غیبت احمدی‌نژاد و رفسنجانی در مراسم بیت رهبری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مهدوی کنی: خامنه‌ای امام حاضر است

اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه مجریه، در مراسم عزاداری شب های محرم بیت رهبرجمهوری اسلامی غایب بودند. صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز تنها در شب نخست مراسم عزاداری که دوم آذر برگزار شد، حاضر بود.

در تصاویر مراسم عزاداری ماه محرم بیت رهبری که در سایت رسمی آیت الله خامنه ای منتشر شده ، مشخص است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در تمام شب ها حضور داشته و علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در تعدادی از مراسم ها شرکت کرده است.

از مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن با هاشمی رفسنجانی است، حسن روحانی و محسن رضایی که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و دبیر آن هستند، ارشدترین مقام های شرکت کننده بودند.

اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی، برخی نمایندگان مجلس، فرماندهان نظامی و تعدادی از دیگر مقام های دولتی و حکومتی، شرکت کنندگان در مراسم عزاداری بیت رهبرجمهوری اسلامی بودند که از دوم تا ششم آذر در حسینیه امام خمینی، بیت رهبری برگزار شد.

سید حسن خمینی، نوه رهبر سابق جمهوری اسلامی و محمدرضا عارف، کاندیدای احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری، تنها افراد نزدیک به جناح اصلاح طلب هستند که در تصاویر منتشر شده در سایت دفتر آیت الله خامنه ای، حضور آنها در مراسم عزاداری بیت رهبری مشخص است.

دلیل غیبت همزمان اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در این مراسم مشخص نیست.

محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر جامعه روحانیت مبارز دیگر غایب این مراسم بود که بر اساس عکس های منتشر شده در هیچ کدام از شب های عزاداری در حسینیه امام خمینی حضور نداشت.

این در حالیست که او هفته گذشته در گفت و گویی با هفته نامه “شما” ارگان حزب موتلفه اسلامی ، با خطاب کردن آیت الله خامنه ای به عنوان “امام حاضر”، پشتیبانی از او را “واجب” و تضعیف وی را “حرام” دانسته بود.

مهدوی کنی پیش از این نیز وظیفه مجلس خبرگان رهبری را نه نظارت بر رهبری، بلکه “حفظ و حراست” از او عنوان کرده بود.

 

نوعی تقدس

دبیر جامعه روحانیت مبارز در گفت و گوی اخیر خود با هفته نامه شما نیز، از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان “فقیه مجاهد و زعیم عالیقدر جناب آیت اللّه خامنه‌ای حفظه الله” نام برده است.

او گفته “من این مطلب را از روی عقیده می‌گویم” و افزوده: “ایشان [آیت الله خامنه ای] در این مدت بیش از ۲۰ سال کشور را خوب اداره کردند، لذا در همه این بحران‌ها و بالا و پایین رفتن‌ها و با همه نوسانات، اعتقاد من این بوده است که باید ایشان را تأیید کرد.”

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیت الله خامنه ای ادامه داده: “اصلح ایشان است و ما صالحش را هم پیدا نکردیم چه رسد به اصلح.”

مهدوی کنی گفته  رهبر جمهوری اسلامی “نایب امام زمان” است و افرادی مانند وی برای این جایگاه “نوعی تقدس” قائل هستند.

او در توضیح این موضوع گفته است که “بعضی رهبری را در حد رهبری سیاسی می دانند و تنها برای آن مشروعیت قانونی قائلند و التزام عملی را کافی می دانند”، اما  ”ممکن است این اعتقاد برای غیر مسلمین و غیر شیعیان کافی باشد، ولی برای ما کافی نیست.”

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزوده: “در انتخاب افراد برای مقامات و مسئولیت های بالا این برداشت را کافی نمی‌دانیم و شورای نگهبان هم در احراز صلاحیت‌ها در سمت ریاست جمهوری و روسای قوا این را کافی نمی داند و قانون اساسی هم چنین تفسیر نمی شود.”

در اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی از جمله تعیین سیاست های کلی نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت، فرماندهی کل نیروهای مسلح، امضا حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم و اختیارات گسترده دیگری پیش بینی شده اما در همین قانون تأکید شده که همه در برابر قانون مساوی هستند و کسی از اختیارات فراقانونی برخوردار نیست.

تأکید آیت الله مهدوی کنی، یکی از بانفوذترین مقام های سیاسی و دینی در جمهوری اسلامی، بر لزوم تقدس قائل بودن برای جایگاه رهبری به منظور تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی صورت گرفته که روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان، اعلام “برائت از فتنه و فتنه‌گران” را موجب “رفع بخشی از اتهامات” برخی افراد عنوان کرد.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بدون نام بردن از فرد خاصی، شرط گذاری برخی از اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات را “بی‌معنا” دانست و گفت: “اینکه هر دفعه بخواهند شرطی را برای نظام بگذارند، ما هم عطایش را به لقایش می‌بخشیم. ما نباید از نظام طلبکار باشیم، بلکه نظام از ما طلبکار است.”