است. چون اگر خبری داده نشود، انگار اسیدی پاشیده نشده. در سال گذشته به خیلی ها اسیدپاشی شد که خوشبختانه خبرش منتشر نشد و مشکل حل شد. عده ای هم تجمع کردند که آنها را هم در اصفهان و تهران دستگیر کردیم و این یک پیروزی بزرگ در راستای مبارزه با اسید پاشی بود. یک مرد زن نما را هم دستگیر کردیم که می خواست نشان بدهد که اسیدپاشی کار حزب الله است. و اینها اقدامات مهمی بود. حالا برو خانه ات.

 

ما: انگیزه اسیدپاشان چه بود؟

نیروی انتظامی: اسید پاشان در واقع می خواستند چهره خشنی از نظام نشان بدهند و بگویند که طرفداران نظام آدمهایی هستند که با موتورسیکلت به خیابان می روند و زنان و جوانان را کتک می زنند، یا با چاقو و گاز اشک آور به مردم حمله می کنند تا نهی از منکر کنند که البته اگر این کارها را بکنند، ولی هدف شان درست باشد، از آنان حمایت می کنیم، ولی دیگران نباید رسانه ای کنند. مسئله این است که اصولا نباید چهره خشنی از نظام نشان داده شود و هر کس بخواهد چهره خشنی از نظام نشان بدهد، این قدر می زنیمش که رب و رب اش را یاد کند، تو هم اگر بخواهی چهره خشنی از نظام نشان بدهی، همین الآن چنان می زنیمت که با کاردک از کف زمین جمع ات کنند.

 

ما: آیا مانعی برای دستگیری عوامل اسیدپاشی وجود دارد، یا مشکل خاصی دارید؟

نیروی انتظامی: خیلی نه، ولی چند مانع وجود دارد. یعنی ما تقریبا می دانیم که عامل اصلی اسیدپاشی چه کسی است، فقط چند مورد مشکل وجود دارد که منتظریم این مشکلات حل شود.

 

ما: عامل اصلی کیست و چه مشکلاتی وجود دارد؟

نیروی انتظامی: عجب وزه ای هستی، بسه دیگه، چقدر زر می زنی. عامل اصلی اسیدپاشی براساس نظر ما فردی فتنه گری موسوم به میرحسین موسوی است که با همدستی یکی از روحانیون به نام مستعار مهدی کروبی که احتمالا اسم اصلی اش همین است، اقدام به اسیدپاشی کرده. منتهی چند مشکل داریم، یکی اینکه این افراد در زمان حادثه در تهران بودند که این مسئله را باید حل کنیم. دوم اینکه افرادی با تبانی با این افراد، می گویند چون آنها در حصر خانگی هستند، پس نمی توانند در اصفهان اسید پاشیده باشند، که این توطئه هم باید خنثی شود و اصولا چنین فکری انحرافی است و به نظر ما این دو مانعه الجمع نیست. و یک مسئله دیگر هم این است که مظنون اصلی سن اش زیر شصت سال است که داریم هماهنگ می کنیم که شناسنامه میرحسین موسوی را با همکاری ثبت احوال کوچک کنیم که مشکلی نباشد و تا همین چند ساعت دیگر متهم را در خانه اش دستگیر می کنیم که خبرش را خواهیم داد، حالا برو خانه تان که اگر نروی دستگیرت می کنیم، اصلا تا حالا هم بیخودی اینجا ایستادی، اصلا کی گفت از من سئوال کنی؟ آقا! یکی بیاد اینو بگیره. نگذارید مصاحبه رو منتشر کنه، آی اصغر! بیا اینو بگیر…

مصاحبه کننده یعنی ما در همین لحظه دستگیر شد و به خانه مراجعه نکرد.