ابلاغ دوباره قانون ابلاغ شده

نویسنده
نازنین کامدار

» مصوبات تبلیغاتی برای نشان دادن ولایت پذیری

امسال علاوه بر جمله سازی با شعار نوروزی آیت الله خامنه ای درباره “تولید ملی”، برخی از دستگاه های حکومتی برای همراهی با دستور خامنه ای در مورد تقویت فرهنگ خرید کالای داخلی خبر داده اند که از این پس کالای خارجی خریداری نخواهند کرد.

در این میان دانشگاه آزاد که ریاست آن به تازگی به فرهاد دانشجو سپرده شده، بیشترین تبلیغات را درباره “ممنوعیت خرید کالای خارجی” به راه انداخته و آنطور که فارس گزارش داده، محمد خجسته معاون اداری و مالی جدید این دانشگاه در بخشنامه ای به تمامی واحدهای دانشگاه آزاد نوشته است: “با سلام و درود به روان پاک شهدای اسلام و روح پرفتوح حضرت امام و با آرزوی توفیق و سعادت و سلامت برای مقام عظمای ولایت، با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1391 و نامگذاری سال جاری به عنوان «سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی معظم له و نظر به اینکه حمایت از کار کارگر ایرانی و سرمایه سرمایه‌دار ایرانی فقط با تقویت تولید ملی امکان پذیر است، مقتضی است عوامل اجرایی دانشگاه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تحقق اهداف نظام و همچنین رونق داخلی از خرید کالاهای خارجی به ویژه کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، اجتناب کرده و جهت خرید کلیه تجهیزات، لوازم و مصالح جزیی و عمده مورد نیاز (عمرانی، آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و…) از تولیدات داخلی استفاده و از مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنند. بنابراین ضمن اعلام ممنوعیت خرید کالای خارجی دارای مشابه از تاریخ ارسال این بخشنامه، لازم است در صورت عدم وجود مشابه داخلی، خرید صرفا با اجازه کمیسیون معاملات سازمان مرکزی و از بین کالاهای دارای اسناد معتبر گمرکی صورت گیرد. مسئولیت اجرای این بخشنامه بر عهده روسای مناطق و واحدهای دانشگاهی است”.
در پی تبلیغات دانشگاه آزاد درباره بخشنامه ممنوعیت خرید کالای خارجی، تشکل حکومتی “دفتر تحکیم وحدت” هم کمیته ای به نام “کمیته حمایت از تولید ملی” راه انداخته و دبیر آن از کامران دانشجو، وزیر علوم خواسته است همچون برادرش چنین بخشنامه ای صادر کند.
به نوشته فارس، رضا قبادی که به عنوان “دبیر کمیته حمایت از تولید ملی” معرفی شده، خطاب به وزیر علوم گفته است: “از اقدام دانشگاه آزاد برای ممنوعیت خرید کالای خارجی قدردانی می کنیم. ما از وزیر علوم می خواهیم همچون ریاست دانشگاه آزاد خرید کالای خارجی دارای مشابه داخلی را در دانشگاه‌ها ممنوع کنند”.
علاوه بر دانشگاه آزاد، شورای شهر بابل، استانداری اردبیل و سازمان اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز به “تبعیت از ولایت” خرید کالاهای خارجی را ممنوع اعلام کرده اند.
به گزارش ایرنا، استاندار اردبیل گفته است: “ادارات تنها در صورتی که جنس خارجی، مشابه داخلی نداشته باشد، می توانند اجناس خارجی بخرند”.
خبر ممنوعیت خرید کالای خارجی از سوی شهرداری بابل و سازمان اقتصاد و دارایی خراسان شمالی را نیز ایرنا منتشر کرده است.

اقدامات تبلیغاتی دستگاه های حکومتی در حالی است که مصوبه “ممنوعیت خرید کالای خارجی توسط تمامی دستگاه های دولتی” مهر ماه سال گذشته و پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای در همدان تصویب و در همان تاریخ به کلیه ادارات سراسر کشور ابلاغ شده بود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت در مهرماه 90 در خبری اعلام کرده بود: “هیات وزیران به منظور حمایت از کالاهای تولید داخل و جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت و فاقد استاندارد به کشور با ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای نمونه و یا مشابه تولید داخلی توسط تمامی دستگاه‌های دولتی موافقت کرد. هیات وزیران به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای امر مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان سراسر کشور، ممنوعیت خرید کالاهای خارجی (اعم از کالاهای ساخته شده، قطعات، ملزومات، تجهیزات و غیره تحت هر عنوان) دارای نمونه و یا مشابه تولید داخلی توسط تمامی دستگاه‌های دولتی (موضوع مواد (۲)، (۳)، (۴) و (۵) قانون محاسبات عمومی کشور و ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و موارد مستثنی مندرج در ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری) و همچنین تمامی دستگاه‌ها یا نهاد‌ها و عناوین مشابهی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی یا دولتی استفاده می‌کنند را تصویب کرد. بر این اساس دولت همچنین تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، جز در موارد مصرح قانونی ممنوع است”.

در همان روز واحد مرکزی خبر نیز به نقل از احمدی نژاد نوشت: “خرید کالای ایرانی بهترین حمایت و کمک به تولید ‌کننده داخلی است. دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی شامل همه دستگاه‌ها و قوا می‌شود”.

گفتنی است آیت الله خامنه ای در یک سخنرانی در همدان گفته بود: “رئیس جمهور به دستگاههای دولتی دستور دهد که مواردی که کالای داخلی با کیفیت وجود دارد، مطلقاً کالای خارجی خرید نکنند.اقدام دولت برای وادار کردن دستگاهها و بانکها به حمایت از تولید کنندگان و صنعتگران داخلی و حمایت بیشتر دولت از بخش کشاورزی بسیار ضروری است”.

 در کنار مصوبه ها و اظهار نظرهای تبلیغاتی درباره نوروزی آیت الله خامنه ای، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اما در اظهاراتی تحقق تولید ملی را منوط به لغو تحریم ها دانسته است.

بنا به گزارش مهر، محمد نهاوندیان روز گذشته در یازدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفته است: “تولید ملی یکی از حوزه هایی است که نیاز به حمایت جدی در مناسبات بین المللی دارد که بر این اساس در مذاکرات پیش روی باید از موضع عزتمندانه، از حق پیشرفت اقتصادی کشور حراست شود. مذاکره کنندگان باید مطمئن باشند حربه تحریم در اقتصاد ایران نمی تواند هدف بدخواهان را تأمین کند. لیکن فضای رقابتی باید فراهم شود و از تمامی امکانات موجود برای دفع و رفع تحریم استفاده شود تا تولید ملی در صحنه بین المللی بدرخشد”.