غیبت روحانی از جلسات استیضاح

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پاسخ معاون اول به انتقادها:

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، در مراسم تودیع و معارفه وزیر سابق علوم و سرپرست این وزارت‌خانه خبرداد که روحانی در جلسه‌ استیضاح وزرای دولت خود شرکت نخواهد کرد.

به گفته وی از “همان ابتدای آغاز به کار دولت” قرار نبود روحانی در جلسات استیضاح وزرای خود شرکت کند: “به همین دلیل “تقسیم کاری صورت گرفت که بر مبنای آن ایشان در جلسات استیضاح وزرا شرکت نکنند و بنده به جای ایشان حضور یابم”.

جهانگیری همچنین به نقل از روحانی گفت که حضور رییس‌‌جمهور در جلسه استیضاح وزرا تا پیش از دولت احمدی‌نژاد سابقه نداشته و این مساله در دولت قبل رسم شد.

معاون اول روحانی همچنین اضافه کرد که “در وزارت علوم ده‌ها فرجی دانا حضور دارد” و “دولت پرونده‌ مربوط به بورسیه‌های وزارت علوم را پیگیری می‌کند”.

روز شنبه نیز حسن روحانی، پس از حضور در مقبره آیت‌الله خمینی به همراه اعضای کابینه خود، گفته بود که “با تغییر یک نفر، مسیر دولت عوض نمی‌شود” و دولت وی مساله مبارزه با فساد و از جمله “فساد در دانشگاه‌ و مدارک علمی و مبارزه با فساد در زمینه بورسیه‌ها جدی خواهد بود و این مسیر را ادامه خواهد داد”.

این مساله مورد تاکید محمدعلی نجفی، سرپرست جدید وزارت علوم نیز قرار گرفت. نجفی که از سوی روحانی به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه انتخاب شده، گفت که “برنامه‌های دولت با تغییر وزیرعلوم عوض نشده است” و به همین دلیل “با شفافیت به پرونده بورسیه‌ها رسیدگی می‌کنیم و همه را در جریان نتایج بررسی‌های خود قرار می‌دهیم”.

هفته گذشته رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت روحانی، در جلسه استیضاح خود در مجلس شرکت کرد، اما موفق به کسب رای اعتماد مجدد از نمایندگان مجلس نشد.

حامیان روحانی دلیل استیضاح وزیر علوم را افشای مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” در دولت احمدی‌‌نژاد دانسته و گفته‌اند که با توحه به افشای نام برخی از نمایندگان مجلس فعلی در این پرونده، آن‌ها اقدام به استیضاح فرجی‌دانا کردند.

هفته گذشته فهرستی از نام و مشخصات افرادی که از بورسیه‌های غیرقانونی استفاده کرده‌اند، منتشر شده بود. همان‌زمان وب‌سایت تدبیرخبر ـ حامی روحانی ـ نوشته بود که ۱۰زن و شوهر و ۱۵خواهر و برادر بورسیه‌ای تنها در یک دانشگاه حضور دارند.

پس از آن نیز سایت انصاف نیوز دست به انتشار ۶ توصیه نامه از سوی بسیج دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق و مسجد جامع صفا زد که طی آن از غلامرضا خواجه سروی معاون پیشین فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درخواست بورس تحصیلی برای افراد و اعضای خود کرده بودند.

این ماجرا مربوط به بیش از سه هزار نفراز کارکنان دولت محموداحمدی‌نژاد است که از این بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند.

برخی رسانه‌‌های نزدیک به دولت نوشته بودند که نام تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان آنان از جمله نام فرزند و مسوول دفتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رییس کمیسیون آموزش مجلس نهم در فهرست “بورسیه‌های غیرقانونی” به چشم می‌خورد.

جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی مجلس نیز خبر از آن داده بود که ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم از این دست بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند.

نمایندگان مجلس نهم اما این مساله را رد کرده و از مسایلی نظیر “بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده، تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه ها، منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه ۸۸، عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی، ضد انقلاب و ضد نظام و برخی عناصر فعال در دانشگاه ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه و یا الحادی در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب طلب” به عنوان دلایل اصلی استیضاح فرجی‌دانا نام برده‌ بودند.