میلیاردهای بابک زنجانی نرسید

نویسنده
مریم کاشانی

» علی‌رغم وعده در جلسه دادگاه

علی‌رغم وعده‌هایی که بابک زنجانی و وکلای او برای پرداخت بدهی‌اش داده بودند، وزارت نفت هنوز پرداخت بدهی او را تایید نکرده است.

در جلسه پنجم دادگاه قاضی پرونده از تماس وکلای خارجی زنجانی خبر داده بود که آنها برای واریز پول تماس گرفته‌اند.او تاکید کرده بود که با هماهنگی بانک مرکزی شماره حسابی در اختیار وکلای خارجی زنجانی قرار گرفته و سپس خطاب به زنجانی گفته بود: “ما منتظر واریز پول می‌مانیم.”

با اینهمه ظاهرا هنوز پولی به حساب دولت واریز نشده است. دیروز علی اکبر ماهرخ‌زاد مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا با اشاره به اینکه بر اساس وعده بابک زنجانی روز دوشنبه و یا سه شنبه باید بدهی‌هایش پرداخت می‌شد، تاکید کرد: “تا این لحظه هیچ خبری از بانک مرکزی و دادگاه رسیدگی کننده به پرونده مبنی بر واریز بدهی بابک زنجانی به حساب شرکت ملی نفت به ما نرسیده است.” او اضافه کرد: “جمع بدهی ایشان با خسارات و هزینه های متحمله بابت اصل فروش نفت خام که تحویل شده به انضمام خسارات تاخیر تادیه‌ای که طبق مقررات بانک مرکزی؛ باید اضافه شود و همچنین هزینه هایی که شرکت ملی نفت ایران در راستای وصول مطالبات متحمل شده است.”

 مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت همچنین ادعای بابک زنجانی درباره نداشتن شماره حساب معتبر برای واریز وجه را نادرست خوانده و گفته: “طرح شماره حساب از سوی بابک زنجانی فرافکنی از سوی این شخص بوده است.”

ماهرخ‌زاد روز دوشنبه نیز با اشاره به واریز نشدن بدهی بابک زنجانی به حساب شرکت نفت، یادآوری کرده بود: “بابک زنجانی طبق قرارها و ادعاهایی که همیشه طی سه سال گذشته داشته همواره اینگونه اظهارات را مطرح کرده اما تاکنون هیچیک عملی نشده است. با توجه به اینکه ایشان در جلسه دادگاه به روز دوشنبه و یا سه شنبه اشاره کرد ما منتظریم که شاید فردا بدهی‌هایش را پرداخت کند.”

پیش از این هم غلامرضا مهدوی، وکیل شرکت ملی نفت ایران ضمن تکذیب خبر واریز بدهی بابک زنجانی گفته بود: “تا کنون از هیچ مرجع رسمی وغیر رسمی حتی بصورت شفاهی پرداخت بدهی این شخص به ما اعلام نشده است.” او همچنین اضافه کرده بود: “کارشناسان رسمی وزارت دادگستری که یکی از آنان نیز منتخب بابک زنجانی است فعلا در حال ارزیابی اموال بابک زنجانی هستند که فعلا هیچ مایملکی از این شخص به تملک شرکت ملی نفت در نیامده است.”

در حالی که مراجع رسمی از پرداخت نشدن بدهی‌های زنجانی خبر می دهند، رسول کوهپایه‌زاده اصفهانی وکیل زنجانی، به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفت که بخشی از بدهی زنجانی تسویه شده است: “ مطالبات شرکت نفت از موکل من دو بخش است، یکی بخشی است که در واقع پولی است که شرکت نفت از طریق بانک مرکزی در اختیار بابک زنجانی قرار داده و بخش دیگر پول محمولات نفتی است. در خصوص بخش اول یعنی طلب شرکت نفت بابت پولی که به صورت نقدی واریز کرده امروز این تسویه حساب و تهاتر صورت گرفت به این معنی که کل مبلغ واریزی شرکت نفت یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بوده، از این مبلغ قبلاً‌ با دستور وزارت نفت بابک زنجانی ۶۶۰ میلیون یورو به پیمانکاران شرکت نفت پرداخت کرده است. بنابر این ۷۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو باقی مانده است.”

