خامنه‌ای: خدا ما را ببخشد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نگران کاهش جمعیت یا تن فروشی ملت؟

رهبر جمهوری اسلامی صبح دیروز وارد بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی شد. آیت الله علی خامنه ای بلافاصله پس از ورود به این شهر و انجام مراسم استقبال دو ساعته در خیابان ها، به زمین چمن ورزشگاه احداث نشده این شهر رفت و برای هزاران نفر از اهالی بجنورد و مسئولان شهری و استانی سخنرانی کرد.

استان خراسان شمالی در شمال شرقی کشور، یکی از فقیرترین مناطق ایران است که ا بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و علیرغم قرار داشتن در مسیر مواصلاتی شرق به غرب، داشتن مرز مشترک با کشور ترکمنستان و دارا بودن منابع معدنی غنی، چندین کارخانه و مجتمع صنعتی و شرایط اقلیمی متنوع، آمار بالایی از بیکاری و محرومیت دارد.

این استان یکی از سه استانی است که با مصوبه دولت محمد خاتمی در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان پهناور خراسان به سه استان کوچکتر، ایجاد شد.

سخنرانی روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی در جمع مردم و مسئولان بجنورد، بخش های مختلفی داشت که محورهای اصلی آن دفاع از کارنامه و عملکرد نظام جمهوری اسلامی، نوید آینده ای روشن برای کشور و مردم، تأکید بر ایستادگی در برابر کشورهای غربی بخصوص در پرونده هسته ای، لزوم افزایش جمعیت کشور و انتقاد از مسائلی مانند بالا رفتن قیمت ها و بیکاری بود.

او گفت که این مشکلات “در سرتاسر کشور” و از جمله در خراسان شمالی وجود دارد که به گفته او “جزو گرفتاری های مردم” است.

آیت الله خامنه ای در عین حال که گفت این مشکلات، جزو “دغدغه های اصلی” است اما افزود که “مشکلات اساسی و عوارضی که کشور، ملت و مسئولین نتوانند آنها را حل کنند، وجود ندارد.”

او همچنین بار دیگر از سیاست های کاهش جمعیت در کشور انتقاد کرد و خواستار افزایش جمعیت ایران شد.

رهبر جمهوری اسلامی برای چندمین بار در ماه های اخیر گفت که سیاست “تحدید نسل” اشتباه بوده و این سیاست باید از از اواسط دهه ۷۰ متوقف می شد اما برای نخستین بار گفت که او نیز در “این اشتباه” سهم داشته است.

خامنه ای از متوقف نشدن سیاست های کاهش جمعیت کشور از اواسط دهه ۷۰ به عنوان “یکی از خطاهایی که خود ما کردیم” نام برد و گفت: “خود بنده‌ حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد.”

اواسط دهه ۷۰ در ایران همزمان با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی و مجلس حامی او، یکی از سیاست های آنها و نیز سیاست های کلان کشور، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، کاهش جمعیت کشور به دلیل رشد انفجاری آن در سال های نخست پس از انقلاب بود.

اما آیت الله خامنه ای دیروز گفت که “با این روند کنونی” رشد جمعیت، کشور “پیر خواهد شد” و با قید “باید” از خانواده ها و جوان ها خواست که “تولید مثل را زیاد کنند.”

 

مهدی خزعلی: نمی‌خواهیم تن فروش تولید کنیم

مهدی خزعلی، فرزند آیت الله ابواقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری و روحانی تندروی حامی آیت الله خامنه ای، به این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

او که در سال های اخیر به یکی از منتقدان حکومت تبدیل شده، سخنان آیت الله خامنه ای را “اولین پذیرش خطا توسط رهبری” تعبیر کرد که می تواند “الگوی مسئولین باشد.”

مهدی خزعلی در سایت شخصی خود با استقبال از پذیرش خطا توسط رهبر جمهوری اسلامی نوشت که “کارزار پوزش و بخشش، راهکار عزت و اعتلای میهن است.”

او در عین حال مخالفت خود را با سیاست افزایش جمعیت کشور، اعلام کرد و افزود: “ما تا زیرساخت ها را درست نکرده ایم، نباید اجازه دهیم که انفجار جمعیت، نیازهایمان را دو چندان نماید، نمی خواهیم [که] معتاد و مواد فروش و تن فروش تولید کنیم.”

