سریال روز♦ تلویزیون

نویسنده

‏‏شبکه استان اصفهان، از مراکز فعال و پویایی است که تولیدات با ارزشی در عرصه مجموعه سازی به شبکه ‏های سراسری عرضه کرده است. پیشینه طولانی این استان در زمینه هنر نمایش سبب شده تا اصفهان به ‏عنوان یکی از خاستگاه های قابل توجه هنرمندان عرصه ادبیات، تئاتر و سینمای کشور شناخته شود. آخرین ‏اتفاق شاخص هنری در این استان سفارش ساخت سریال “به خاطر من” از سوی شبکه اصفهان به شبکه دوم ‏سیماست. روندی بر عکس که نشان از تفاوت مدیریت شبکه استانی اصفهان با سایر استان ها دارد. ‏

shab1.jpg

‎ ‎به خاطر من‏‎ ‎

نویسنده و کارگردان: اکبر منصور فلاح. تهیه کننده: محمد رضا منتظر الحجت. فیلمبردار: ابوالفضل دو ‏دانگه. صدا بردار: فرامرز مختاری. طراح صحنه: حسین منصور فلاح. موسیقی: محمد مهدی گورنگی. ‏تدوین: اکبر منصور فلاح، مهدی مهرنیا. بازیگران: مهدی امینی خواه[سعید]، مریم سلطانی[مریم]، آرش ‏تاج[رضا]، رامتین خدا پناهی[سامان]، شکوه امینی[حسابدار شرکت] و قدرت الله امینی. ‏

جوانی به نام سعید برای پیدا کردن پدرش به اصفهان می رود. پدرش بیست سال قبل پس از سرقت تمامی ‏ثروت همسرش-‏‎ ‎مادر سعید- او و فرزندش را ترک کرده است. سعید پس از رسیدن به اصفهان به شکلی ‏تصاوفی با خواهر ناتنی خود مریم آشنا می‌شود و همین آشنایی منجر به بروز اتفاقاتی می‌شود. ‏

پدر مریم به توصیه همسرش، با سامان صحبت می‌کند تا با مریم آشتی کنند. از طرفی مریم از پدرش ‏می‌خواهد تا با برادر خود سعید تماس بگیرد و موضوع را به او بگوید. سامان که دیگر امیدی برای ازدواج با ‏مریم ندارد با حسابدار شرکت که از قبل به سامان ابراز علاقه کرده بود، قرار ازدواج می‌گذارد. سعید که در ‏نقش یک مستخدم در کارخانه پدرش مشغول به کار شده است، با ریختن زهر در چای پدرش قصد کشتن او را ‏می کند، اما شکیبا او را می شناسد و… ‏

‎ ‎یک پله بالاتر‏‎ ‎

اکبر منصور فلاح از آن دسته کارگردانانی است که فراز و نشیب بسیاری در کارنامه کاری اش دیده می شود. ‏او سابقه ساخت مجموعه های پربیننده ای چون برای آخرین بار، آژانس دوستی، فقط به خاطر تو را دارد و ‏هم با ساخت مجموعه هایی نظیر مردان کوچک و گرفتار شکست را تجربه کرده است. انتخاب سوژه های ‏متفاوت و پای بند نبودن به یک شیوه کاری، باعث بروز چنین فراز و نشیب هایی در کارنامه کاری او شده ‏است. این بار او به سراغ ساخت مجموعه ای سفارشی رفته که به نظر می رسد، چندان در امر جذب مخاطب ‏موفق نیست. ‏

shab2.jpg

پرداختن به مضمونی کلیشه ای که بارها موضوع ساخت فیلم و مجموعه های متعدد بوده است، دستمایه اثر ‏جدید منصور فلاح قرارگرفته است. “خیانت یک مرد به همسر و فرزندش و تنها گذاشتن آنها”. گسترش ‏داستان دریک نمودار خطی و مطول پیش می رود و هیچ فراز و فرودی در فیلمنامه دیده نمی شود، مگر در ‏زمان هایی که سعید با پدرش رو در رو می شوند. بسط ندادن داستان های فرعی مانند: داستان سامان با ‏حسابدار شرکت، داستان مادر سعید و… باعث تک بعدی بودن فیلمنامه شده است. منطق روایی اثر هم در ‏بیشتر زمان ها دچار تزلزل است، انتقال اطلاعات از طریق شخصیت ها بسیار ابتدایی و تنها از طریق ‏دیالوگ ها انجام می پذیرد. نمونه بارز و خیلی ضعیف این اتفاق در سکانسی روی می دهد که شکیبا در ‏دفترش کارش با سعید مواجه می شود و چنین دیالوگ بر زبان می آورد: “تو کی هستی؟ چقدر شبیه پسر من ‏هستی؟” نگارش چنین دیالوگ هایی از این دست در اکثر لحظات فیلمنامه موجود است، این عامل ضربه ‏مهلکی بر باور پذیری روابط میان شخصیت ها می گذارد. کارگردان هم در پرداخت داستان و دکوپاژ اثرش ‏هیچ تلاشی برای رفع این نقایص نکرده است. منصور فلاح، آن قدر درگیر قاب بندی ها و میزانسن هایش شده ‏است که پرداختن به جزئیات درون قاب را از یاد برده است. ‏

shab3.jpg

نکته دیگر اینکه، فصل بندی های داستانی از یک تداوم ریتمیک و ضرباهنگ درونی هماهنگ برخوردار ‏نیستند. نمونه قابل ذکر آن، پرش غیرمنطقی سکانس آشنایی سعید با مریم و سکانس سامان با حسابدار شرکت ‏است. بیشترین عاملی که مجموعه از آن ضربه می خورد ترکیب بازیگران اثر است. تلفیقی از بازیگران ‏بومی و حرفه ای اگر درست انجام نشود همیشه دردسر ساز می شود. رامتین خدا پناهی، مهدی امینی خواه، ‏آرش تاج از نظر کیفیت بازی به هیچ وجه با بازیگران بومی قابل قیاس نیستند. بازیگران بومی که با لهجه ‏صحبت می کنند، همگی دچار تصنع و اغراق هستند. اگر تکلیف کارگردان با گویش اثر روشن بود مسلما ‏شاهد چنین گسستی در کیفیت بازی ها نبودیم. با این حال، “به خاطر من” به لحاظ کیفی از بیشتر محصولات ‏استانی بالاتر قرار می گیرد. ‏

shab4.jpg