بازهم زنان در معرض تهدید

آرتمیس ورزنده
آرتمیس ورزنده

کودکان بسیاری هستند که در اقصی نقاط کشور به دلایل مختلفی محروم از داشتن سایه پدر و مادر بر بالای سر خود هستند، کودکانی که نه تنها به یک سرپرست برای تامین مخارج و مایحتاج زندگی شان نیاز دارند بلکه از نظر عاطفی نیز به دنبال آغوش گرم یک خانواده می‌گردند تا بستر مناسبی برای پاسخگویی به عواطف و احساسات پاک و معصومانه خویش داشته باشند، بی‌شک اگر آینده این کودکان با رفع نیازهای مادی و معنوی توسط تشکیل خانواده ساخته نشود باعث ناهنجاری‌های فراوانی می‌شود که با بزرگ شدن کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست در جامعه بروز پیدا خواهد کرد.

از طرفی هم زوج‌های فراوانی در جامعه هستند که از مشکل ناباروری و به اصطلاح نازایی رنج می‌برند یا به دلایل شخصی نمی‌خواهند بچه‌دار شوند و در آرزوی داشتن فرزند می‌سوزند و در این روزگار دیگر همانند گذشته نمی‌سازند! و این موضوع یکی از عواملی است که باعث رشد بالای طلاق و جدایی زن و شوهر‌های جوان در ایران شده که در پی آن شاهد گسست عمیق میان بعضی از خانواده‌های ایرانی هستیم که این موضوع می‌تواند باعث ترس و نگرانی بسیاری از جوانان برای ازدواج و پایداری در وصلت زناشویی‌شان باشد.
در چنین شرایطی قبول سرپرستی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی خانواده‌هایی که به هر دلیلی فرزند ندارند یا خانواده‌های ثروتمندی که می‌توانند مخارج و نیاز‌های عاطفی کودکان یتیم را بدون کوچک‌ترین تفاوتی با فرزندان خود تامین کنند، از دیر باز یکی از کارهای خیر و نیکی بوده است که می‌تواند بسیاری از گره‌ها اجتماعی کشور را باز کند؛ اما این روزها صحبت از قانونی به میان است که چند وقت پیش در مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان محترم به تصویب رسید که می‌تواند تا حدی بسیار زیادی باعث نگرانی فعالان مدنی در بحث فرزندخواندگی شود، قانونی که در پی آن پدر خوانده‌ها می‌توانند با دختری که به فرزندی قبول کرده‌اند ازدواج کنند.
تا پیش از این ازدواج پدر خوانده با دخترش به هر شکلی ممنوع بود اما با تصویب این قانون جدید سوالات زیادی به ذهن می‌رسد که باید پاسخ‌های قانع‌کننده‌یی برایشان توسط مسوولان داده شود، به طور مثال پس از این موضوع کدام زن نازا یا حتی سالمی حاضر به قبول سرپرستی دختری می‌شود که شاید در آینده شریک زناشویی همسرش شود؟ کدام زن حاضر است با چنین پیش‌زمینه‌یی مهر مادری‌اش را نثار دختری کند که شاید روزی هوویش شود؟! در ضمن آیا تصویب این قانون باعث سوءاستفاده برخی از مردان برای پدر خواندگی نمی‌شود؟ یا حتی نمی‌تواند باعث از بین رفتن حس پدر و دختری میان پدر خوانده و دختر خوانده شود؟!
بی‌شک تصویب این قانون تبعاتی چون کاهش فرزندخواندگی و قبول سرپرستی کودکان یتیم به ویژه دختران بی‌سرپرست، توسط زوج‌های جوان و حتی پا به سن گذاشته را در پی خواهد داشت، باشد که مسوولان با همفکری کارشناسان مسائل اجتماعی فکری در جهت رفع ابهامات قانون عدم ممنوعیت ازدواج پدرخوانده‌ها با دختران‌شان بکنند تا رسم زیبای فرزند خواندگی از یاد‌ها نرود.
بازیگر سینما و تلویزیون

منبع: اعتماد