خزعلی اضافه کرد: “ما به قدر همین جمعیت هم اشتغال نداریم، سابق هشتمان گروی نه مان بود و امروز هشتمان گرو هشتادمان است.”

فرزند ابوالقاسم خزعلی از آیت الله خامنه ای خواست “تا تأمین زیرساخت ها و امکانات آموزشی و بهداشتی و اشتغال از تکثیر نسل صرفنظر” کند و “اول خانه ای در خور فیل بنا” کند و سپس “به فکر میهمانی فیلان” باشد.

او با بیان اینکه “فقر و فساد و فحشا دارد هویت ایرانی را تهدید می کند، اخلاق از جامعه رخت بربسته و دروغ و نیرنگ و فریب بیداد می کند، کسی به کسی رحم نمی کند”، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی افزود: “تا شما حرف از ۱۵۰ میلیون می زنید، همشیره ما می آید و می گوید ما ۴۰۰ میلیون ظرفیت داریم، آخر او فرزندانش را به آمریکا فرستاده است و گمان می کند که همه می توانند فرزندانشان را به آمریکا اعزام دارند.”

خزعلی تأکید کرد که بیش از نگرانی نسبت به پیری جمعیت، نگران “دریوزگی و تن فروشی این ملت” است و خطاب به خامنه ای گفت: “ما ملتی آقا و سربلند می خواهیم. هند که جمعیت میلیاردی دارد و بعضی کنار پیاده رو متولد و کنار پیاده رو می میرند، الگوی خوبی است؟”

 

دروغگویی خارجی؛ بی تدبیری داخلی

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، تحریم های بین المللی علیه ایران را “وحشیانه و جنگ با یک ملت” توصیف کرد اما در عین حال مدعی بی اثر بودن آنها شد.

آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه در صورت توقف برنامه جنجالی اتمی جمهوری اسلامی، تحریم ها علیه ایران می تواند به سرعت کاهش یابند، گفت: “تحریم از اول بوده است. امروز دشمنان ما چه دولت آمریکا، چه بعضی از دولتهای اروپائی، تحریم را مرتبط کرده‌اند به مسئله‌ انرژی هسته‌ای. دروغ می گویند.”

او در عین حال تصریح کرد که “البته مشکلاتی به وجود می‌آورند” ولی برای نخستین بار گفت: “بعضی از بی‌تدبیری‌ها هم این مشکلات را افزایش می دهد.”

آیت الله خامنه ای با اشاره مجدد به سخنان وزیر خارجه آمریکا و بدون نام بردن از او گفت: “وانمود می کنند که اگر ملت ایران از انرژی هسته‌ای صرفنظر کند، تحریم ها برداشته میشود. دروغ می گویند. از روی بغض و کینه‌ای که دارند، تحریم های غیر منطقی می کنند.”

رهبر جمهوری اسلامی اگرچه در اشاره به “بی تدبیری ها”، نامی از هیچ مقام یا نهاد حکومتی نبرد، اما این مسئله را پس از آن بیان کرد که بسیاری از مقام های حکومتی، نمایندگان مجلس و اصولگرایان، دولت محمود احمدی نژاد را بابت ناتوانی و نداشتن اراده برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و بخصوص مقابله با افزایش بی سابقه قیمت ارز و کاهش تاریخی ارزش پول ملی مورد شدیدترین انتقادها قرار دادند.

مسئولان دولتی و محمود احمدی نژاد می گویند که این مسائل دلایل اقتصادی ندارد و قوای حکومتی دیگر را نیز در وضعیت پیش آمده مقصر می دانند.

 

“شما بدبختید”

آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانش برای مسئولان و مردم بجنورد، به افزایش قیمت ارز و ناآرامی هایی که در اعتراض به این مسئله بازار تهران را در هفته های اخیر در بر گرفت اشاره کرد.

او با یادآوری جنگ هشت ساله با عراق و اعتراضات به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ گفت: “ملت ایران و مسئولین کشور از این بزرگترها و دشوارترهایش را حل کرده‌اند؛ اینها که چیزی نیست.”

