می‌خواهند از احمدی‌نژاد بنی‌صدر دیگری بسازند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دولتی‌ها واکنش نشان می‌دهند

محمود احمدی نژاد تا همین دو سه سال پیش، محبوب ترین چهره اصولگرایان بود. او در دو انتخابات پیاپی، اکبر هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی را از مقام ریاست جمهوری دور نگه داشته بود و رهبر جمهوری اسلامی هم نظرات او برای اداره کشور را بیشتر از نظرات آ شنای ۵۰ ساله‌اش به نظرات خود نزدیک عنوان می کرد.

اما حالا مدتی است که دیگر خبری از آن حمایت ها و تعریف و تمجیدها نیست. احمدی نژاد این روزها توسط نزدیکان آیت الله خامنه ای به ابوالحسن بنی صدر تشبیه می شود؛ اولین رئیس جمهوری و اولین رئیس جمهوری برکنار شده در دوران جمهوری اسلامی.

حمیدرضا اعلایی از حامیان محمود احمدی نژاد معتقد است که “بعضی مسئولان” که او آنها را “طرفداران گفتمان ارتجاعی بازگشت به قبل از سوم تیر” می داند، به دنبال آن هستند تا از احمدی نژاد یک بنی صدر دیگر بسازند.

او که از مسئولان ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد در شهر تهران در سال ۸۴ بود به روز می گوید: “تمام اینهایی که امروز علیه احمدی نژاد شده اند از اول هم با او نبودند. احمدی نژاد هیچوقت کاندیدای اصولگرایان نبود اما بعد از پیروزی احساس کردند حالا که سفره ای پهن شده چرا آنها سهمی در آن نداشته باشند.”

اعلایی می افزاید: “احمدی نژاد موقعی به بنی صدر شبیه شد که دست رانت خواران و منفعت طلبان حزب باد را از سفره ملت کوتاه کرد. چرا قبل از آن هیچ کس کمتر از گل به او نمی گفت؟”

 

سرانجام نامبارک

به نظر می آید نزدیکی دوران انتخابات و همراهی بیش از پیش احمدی نژاد با اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر سابق خود و رئیس فعلی دبیرخانه جنبش عدم تعهد، خشم اصولگرایان مخالف دولت را برانگیخته است.

آنها نگرانند که احمدی نژاد و دولت، زمینه پیروزی رحیم مشایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری را که کمتر از چهار ماه دیگر برگزار می شود فراهم کنند.

رحیم مشایی که علاوه بر نزدیکی سیاسی و اجرایی با احمدی نژاد، پدر عروس او هم هست، به خاطر بیان دیدگاه های جنجالی درباره ایرانیت و باستانگرایی، اسلام و مسائل فرهنگی و دینی، مورد انتقاد شدید روحانیون و اصولگرایان قرار دارد.

در ماه های اخیر احمدی نژاد هم در بیان این موارد جنجالی با رحیم مشایی همراه شده وهمزمان مواضع متعددی علیه سپاه پاسداران، شورای نگهبان، مجلس و قوه قضائیه زیر نظر رهبری گرفته است.

او حالا متهم است که از ولایت فقیه تبعیت ندارد و دنبال به آشوب کشیدن کشور است؛ همان کاری که بنی صدر کرد و به عزلش از ریاست جمهوری انجامید.

در چنین شرایطی بود که تلویزیون جمهوری اسلامی در هفته اخیر، فیلم مستندی به نام “سرانجام نامبارک” را پخش کرد که درباره برکناری ابوالحسن بنی صدر از مقام ریاست جمهوری بود.

پخش این فیلم در زمانی که برخی اصولگرایان، به احمدی نژاد هشدار داده اند مراقب باشد به سرنوشت نخستین رئیس جمهور دچار نشود، حساسیت و واکنش طرفداران رئیس جمهور فعلی را برانگیخت.

 

از هاشمی آغاز شد

منابع خبری نزدیک به احمدی نژاد می گویند که “پروژه بنی صدر سازی احمدی نژاد” با هدایت و برنامه ریزی هاشمی رفسنجانی آغاز شده و اکنون توسط اصولگرایان پیگیری می شود.

اما حبیب الله عسگراولادی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، مستند پخش شده در تلویزیون را “ترجمه ای از امروز کشور” دانست که “برای مسئولان بخصوص قوه مجریه باید بسیار عبرت انگیز باشد.”

