دانشگاه آزاد بار دیگر خبرساز شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی با درخواست هاشمی‌رفسنجانی

تلاش هاشمی‌رفسجانی و هم‌فکرانش در دانشگاه آزاد اسلامی برای حذف فرهاد دانشجو از هیات امنای این دانشگاه٬ با مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شد؛ شورایی که بخشی از اعضای آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شوند.

احمد سالک٬ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و از اعضای این شورا٬ خبر داد که هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی٬ رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ خواستار آن شده بود که این شورا دخالتی در تعیین اعضای حقیقی هیات امنا نداشته باشد و هیات موسس این افراد را معرفی کند.
به گفته سالک “در نامه آقای هاشمی رفسنجانی عنوان شده بود که به‌جای آقای فرهاد دانشجو عضو حقیقی هیات امنای دانشگاه آزاد، آقای رضا فرجی‌دانا معرفی و آقایان بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی نیز به‌عنوان دیگر اعضای حقیقی هیات امنای دانشگاه آزاد ابقا شوند. این موضوع که توسط آقای میرزاده مطرح شد، در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به رای گذاشته شد و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با این موضوع موافقت نکردند”.
سالک اضافه کرد که با تشکیک در رای‌گیری٬ این مساله برای بار دوم نیز به رای‌گیری گذاشته شد٬ اما باز هم با مخالفت اعضای شورای انقلاب فرهنگی مواجه شد. اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب می‌شوند.
فرهاد دانشجو در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به ریاست دانشگاه آزاد رسیده بود. وی برادر کامران دانشجو٬ وزیر علوم دولت دهم است. کمتر از دو ماه پس از روی کار آمدن دولت روحانی٬ هیات امنای دانشگاه آزاد فرهاد دانشجو را از سمت خود برکنار و حمید میرزاده را به جای وی به سمت رییس این دانشگاه برگزیدند.
تغییرات ایجاد شده در دانشگاه ازاد در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ از جمله مسایلی بود که همواره مورد انتقاد هاشمی رفسنجانی قرار داشت. احمدی‌نژاد و تیم همراهش، از همان روزهای نخست نشستن بر کرسی قدرت، حمله به دانشگاه آزاد را آغاز کردند. بسیاری از همراهان احمدی‌نژاد معتقد بودند که هاشمی رفسنجانی از طریق درآمدهای دانشگاه آزاد، دست به تخریب دولت می‌زند.
حامیان دولت خیلی زود و با راه اندازی تجمعاتی در دانشگاه آزاد درباره شهریه‌ها، موفق شدند وارد بازی این دانشگاه شوند. محمود احمدی‌نژاد، آن زمان پس از دیدار با جاسبی گفت: “قرار شده است آقای جاسبی شهریه‎‎ها را پایین بیاورد. اگر این کار صورت نگیرد، جاسبی را جریمه می‌کنیم که سه فرزندش در دانشگاه آزاد درس بخوانند و اگر باز پایین نیامد، جریمه آقای جاسبی را سنگین‌تر خواهیم کرد”. مدتی بعد احمدی‌نژاد در سخنانی از “اقدام انقلابی” در خصوص دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: “اگر دانشگاه آزاد شهریه‎‎ها را کاهش ندهد، درباره این دانشگاه تصمیم انقلابی خواهیم گرفت و همه ملت خوشحال خواهند شد”.
این سخنان احمدی‌نژاد اما بی‌پاسخ نماند. اکبر هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد، آن‌ها را “موذی‎گری” و “شرارت” خواند و تاکید کرد که “اگر قرار بود در مقابل این موذی‌گری‌‎ها عقب بنشینیم، باید به همان اتاق طلبگی برمی‌گشتیم و برای مردم مساله می‌گفتیم”.
پس از مدتی سکوت، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وارد این درگیری شد و اعلام کرد که  اصلاح اساس‌نامه دانشگاه آزاد را در دستور کار قرار خواهد داد. اعلام بررسی اساس‌نامه دانشگاه آزاد، با واکنش اعضای هیات موسس این دانشگاه مواجه شد. این واکنش‌ها باعث شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی اساس‌نامه را دو هفته به تاخیر بیندازد، اما این بار عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد، در واکنش به این تصمیم گفت: “هر وقت هیات موسس دانشگاه آزاد اساس‌نامه را اصلاح کرد این اصلاحات به شورای‎عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد. شورای‎عالی انقلاب فرهنگی نیز پس از اینکه هیات موسس دانشگاه آزاد اصلاحات لازم را بر روی اساس‌نامه انجام داد، می‌تواند این مورد را بررسی کند”.
پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بیانیه‌ای از سوی هیات موسس دانشگاه آزاد صادر شد که خشم حامیان دولت را برانگیخت. این بیانیه با اعلام “وقف” دارایی‌های دانشگاه آزاد که “پس از استیذان از مقام‌معظم رهبری” انجام شده بود، اعلام می‌کرد: “با توجه به مفاد اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان هیات موسس و واقف و با انشا و امضای صیغه شرعی کلیه اموال غیرمنقول اعم از مشاع یا مفروز و دارائی های منقول بادوام حقوق امتیازات سهام و تمامی اجزا توابع و متعلقات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی شامل کلیه واحدها مراکز سازمان سما و سایر موسسات وابسته موجود در کشور جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها وقف خواهد شد.”
 تنها چند روز پس از این بیانیه، دفتر ایت‌الله خامنه‌ای هرگونه موافقت وی با بحث وقف دانشگاه آزاد را رد کرد. اعلام خبر وقف دانشگاه آزاد، باعث موضع‌گیری شدید حامیان دولت علیه دانشگاه آزاد شد، اما عبدالله جاسبی، رییس این دانشگاه اعلام کرد که “صیغه وقف را خوانده‎اند و کار تمام شده است”. همان زمان دادگاهی در تهران، حکم به محق بودن اعضای هیات موسس این دانشگاه می داد؛ حکمی که چند روز بعد توسط صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به دلیل “مخالفت با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی” وتو شد.
 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اموال دانشگاه آزاد را جزو “اموال عمومی” خواند و سخن از غیرقانونی بودن وقف این اموال به میان آورد. همچنین این شورا با اصلاح اسا‌س‌نامه دانشگاه آزاد هیات امنای این دانشگاه را نیز برگزید تا آن‌ها دست به انتخاب رییس بزنند. مصوبه‌ای که از سوی هاشمی‌رفسنجانی “غیرشرعی و غیرقانونی” توصیف شده بود. 
 با این حال آن زمان در نهایت حامیان احمدی‌نژاد و مخالفان هاشمی موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند. مساله‌ای که البته با حمایت‌های آیت‌الله خامنه‌ای ممکن شد.
 به نظر می‌رسد تغییر دولت٬ زمان مناسبی برای هاشمی‌رفسنجانی است تا آن‌گونه که خود تمایل دارد دانشگاه آزاد را سروسامان دهد. روندی که با مقاومت نهادی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شده و روشن نیست که هاشمی‌رفسنجانی آیا قادر خواهد بود این سد را نیز پشت سر بگذارد؟