درگیری دو انجمن دانشجویی

نویسنده

دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران با دانشجویان عضو انجمن اسلامی طیف دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران درگیر شدند.

به گزارش روز در گیری این دو طیف در حالی رخ داد که انجمن سلامی دانشگاه تهران که وابسته به طیف سنتی دانشجویان است و از سوی مدیریت جدید دانشگاه حمایت می شود در حال برگزاری مراسمی تحت عنوان بزرگداشت روز ملی “آزادی بیان و اندیشه” بودند.

روز ملی بیان و اندیشه همزمان با صدور حکم اعدام برای دکتر هاشم آغاجری در 18 آبان ماه سال 82 از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران پیشنهاد شد و از آن به بعد انجمن اسلامی دانشگاه تهران در این روز مراسمی را با حضور دکترآغاجری برگزار می کند.

انجمن اسلامی دانشگاه تهران که مورد تائید مدیریت جدید دانشگاه است دیروز با موافقت رئیس این دانشگاه، مراسمی با حضور هاشم آغاجری و سخنرانی الهه کولایی، محسن آرمین و دکتر محسن کدیور تدارک دیده بود که در نهایت منجر به در گیری میان دانشجویان شد.

فرید هاشمی، سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه در گفت و گو با روزدر باره این درگیری گفت: “انجمن اسلامی دانشگاه تهران در حالی اقدام به برگزاری این مراسم کرد که اصلا مشروعیتی ندارد و کاملا آلت دست احزاب خارج از دانشگاه و نیز مسوولین دانشگاه تهران است. در حالی که انجمن اسلامی دموکراسی خواه لااقل بدنه دانشجویی یازده دانشکده را پشت خود دارد.”

وی افزود: “مراسم دیروز در حالی برگزار شد که برخی از افرادی که باید حضور داشته باشند از جمله دکتر آغاجری و دکتر کدیور در جلسه حضور نیافتند. تنها دکتر اغاجری برای دقایقی به تالار مراسم آمد تا کاری کند که مراسم به درگیری ختم نشود.”

هاشمی ادامه داد: “دیروز بحث ما این بود که نباید از تریبون دانشگاه،آن هم در چنین مراسمی به طیف دموکراسی خواه توهین بشود. کاری که انجام شد و بنابراین ما هم خواستار آن شدیم تا تریبون را تنها برای دقایقی در اختیار نماینده ما قرار دهند که از این اقدام خودداری کردند. آنان حتی به خواسته دکتر آغاجری هم در این زمینه توجه نکردند به همین علت ایشان هم دلخور شد و مراسم را ترک کرد.”

وی در ادامه افزود: “به دلیل هتاکی مجری مراسم و اعتراض و شعار های ما بود که انتظامات دانشگاه نیز وارد عمل شد و طبق خواسته برگزار کنندگان مراسم در سالن حضور یافت تا مانع ادامه اعتراض ما شود ولی ما به اعتراض خود ادامه دادیم.”

این عضو دفتر تحکیم وحدت در ادامه با طرح بعضی از شعار هایی که دیروز در جلسه داده شد، از جمله “دانشگاه مستقل حق مسلم ماست” و “انجمن فاشیستی نمی خواهیم، نمی خواهیم” افزود: “از جمله هتاکی های مجری مراسم در زمان اعلام اعتراض ما این بود که ما همانهایی هستیم که سخنرانی های دکتر سروش را بهم می زدیم.”

فرید هاشمی در این باره گفت: “اگر ما واقعا همانها هستیم، و بر همین اساس باید به انجمن اسلامی دموکراسی خواه هتاکی کرد پس چگونه است که پسر آقای دکتر سروش از اعضای شورای مرکزی طیف انجمن اسلامی دموکراسی خواه است؟”

وی در ادامه گفت: “اکنون هیچ معلوم نیست که چگونه این انجمن اسلامی با تمام خط و خطوط وابستگی اش به درون و بیرون دانشگاه مدافع آزادی بیان و اندیشه شده است در حالی که تاکنون نه در مورد تعلیق هیچ انجمنی موضع گیری کرده و نه اصلا در خصوص دانشجویان ستاره دار بیانیه ای صادر کرده است.”

هاشمی اضافه کرد: “عملکرد این انجمن خود جوش و غیر وابسته نیست، و گرنه حرف وزیر علوم را در خصوص دانشجویان ستاره دار مطرح نمی کردند که اصلا دانشجوی ستاره داری وجود ندارد.”

لازم به ذکر است که دکتر محسن کدیور که به عنوان سخنران به این مراسم دعوت شده بود در اعتراض به عدم مشروعیت این انجمن در مراسم شرکت نکرد.

این مراسم حدود ساعت 5 عصر در حالی که نیمه تمام مانده بود تنها با سخنرانی کوتاه الهه کولایی و محسن آرمین و با دخالت انتظامات دانشگاه تهران خاتمه یافت.