تحریم ها به مدیران میانی رسید

نویسنده
آرش معتمد

» تایید لیست هشتاد نفره توسط احمد خاتمی

“یکی از آن 80 نفر این طلبه ناچیز هستم.” این را احمد خاتمی در تریبون نماز جمعه گفت. او به این ترتیب هم وجود لیست ۸۰ نفره تحریم دست اندرکاران جمهوری اسلامی  راتایید کرد و هم اینکه نام او هم در کنار ده ها تن از مقام جمهوری اسلامی قرار دارد که قرار است مورد تحریم های اتحادیه اروپا قرار گیرند.

خاتمی همچنین به دو روحانی تندرو دیگر یعنی مصابح یزدی و محمد یزدی اشاره کردکه بر اساس گزارش سایت پلتیکو قرار است مورد تحریم های 27 عضو اتحادیه اروپا قرار گیرند. احمد خاتمی در این ارتباط گفت: “افتخار می‌کنم که مورد نفرت استکبار باشم و معتقدم همه 80 نفری که در این لیست هستند به ویژه سروران عزیز بنده، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی از این قبیل می‌باشند.”

او همچنین به آرزوی بسیاری از مقامات  جمهوری اسلامی برای تحریم شدن توسط اروپا اشاره کرد و افزود: “در طول این هفته بسیاری از شخصیت‌ها ابراز کردند که ای کاش اسم ما نیز در لیست این تحریم بود.”

احمد خاتمی همچنین در خطبه های نماز جمعه روایت هایی از زدن تو دهنی به سایمونگس سفیر بریتانیا در تهران تعریف کرد: “این تحریم شما مایه مباهات و افتخار است. در تابستان امسال دو مرتبه سفیر منفور انگلیس از بنده تقاضای ملاقات کرد و بنده به صراحت گفتم او را نمی‌پذیرم و تو دهنی به این مامور انگلیس زدم.”

اوالبته نگفت میان تحریم شدن وی و این ماجرا چه ارتباطی وجود دارد اما تصریح کرد  دارایی های وی در حساب سیبا قرار دارد: “بنده یک حساب سیبا در بانک ملی و یک کارتی که مراجع عظام در آن شهریه می‌ریزند، دارم. ما را چه کار به بانک‌های شما و مسافرت به کشورهای شما، بنده یک ساعت زندگی در ایران اسلامی را به یک عمر زندگی مرفه در بلاد کفرآمیز شما نمی‌دهم.”

گفتنی است بر اساس گزارش سایت پلتیکو و برخی دیگر از منابع خارجی قرار است دارایی های هشتاد تن از مقامات جمهوری اسلامی در اروپا مسدود و سفر آن ها به اتحادیه اروپا ممنوع شود. بر اساس گزارش ها اتحادیه اروپا این تصمیم را به دلیل نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی و سرکوب شهروندان معترض در خیابان ها گرفته است.

بنا به این گزارش حسین طائب فرمانده پیشین بسیج، حسین الله‌کرم رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله، علی فضلی معاون بسیج، عباس کارگرجاوید (نیروی بسیجی که گفته می‌شود ندا آقاسلطان را در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۹ به قتل رساند)، مهرداد امیدی رئیس بخش جرائم رایانه‌ای نیروی انتظامی، بهروز کمالیان رئیس گروه رایانه‌ای آشیانه سپاه پاسداران، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، مصطفی محمدنجار وزیر کشور، صادق محصولی وزیر رفاه، کامران دانشجو وزیر علوم، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای دادستان کل، دری نجف‌آبادی دادستان پیشین کل و عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در این لیست قرار دارند.

 روزنامه کیهان چاپ تهران، دوشنبه نهم اسفند با انتشار گزارشی اعلام کرده بود آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه تهران، محمد یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و حسین شریعتمداری، مدیر روزنامه کیهان نیز در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار دارند.

روزنامه کیهان همچنین از حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، یدالله جوانی رئیس اداره سیاسی سپاه، عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه، حسین همدانی فرمانده سپاه تهران، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، ابراهیم رئیسی معاون اول رئیس قوه قضائیه، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری و مرتضی تمدن، استاندار تهران به عنوان دیگر افرادی که در فهرست تحریم قرار دارند، نام برد.

گفتنی است پیش از این محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج و جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز پس از سرکوب معترضان در تظاهرات گسترده مخالفان در 25 بهمن و 1 اسفند به دستور باراک اوباما تحت تحریم های ایالات متحده قرار گرفته اند. سردار نقدی البته در واکنش به این مسدود شدن دارایی هایش در آمریکا تصریح  کرده بود وی ایالات متحده را برای سرمایه گذاری انتخاب نکرده است: “اگر من ثروتمند بودم حتما پول خود را در آمر یکا نمی‌گذاشتم و در کشورامنی می‌گذاشتم.”

کاخ سفید پنجم اسفند انگیزه خود از تحریم نقدی و دولت آبادی را همبستگی باقربانیان سرکوب وشکنجه در جمهوری اسلامی عنوان و تصریح کرده بود: “اقدام امروز بیانگر تعهد ما به حمایت از ایرانیانی است که در پی حقوق جهان شمول خود هستند و همبستگی آمریکا با قربانیان شکنجه، سرکوب و بازداشت های خودسرانه را نشان می دهد.”

گفتنی است ایالات متحده اوایل پاییز سال گذشته نیز چند مقام جمهوری اسلامی را نه به دلیل دست داشتن در برنامه اتمی، بلکه صرفا به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب جنبش سبز  مورد تحریم قرار داده بود. این 8 نفر عبارتند از: محمد علی جعفری، صادق محصولی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سعید مرتضوی، ، حیدر مصلحی، مصطفی محمدنجار، احمدرضا رادان و حسین طائب

محمدعلی نجار یکی از تحریم شدگان، تصمیم ایالات متحده را نشانه استیصال آن کشور نامیده  و در خصوص ممنوع الورود شدن وی به ایالات متحده گفته بود: “ما هیچگاه قصد سفر به خاک آمریکا را نداشته و نداریم.”

همزمان با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران با انگیزه حمایت از جنبش مخالفان دولت در ماه مهر، شیرین عبادی برنده جایزه صلح، در گفتگویی با رادیو آلمان این تحریم را یک “نقطه عطف”توصیف و خاطرنشان کرده بود: “این را می‌شود یک نقطه عطف در تاریخ حقوق  بشر در جهان دانست. زیرا همان طور که گفتم این مسأله یک مسأله‌بین‌المللی است و همه‌ی کشورها باید نسبت به آن حساس باشند. بله، نقطه‌ی عطف است. نه فقط برای ایران، بلکه در تاریخ حقوق بشر”.