شکایت از اصول‌گرایان به دلیل نقد توافق ژنو

نویسنده
حسین محمدی

» شورای عالی امنیت ملی هم شاکی رسانه‌ها شد

پنج نماینده مجلس در واکنش به شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از حسین قدیانی٬ نویسنده روزنامه‌ وطن‌امروز٬ به حسن روحانی تذکر داده‌اند. دلیل این شکایت٬ یادداشت‌هایی است که قدیانی در انتقاد از توافق ژنو به رشته تحریر درآورده.

خبر شکایت شورای عالی امنیت ملی ابتدا از سوی رسانه‌های اصول‌گرا منتشر شد. این رسانه‌ها خبر از شکایت “یک نهاد دولتی” از حسین قدیانی٬ نویسنده روزنامه وطن‌امروز٬ داده بودند.

این مساله اما با واکنش اصول‌گرایان در مجلس مواجه شد. غلام‌علی حدادعادل٬ رییس مجلس هفتم٬ در نطق خود از این‌که برخی “معترضان سال ۸۸” به دولت راه یافته‌اند و “می‌خواهند زبان منتقدان دولت را با انگ و رنگ افراط‌گرا ببندند” اظهار نگرانی کرد. هم‌زمان پنج نماینده مجلس هم در این باره به حسن روحانی تذکر دادند و از وی خواستند که “دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از اقداماتی که رسانه‌ها را از نقد دلسوزانه مسئولان باز می‌دارد و خلاف روح آزادی بیان در نظام جمهوری اسلامی است” پرهیز کند. حسن روحانی٬ رییس شورای عالی امنیت ملی است و مسوولیت دبیرخانه این شورا بر عهده علی شمخانی قرار دارد.

اکثر نمایندگانی که این تذکر را امضا کرده‌اند٬‌ از اعضای نزدیک به جبهه پایداری در مجلس هستند. از آن جمله می‌توان به

جواد کریمی قدوسی، محمود نبویان و مرتضی آقاتهرانی اشاره کرد. سیدعلی طاهری و مسعود میرکاظمی دیگر نمایندگان تذکردهنده به روحانی هستند.

پیش از این و در زمان توقیف هفته‌نامه یالثارات الحسین - نزدیک به انصار حزب‌الله - نیز ۶۵ نماینده مجلس خطاب به روحانی٬ درباره “برخورد نامناسب با رسانه‌های منتقد علی‌رغم شعارهای ریاست جمهور و تأکید بر آزادی بیان و استقبال از انتقاد” تذکر داده بودند.

حمید رسایی، دیگر نماینده نزدیک به جبهه پایداری٬ نیز به انتقاد از شورای عالی امنیت ملی پرداخته که “آمده و از یک فرزند شهید بابت مقالات در نقد توافقنامه ژنو شکایت کرده است”. به گفته رسایی “کجای این انتقادات بر خلاف امنیت ملی است؟ فرمانده سپاه هم از توافقنامه ژنو انتقاد کرده است”.

رسایی٬ مدیرمسوول هفته‌نامه ۹ دی است. نشریه‌ای که پیش تر همانند روزنامه وطن‌امروز٬ به دلیل “نقض مصوبه شورای عالی امنیت ملی” از سوی هیات نظارت بر مطبوعات تذکر دریافت کرده و پرونده آن به دادگاه ارسال شده بود.

رضا شکیبایی٬ سردبیر روزنامه وطن‌امروز٬ درباره این شکایت گفت: “حسین قدیانی با شکایت یک نهاد دولتی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. این شکایت برای ۴ یادداشت منتشره این نویسنده در نقد توافق ژنو صورت گرفته است؛ یادداشت‌های مذکور همگی در روزنامه «وطن امروز» به چاپ رسیده بودند و این نهاد دولتی بطور جداگانه از مدیرمسئول روزنامه «وطن امروز» هم بابت این یادداشت‌ها شکایت کرده است”.

روزنامه وطن‌امروز٬ پیش از این نیز به دلیل آن‌چه که “نقض مصوبه شورای عالی امنیت ملی” خوانده شده بود٬ از سوی هیات نظارت بر مطبوعات تذکر دریافت کرده و پرونده آن به دادگاه ارسال شده بود.

برخی رسانه‌ها پیش از این نوشته بودند که شورای عالی امنیت ملی با ارسال دستورالعملی به رسانه‌ها و نشریات٬ به آن‌ها دستور داده که از انتشار مطالب انتقادی علیه مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو خودداری کنند.

هم‌زمان حسین قدیانی٬ نویسنده‌ای که برای پاسخ‌گویی به شکایت شورای عالی امنیت ملی باید در دادگاه حاضر شود٬ پیرامون این مساله در روزنامه وطن‌امروز٬ نوشت که “اگر بعضی‌ها نقد را برنمی‌تابند، همان به که منتقدان را بی‌سواد خطاب کنند تا اینکه بخواهند پای یک نهاد فوق‌العاده مهم، حساس و امنیتی را با هزار و یک کار کرده و نکرده به گلیمی باز کنند که علی‌القاعده اقلیم کار او نیست. ارگانی که کارش حفظ، بلکه بسط امنیت ملی این مرز و بوم است. بعضی‌ها اگر خوب دقت کنند، خواهند فهمید که در دم و دستگاه‌شان، یک «معاونت حقوقی» هم دارند که درست شده برای همین شکایت‌ها! کدام شکایت‌ها؟ همین که شکایت کنند از ۴ متن «دهان ما پلمب نمی‌شود»، «هسته‌ای ملت و دیپلماسی دولت»، «آقایان! سر بولدوزر را بچرخانید طرف دشمن» و «غرور ملی شکست، نه ساختمان تحریم» به قلم راقم این سطور که در همین «وطن امروز» کار شده”.