نظامیان ایران همراه با آمریکا و بریتانیا

هافینگتون پست
هافینگتون پست

» گزارش هافینگتون پست از حضور ایران در آسمان عراق

فهرست کشورهایی که مواضع دولت اسلامی در عراق را بمباران می‌کنند تاکنون شامل متحدان کلاسیک آمریکا بوده است، مثل کانادا، بریتانیا و فرانسه. حالا به نظر می‌رسد آمریکا یک شبه‌متحد جدید در آسمان این کشور دارد: ایران.

یک مقام امنیتی آمریکا روز دوشنبه به هافینگتون پست گفت، آمریکا از بمباران ایران در همان حریم هوایی که هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش فعالیت می‌کنند باخبر است.

این مقام گفت، بعید است تا زمانی‌ که این کشور شیعه مورد تهدید داعش قرار دارد، بمباران هوایی را کنار بگذارد. وی گفت، تا زمانی‌که نیروهای هوایی آمریکا از عملیات ایران احساس خطر نکنند، نیازی به واکنش آمریکا نیست. این مقام گفت، بمباران ایران در نزدیکی مرز این کشور صورت گرفته که با منطقه عملیاتی آمریکا و ائتلاف متفاوت است.

در حالیکه گزارش‌های قبلی حاکی از رساندن سلاح و تجهیزات به دولت عراق بوده است، اما بیانات این مقام، اولین مهر تایید بر حضور نیروی هوایی ایران در مبارزه علیه داعش است.

دلیل این‌که آمریکا این سطح از درگیری ایران را به چالش نمی‌کشد این است که دولت اوباما ایران را به عنوان متحدی تاکتیکی در خاورمیانه به حساب می‌آورد. این موضع با توجه به این که برخی از متحدان آمریکا نظیر اسرائیل و کشورهای عربی مثل عربستان و امارات در مقابل ایران احساس خطر می‌کنند، مناقشه‌برانگیز است.

اخیرا نشریه هفتگی دفاعی آی اچ اس جین بریتانیا و روزنامه هاآرتص اسرائیل نیز به حضور نظامی ایران در آسمان عراق اشاره کرده‌ بودند. هر دوی این نشریات گفته‌ بودند، هواپیمای ایران در ویدئوی الجزیره که اواخر نوامبر از این شبکه تلویزیونی پخش شد مشخص است. هیچ‌کدام از این دو نتوانستند ایرانی بودن این جت را تایید کنند. هر دو اشاره کردند که تنها ایران و ترکیه از این نوع هواپیما استفاده می‌کنند. تاریخ این ادعاها ۳۰ نوامبر و ۱ دسامبر است.

این مقام آمریکایی گفت، ما قبل از این تاریخ‌ها از بمباران ایران در عراق اطلاع داشتیم و ارتش آمریکا می‌داند که این هواپیماها متعلق به  نیروی هوایی ایران است.

کاخ سفید یا وزارت خارجه آمریکا در مورد این بیانات اظهارنظر نکرده‌اند.

ایران پیش از هدف قرار دادن مواضع داعش توسط آمریکا در ماه اوت، شروع به کمک‌رسانی به دولت عراق کرده بود. به رغم حضور آمریکا، این کشور هنوز نفوذ زیادی در دولت عراق دارد و ارتباطش با شبه‌نظامیان شیعه در این کشور بسیار نزدیک است. در ماه سپتامبر یک فرمانده ارشد ایرانی تهدید کرد که در صورت تهدید مرزهای کشورش، در عمق خاک عراق به داعش حمله خواهد کرد.

مقامات آمریکایی ماه گذشته به هافینگتون پست گفتند، آمریکا می‌داند که در هر دو کشور عراق و سوریه، باید با قوانین ایران بازی کنند. با توجه به این‌که ممکن است افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق موجب تحریک ایران و شبه‌نظامیان شیعه شود، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. نگرانی دیگر، آینده دیپلماسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران است که اگر به ثمر بنشیند، دستاورد بزرگی برای سیاست خارجی اوباما محسوب می‌شود.

جاش ایرنست، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در ماه نوامبر گفت، ایران و آمریکا در مبارزه علیه داعش همکاری نظامی ندارند اما افزود، هر دو کشور به شکست این گروه علاقه دارند و نمایندگان هر دو کشور تلاش‌های خود را برای این منظور عنوان کرده‌اند. وی گفت: “ما به آن‌ها اطلاعات نمی‌دهیم اما علاقه آنها به این نتیجه (شکست داعش) چیزی است که درباره‌اش بسیار صحبت شده و گاهی مواقع در حاشیه مذاکرات دیگر در مورد آن گفتگو کرده‌اند.”

مقام دفاعی آمریکا گفت، با توجه به رابطه نزدیک ایران و عراق، اعتراض به حضور ایران در حریم هوایی این کشور گزینه‌ای برای آمریکا نیست. وی گفت: “ما به دعوت دولت عراق آن‌جا هستیم. مثل سال ۲۰۱۰ نیست. بنابراین ما اجازه نداریم بگوییم چه کار کنند و چه کار نکنند. این کشور آن‌هاست. تنها زمانی نگران می‌شویم که برای نیروهای ما مسئله‌ای پیش بیاید. همانطور که گفتم ما کاملا خبر داریم در آسمان عراق چه می‌گذرد.”

تحلیلگران و مخالفان نقش ایران در خاورمیانه می‌گویند، با این‌که ایران و آمریکا در حال حاضر با تهدیدی مشترک مواجه هستند، اما اهداف درازمدت آن‌ها متفاوت است.

منبع: هافینگتون پست - 1 دسامبر