مواد مخدر، اهرمی برای براندازی نرم

نویسنده

» گزینه جدید شاهرودی برای ناتوی فرهنگی

shahroodi866.jpg

در حالیکه در روزهای اخیر برخی مسولان امنیتی جمهوری اسلامی از دستگیری و محاکمه چند تن از دست اندرکاران به اصطلاح “براندازی نرم” در داخل کشور سخن گفته اند، رییس قوه قضاییه در پیامی که برای همایش دست اندرکاران مبارزه بامواد مخدر شرق کشور فرستاده، مواد مخدر را هم یکی از “اهرم‌‏های براندازی نرم” معرفی کرد.

آیت الله شاهرودی که آخرین روزهای حضور خود بر مسند ریاست قوه قضاییه را می گذراند، دیروز در پیام خود به این همایش با تاکید بر اینکه “مواد مخدر یکی از اهرمهای ناتوی فرهنگی و براندازی نرم است”، یادآور شد: “دستهای آشکار و پنهان دشمن و توطئه گران با اهداف سیاسی و امنیتی و براندازی و تبهکاری و سودجویی، مکررا به آن دامن می زنند.این در حالی است که نیروهای ناتو در افغانستان حضور داشته و به رغم تعهدات بین المللی خود در زمینه اقدامات مناسب برای کشت جایگزین و مقابله با مافیای بین المللی، گامی برنداشته اند و راهی نگشوده‌‏اند.”

اختراع از نهادهای امنیتی

براندازی نرم، عنوان اتهامی است که مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با استناد به آن برخی از فعالان اجتماعی را بازداشت و محاکمه ‌می‌کنند. تا کنون بسیاری از اعتراض‌های مدنی کارگران و معلمان و فعالیت‌های برابری‌جویانه زنان و دانشجویان، با عنوان اقدام علیه امنیت ملی و براندازی نرم به سرکوب شده است. منابع اطلاعاتی و امنیتی در همین ارتباط از دستگیری ده‌ها نفر خبر داده اند که با برخی از آن‌ها به ادعای داشتن سوء‌نیت برخورد شده‌ است.

ایجاد بحران‌‏های اجتماعی، راه‌اندازی تظاهرات خیابانی، اعتصاب صنفی و دخالت در مسائل قومیتی از اهداف این گروه از بازداشت شدگان اعلام شده است و وزارت اطلاعات ادعا می‌کند که آنها قصد داشته‌اند در غالب موسسه‌های غیردولتی، مبارزه بدون خشونت با نظام را دنبال کنند.

البته اینبار این مقام عالی قضاییه در حالی از “براندازی نرم” سخن گفته که در هفته های اخیر تعبیر “براندازی نرم” بیشتر از سوی مقام های امنیتی مورد استفاده قرارگرفه است بطوریکه بیست روز پیش غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرنگاران خبر داد: “هروقت لازم باشد عوامل براندازی نرم را دستگیر می کنیم”. با این حال تنها یک هفته بعد، این سخنگوی قوه قضاییه بود که از بازداشت اعضای یک شبکه براندازی در ایران خبر داد.

البته باز بر عهده یک مقام امنیتی مانند مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات بود که اعلام کند ماموران امنیتی چهار نفر را به اتهام مشارکت در “پروژه براندازی نرم” دستگیر کرده‌اند. آنچه پس از این مصاحبه فاش شد این بود که آرش و کامیار علائی، دو برادر پزشک که در زمینه پیشگیری از بیماری ایدز فعالیت می‌کردند ار جمله متهمان این پرونده هستند که در بازداشت به سر می‌برند.

سیلویا هارتونیان زن سی و سه ساله ایرانی - ارمنی که برای سازمان بین المللی آریکس در حوزه روشهای زایمان در ایران کار می کرد و محمد احسانی فیلمساز سی و چهار ساله‌ی آذری دو متهم دیگر هستند.

البته برخورد با براندازان نرم فقط به این چهار تن محدود نشده است. آن طور که محمد کریم عابدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته خبر داد، چند تن دیگر نیز دستگیر شده اند که آنها “از اعضای یک شبکه براندازی نرم تحت پوشش بی بی سی انگلیس” بوده اند.

اعدام برای براندازان جدید

آیت الله شاهرودی دیروز در حالی از مواد مخدر به عنوان یکی از “اهرم‌‏های براندازی نرم” سخن گفت که روز چهارشنبه صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبرداد که بیست و نه نفر بخاطر قتل و قاچاق مواد مخدر با آویخته شدن به طناب دار در زندان اوین در تهران اعدام شدند.

البته آیت الله شاهرودی هم در پیام خود که دیروز به همایش دست اندرکاران مبارزه بامواد مخدر شرق کشور فرستاده شد، موضوع “برخورد شدید با این مجرمان” را مدنظر قرار داد. او در این مورد تاکید کرد: “دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی نیز باید با قاطعیت هر چه تمامتر نسبت به شناسایی سرشبکه ها و شبکه های مافیایی و عناصر اصلی فساد اقدام و آنان را به مراجع قضایی بسپارند.”

شاهرودی از دستگاههای ذیربط خواسته است با جدیت و قاطعیت توان خود را صرف مبارزه با کشت، تولید، ترانزیت و تجارت مواد مخدر در منطقه و نیز صدور انواع گوناگون مواد مخدر سنتی و صنعتی و پیش سازهای آن کنند.

رییس قوه قضاییه در پیام خود از دادسراها، دادگاهها و مراکز قضایی نیز خواستار پی گیری همه جانبه، بدون ملاحظه و دقیق و صدور رای احکام متقن و اجرای قانونمند آن شده است.

دستورات جدید هاشمی شاهرودی در شرایطی صادر شده است که دیروز آیت‌الله دری نجف آبادی دادستان کل کشور نیز با تاکید بر شناسایی سرشاخه‌ها در مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: “باید با قاطعیت در امر مبارزه با مواد مخدر گام برداشت.”

وی همچنین سخنانی را بیان کرد که از جنس پیام هاشمی شاهرودی بود: “دشمنان و استکبار جهانی سه موضوع مواد مخدر، حمل و توزیع سلاح و مشروبات الکلی را سرلوحه تهاجمات خود به کشور ایران قرار داده و جوانان را از درون به پوچی، سستی و وارفتگی می‌کشانند.”