رهبر جمهوری اسلامی افزود: “در همین چند روزی که نوسان قیمت ارز وریال خبر اول خبرگزاری‌های آنها را تشکیل می داد، صریحاً ابراز خوشحالی کردند. متانت و وقار دیپلماسی را هم رعایت نمی کنند؛ بچه گانه و کودکانه ابراز خوشحالی می کنند که برای ملت ایران مشکل درست کردیم، برای جمهوری اسلامی مشکل درست کردیم؛ این را صریح می گویند.”

به گفته آیت الله خامنه ای، “دو سه ساعت یک عده در دو تا خیابان تهران می‌آیند چند تا سطل زباله را آتش می زنند، آنها آن طرف دنیا اظهار خوشحالی می کنند که آره، شلوغ شد، شلوغ شد.”

اشاره او به تجمعات و تظاهرات اعتراضی روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه در مرکز تهران و بازار است. در نخستین ناآرامی اعتراضی پایتخت پس از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، هزاران نفر به بی ثباتی اقتصادی، افزایش شدید قیمت ارز و بحران اقتصادی کشور اعتراض داشتند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا همان روز در واشنگتن، حکومت جمهوری اسلامی را مقصر اصلی وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران دانست و گفت: “هدف ما [از تحریم ها] ترغیب رژیم ایران به مذاکره جدی و با حسن نیت با جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای‌اش بوده و هست.”

رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به این اظهارات گفت: “وضع ما بدتر است یا وضع شما؟ الان نزدیک یک سال است که خیابان های کشورهای عمده‌ اروپائی شب و روز تظاهرات است؛ در فرانسه تظاهرات است، در ایتالیا تظاهرات است، در اسپانیا تظاهرات است، در انگلیس تظاهرات است، در یونان تظاهرات است.”

آیت الله خامنه ای خطاب به دشمنان خود افزود: “مشکل شما بمراتب پیچیده‌تر از مشکل ماست. شما اقتصادتان قفل است؛ خوشحالی می کنید که اقتصاد ایران ضعیف شده؟ شما بدبختید، شما رو به رکود و انهدام و اضمحلالید. جمهوری اسلامی با این مشکلات از پا در نمی‌آید.”

 

کلمه: تکرار رفتارهای فردپرستانه

رادیو و تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی که زیر نظر منصوب رهبر اداره می شود، در کنار دیگر رسانه های وابسته به حکومت، روزهاست که حجم بالایی از برنامه های خود را به انعکاس اخبار و گزارش های مربوط به سفر آیت الله خامنه ای به خراسان شمالی اختصاص داده است.

سایت کلمه که اخبار و مواضع طیفی از جنبش سبز را نمایندگی می کند، در واکنش به این تبلیغات و مراسم استقبال از آیت الله خامنه ای نوشت: “سفر امروز رهبری به استان خراسان شمالی و رفتارهایی که قبل و در حین ورود ایشان به بجنورد صورت گرفت و می‌گیرد و در واقع چیزی جز تکرار رفتارهای تقدس‌سازانه و فردپرستانه نیست.”

به نوشته سایت کلمه، این رفتارها که به “ادعای سایت دفتر رهبری چند باری مورد انتقاد خود ایشان هم قرار گرفته بود، بار دیگر نشان داد که چقدر روش و منش رهبران ما با مرام امیر مؤمنان فاصله دارد و ادعاها با عمل چقدر فرق می‌کند.”

نویسنده سایت کلمه با کنایه افزود: “زین پس نه کسی حق دارد از بحران ارزی و تبعات اقتصادی آن سخن بگوید، نه از معیشت مردم، نه از گرانی‌ها، نه از بی‌کفایتی دولت، نه از سوء مدیریت حکومت یکدست و پیامدهای ناگوار آن و نه حتی از اینکه استان خراسان شمالی یکی از محروم ترین استان های کشور است و فقر و بیکاری در آن بیداد می کند. هرچه در این هفته آینده هست، یعنی قرار است باشد، شوق دیدار است و روایت حضور و تصاویر استقبال خودجوش.”

این میزان بالای تبلیغات حکومتی در تمام سفرهای رهبر جمهوری اسلامی انجام می شود. آیت الله خامنه ای قرار است هشت روز در این استان بماند و به دیگر نقاط آن به جز بجنورد هم سفر کند.