سازمان صدا و سیما از نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

بنی صدر که در نخستین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در حضور ۹ نامزد دیگر، ۷۶ درصد آرا را به دست آورده بود، در مقام رئیس جمهور با نزدیکان آیت الله خمینی و بخصوص روحانیون حاکم در حزب جمهوری اسلامی دچار اختلاف شد.

محمد بهشتی، اکبر هاشمی رفسنجانی و علی خامنه ای از اصلی ترین روحانیون مخالف رئیس جمهور وقت بودند که برای پایان بخشیدن به حمایت روح الله خمینی از او، فشار زیادی به رهبر نخست جمهوری اسلامی وارد می کردند.

افزایش اختلافات و اتحاد بنی صدر با سازمان مجاهدین خلق که با اعلان جنگ مسلحانه این گروه علیه حکومت همزمان شد، کار را به آنجا رساند که مجلس شورای اسلامی در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور رأی بدهد.

این حکم یک روز بعد به تأیید روح الله خمینی رسید و بنی صدر هم در نهایت ایران را مخفیانه ترک کرد.

سروش باقرزادگان یکی دیگر از فعالان ستاد انتخاباتی احمدی نژاد به روز می گوید که “مشکل بنی صدر در تبعیت ناپذیری از ولی فقیه” بود اما این خصلت در احمدی نژاد “برعکس” است.

او توضیح می دهد: “احمدی نژاد در حرف و عمل نشان داده که به ولایت فقیه و رهبری امام خامنه ای هم اعتقاد دارد هم التزام. اما برخی اصرار دارند با گل آلود کردن آب و فضاسازی کاری کنند که آقا در نهایت او را برکنار کند و بدین وسیله به هدف خود برسند.”

این حامی رئیس دولت خطاب به “اصولگرایان فتنه گر، باند هاشمی رفسنجانی و حاجی بازاری های موتلفه ای” می گوید: “یعنی شما واقعا نمی توانید همین چند ماه را صبر کنید تا عمر دولت همانطور که امام خامنه ای مایل هستند، به طور طبیعی به پایان برسد و بعد نوبت خودتان بشود؟”

 

آقازاده و آهنگرزاده

حالا مدیران ارشد دولت هم بیشتر از قبل به مقایسه احمدی نژاد با بنی صدر واکنش نشان می دهند.

محمدرضا میرتاج الدینی، معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی گفته: “اینکه کسانی بخواهند رییس جمهور ولایی و مکتبی کشور را با بنی صدر مقایسه کنند، اقدامی غیراخلاقی و نادرست است.”

به گفته او “طرح این مسائل، انتخاباتی است و هر چه به موعد انتخابات نزدیکتر شویم، تخریب هایی از این دست بیشتر می شود.”

مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ویژه احمدی نژاد هم با گفتن این جمله که “این روزها جفاکاری زیاد شده” و لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی دولت هم با بیان اینکه “بی محلی را برای همین مواقع گذاشته اند”، نسبت به مقایسه رئیس خود با بنی صدر واکنش نشان دادند.

اما غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، واکنش جدی تری به این مسئله نشان داد.

او گفت “آنهایی که شاهد بودند و سنشان به آن دوران می‌رسد، شباهتی [میان احمدی نژاد و بنی صدر] نمی‌بینند” و افزود: “احمدی‌نژاد رویکردهای فرهنگی‌اش برخاسته از دل انقلاب بود، در حالی که آقای بنی‌صدر رویکردهای ملی‌گرایانه داشت و در جوانی تمایلات به جبهه ملی داشتند، آقای احمدی‌نژاد اساسا این خصلت را ندارد.”

الهام گفت که “بنی صدر آقازاده بود” اما “احمدی نژاد آهنگرزاده است”.

سخنگوی دولت تأکید کرد: “در هر خصلتی که بنگریم خواهیم دید که آقای احمدی‌نژاد پیوندش با نهادهای انقلابی و خدماتی که نهادهای انقلابی در دوره آقای احمدی‌نژاد داشته‌اند با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست و گرچه انتقاداتی مطرح می‌شود، اما تعارض اصلی بنی‌صدر با نهادهای انقلابی بود، پس من تشابهی نمی‌بینم.”

حمیدرضا اعلایی هم همین نظر را دارد. او می گوید: “احمدی نژاد انقلابی است، مسلمان دوآتشه است، خطش خط امام و اسلام و رهبری است. کجای او به بنی صدر شبیه است؟”