وکیل زنجانی اضافه کرده: “اتفاقی که امروز افتاده این است که معاون دادستان تهران که مسئول رسیدگی و انتقال اموال موکل من به شرکت نفت بوده طی یک نامه‌ای رسماً ارزش اموال موکل در داخل کشور را که به شرکت نفت منتقل شده ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.” وکیل زنجانی این را هم اضافه کرده که “ظاهرا کسی که خواب است را می‌توان بیدار کرد ولی کسی که خودش را خواب زده نمی‌توان، آقایان وقتی که می‌دانند تا برداشته شدن تحریم‌ها امکان انتقال پول فراهم نیست چرا امر به محل می‌کنند.”

چند ساعت بعد از انتشار این سخنان، سید اصغر هندی که مسئول کمیته وصول مطالبات وزارت نفت معرفی شده است، به خبرگزاری فارس گفت: “معاون دادستان نامه‌ای را به وکیل زنجانی و ما داده است و ما هم اعتراض خود را درباره کارشناسی اموال به دادستان محترم اعلام کرده‌ایم و تا زمانی که از طرف دادستان تعیین تکلیف نشده و توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری رسیدگی نشود این مبلغ کارشناسی شده نمی‌تواند مبلغ واقعی باشد.” او اضافه کرد: “پول‌هایی که بابت پیمانکارها داده‌اند متفاوت از بدهی ۲ میلیارد یورویی بابت فروش نفت است و آن مبالغ قبلاً محاسبه و اعلام شده است. متاسفانه این دو بدهی با هم خلط شده‌‌اند ضمن اینکه نامه معاون دادستان نه امروز بلکه چند روز پیش آمده است و ما هم به این نامه اعتراض کرده و با دادستان ملاقات کرده‌ایم و قرار شده است این مساله کارشناسی شود. دلیل اینکه چرا امروز این نامه را مطرح می‌کنند و چند روز برای مطرح کردن آن دست نگه داشته‌اند مشخص نیست.”

در این میان حمایت رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و همچنین کیهان از بابک زنجانی نیز جالب توجه بوده است. بعد از اظهارات بابک زنجانی علیه وزیر نفت که در جلسات علنی دادگاه صورت گرفت، زنگنه در یک جلسه عمومی به بخشی از ادعاهای زنجانی پاسخ داد. او از جمله گفته بود: “آدمی پیدا می شود که می گوید ۲ میلیارد یورو برای ما پول خرد است؛ چقدر داری که ۲ میلیارد یورو برایت پول خرد حساب می شود؟ ولی برای مردم ایران 2 میلیارد یورو پول خرد نیست. […]یعنی شما ۲۰۰ میلیارد یورو داری که ۲ میلیارد یورو برایت پول خرد است؟ از کجا آورده ای؟ زحمت کشیده ای؟ داستان سرهم کردن هم حدی دارد. حالا باشد پول خرد تو است، دستت درد نکند همین پول خرد را بده که حق ملت ایران را بدهیم.” زنگنه همچنین اضافه کرده بود: “مرتب اعلام می کنند که وزارت نفت شماره حساب اعلام نمی کند، شما تو حساب خودت یا دادگاه این پول را بریز و بگو ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در حساب من پول هست، بسیار خوب خیال ما راحت می شود که پول هست، بالاخره جمهوری اسلامی از تو این پول را می‌گیرد.”

پس از انتشار این سخنان، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ضمن اشاره به پاسخ‌های وزیر نفت به بابک زنجانی نوشته بود: “شاید اگر هر وزیر دیگری به جای بیژن زنگنه درگیر این جدال لفظی با یک متهم می‌شد چنین مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما سابقه مدیریتی و سیاسی زنگنه و وجود پرونده‌های مفتوحی مانند کرسنت امثال آن اجازه نمی‌دهد افکار عمومی به آسانی و بدون دغدغه طرف او را به عنوان مدافع حریم بیت‌المال و حقوق حقه مردم بگیرد. و شاید متهم نفتی هم با علم به این سوابق و تاثیر آن بر افکار عمومی است که به خود جرات رویارویی با یک وزیر کهنه‌کار را که بیش از ۲ دهه سابقه وزارت را در کارنامه دارد، داده است.”