پس‌لرزه‌های تغییر یک استاندار؛ استیضاح و استعفا

نویسنده
حسین محمدی

» نمایندگان فارس مجلس را ترک کردند

نمایندگان استان فارس در مجلس در اعتراض به تغییر استاندار دسته‌جمعی از سمت خود استعفا کردند،‌ نامه استیضاح رحمانی‌فضلی، وزیر کشور را امضا کردند و در رسانه‌ها به انتقاد از دولت روحانی پرداختند.

محمدحسین دوگامی، نماینده مجلس، در این‌باره گفت: “در ابتدا استیضاح وزیر کشور را از طرف ۵ میلیون مردم استان فارس، ائمه جمعه و اصولگرایان استان ارائه دادیم و در پی عدم اعلام وصول هیات رئیسه، ۱۰ نماینده استان فارس استعفای دسته جمعی دادیم”.
نمایندگان فارس پس از استعفا جلسه علنی مجلس را نیز ترک کردند؛ مساله‌ای که علت آن از سوی عنایت‌الله هاشمی، نماینده مجلس، چنین عنوان شد: “علت ترک جلسه امروز مجلس توسط نمایندگان استان فارس، عدم اهمیت وزارت کشور به گزینه‌های پیشنهای استانداری فارس توسط نماینده ولی فقیه در استان فارس، نمایندگان مردم استان در خبرگان رهبری و مجمع نمایندگان فارس است”. با این حال هنوز تعداد نمایندگان مستعفی مشخص نیست. افراد و خبرگزاری‌های مخالف از استعفای ۱۸، ۱۶ و ۱۰ نفر خبر داده‌اند.
پیش از این اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه، با صدور اطلاعیه‌ای گزینه مورد نظر وزارت کشور را برای استانداری، حامی “فتنه گران” خوانده و خواستار مخالفت نمایندگان این استان با تصمیم وزارت کشور شده بود. او از نمایندگان فارس در مجلس خواسته بود که “مصوبات جلسه مورخه دوازدهم تیرماه ۱۳۹۴ را که در محضر برخی نمایندگان معزز مجلس خبرگان رهبری در فارس برگزار کردند تعقیب و پیگیری کنند”. او البته به جزییات این جلسه یا تصمیم‌هایی که در آن گرفته شده، اشاره‌ای نکرده بود.
محمد احمدی، استان‌دار پیشین فارس، چند هفته پیش “برای حضور در انتخابات مجلس” از سمت خود کناره‌گیری کرد. وزارت کشور ابتدا خلیل رضاییان، معاونت هماهنگی عمرانی و توسعه وبرنامه استانداری فارس را به عنوان سرپرست استانداری فارس منصوب کرد و سرانجام محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در دولت محمد خاتمی به عنوان استاندار جدید فارس به هیات دولت معرفی شد.
این انتصاب با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شده. آن‌ها نزدیکی استاندار جدید به اصلاح‌‌طلبان را نگران‌کننده می‌دانند. با این حال علی مطهری، نماینده مجلس، خواستار آن شده که دولت مقابل فشار نمایندگان تسلیم نشود: “وزیر کشور نباید در برابر نمایندگان کوتاه بیاید… نمایندگان نمی‌توانند برای دولت الزامی ایجاد کنند و بگویند که این فرد باشد یا نباشد زیرا این کار دخالت در امور اجرایی و قانون اساسی است”.
با این حال جعفر قادری، گفته است که پس از استعفای نمایندگان محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس، با آن‌ها جلسه‌ای فوری برگزار و با اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، گفت‌وگو کرده و “آقای جهانگیری قول صحبت با رئیس جمهور در این باره را دادند”. وی اضافه کرده که جهانگیری قول داده است “تلاش کند امروز موضوع انتصاب استاندار فارس در هیات دولت مطرح نشود”.
افشانی از جمله نیروهای نزدیک به اصلاح طلبان است که در دولت خاتمی نشان درجه دوم سازندگی را دریافت کرده بود. وی همچنین پس از استعفای نمایندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس هفتم، از آن‌ها حمایت کرده بود؛ سابقه‌ای که مورد اشاره اصول‌گرایان قرار گرفته است.
با این حال حسین‌علی امیری قائم مقام وزیر کشور، با دفاع از سوابق مدیریتی استاندار پیشنهاد شده گفته: “گزینه پیشنهاد شده برای استانداری فارس به هیات دولت هیچ گونه سابقه افراطی‌گری حتی در حد اظهار نظر ندارد”.