مرحله دوم پروژه امنیتی کلید خورد

نویسنده

amirkabir463.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

ناآرامی در دانشگاه امیر کبیر و اعتراضات دانشجویان وارد مرحله جدیدی شده است. علیرغم اینکه قوه قضائیه رسما اعلام کرد که دانشجویان در انتشار مطالب موهن نسبت به مقدسات نقش نداشتند، مسئولین دانشگاه، وزارت علوم و همچنین مقامات امنیتی فشار بر دانشجویان را افزایش داده اند.

از صبح دیروز انتظامات دانشگاه امیرکبیر به دستور حراست از ورود 3 دانشجوی این دانشگاه به داخل دانشگاه جلوگیری کرد: ابراهیم رحمانی، نایب دبیر شورای صنفی دانشگاه، آرمان صداقتی، عضو هیئت رئیسه شورای صنفی دانشگاه و مجید توکلی، نایب دبیر سیاسی انجمن اسلامی.هفته گذشته علی عزیزی، نایب دبیر دفتر تحکیم وحدت، احسان منصوری، دبیر سیاسی انجمن اسلامی و هادی باقری، عضو انجمن پلی تکنیک، به دستور دکتر رهایی، ریاست دانشگاه، ممنوع الورود شدند.

همچنین ماموران امنیتی روز پنجشنبه مجید شیخ پور و احمد قصابان دو نفر از مدیران مسئول نشریات دانشجویی را بازداشت کردند. آنها مجید شیخ پور را پس ازیک بازجویی سه ساعته و دادن اخطار مبنی بر اینکه این پروژه را امنیتی معرفی نکند، آزاد کردند؛ اما احمد قصابان که روز پنج شنبه قصد داشت متن شکایت خود را به قوه قضاییه تحویل دهد، همچنان در بازداشت به سر می برد. دو هفته پیشتر نیز بابک زمانیان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر بازداشت شده بود. تصویر بابک زمانیان در حالی که در جریان مراسم سخنرانی احمدی نژاد فریاد می زند در سایت های اینترنتی پخش شده است.

اقدامات فراقانونی در برخورد با دانشجویان موجب شد تا روز گذشته شورای صنفی دانشکده معدن امیرکبیرکلاس های درس را تعطیل کند. همچنین در طی دو شب گذشته دانشجویان تجمعاتی در برابر تعدادی از خوابگاههای این دانشگاه برگزار کردند.

این برخوردها در حالی صورت می گیرد که در ادامه سخنان سخنگوی قوه قضاییه، دادستان استان تهران نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران، بدون اینکه هیچ دانشجویی را مقصر بداند، گفت: “در خصوص دانشگاه امیرکبیر و سر و صداهایی که اخیرا در این دانشگاه در پی انتشار مطالب موهن به وجود آمده، پرونده در حال انجام تحقیقات مقدماتی است که ظرف امروز و فردا تحقیقات تکمیل شده و نتایج اعلام می‌شود.”

از سوی دیگر، سایت خبری رجانیوز، که از احمدی نژاد هواداری می کند، بدون اشاره به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با عدم دستگیری دانشجویان در مورد توهین به مقدسات، در خبری در بخش “شنیده ها” مدعی شد که دو نفر از مدیران مسول نشریات دانشجویی عامل جعل این نشریات هستند.

رجا نیوز که از زمان آغاز ماجرا مطالب زیادی علیه دانشجویان نوشته، در خبر خود آورده است: “مدیران مسئول نشریات دانشجویی سحر و ریوار عامل اصلی توهین به مقدسات در دانشگاه امیرکبیر بوده اند. این دو نفر از لوگوی دو نشریه دیگر سوء استفاده کرده اند.. احمد ق. مدیرمسئول سحر پنج شنبه شب بازداشت شده است.”

در اقدامی مشابه، روزنامه کیهان نیز به مقصر جلوه دادن دانشجویان پرداخته و خبر از اعترافات بابک زمانیان دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیر کبیر داده است. این روزنامه مدعی شده زمانیان به سازمان های آمریکائی وابسته است.

در این شرایط است که اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، که در بر گیرنده دانشجویان بسیجی و تشکیلات وابسته به دولت است، از صبح امروز درمقابل دانشگاه امیرکبیر تحصن می‌کنند.دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران معتقدند دولت احمدی نژاد در تلاش است با کارشکنی در برابر فعالیتهای انجمن اسلامی منتخب دانشجویان، هر نوع حرکت انتقادی دانشجویان را سرکوب کند. در همین زمینه علی عزیزی که خود از ورود به دانشگاه منع شده، به روز گفت: “مرحله اول پروژه نهادهای امنیتی با شکست مواجه شده و آنها مرحله جدیدی را شروع کرده اند تا انتخابات انجمن در چند روز آینده برگزار نشود.”

نقش بسیج

بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر که در روزهای گذشته نقش اصلی در مقصر جلوه دادن دانشجویان راایفا کردو تجمعاتی نیز بر علیه دانشجویان سازمان داد، در حال حاضربا اتهام دست داشتن در جعل لوگوی نشریات دانشجویی مواجه است. دانشجویان معتقدند اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر که ارتباط نزدیکی با دولت و دفتر ریاست جمهوری دارند، در توطئه جدید بر علیه دانشجویان هم نقش فعالی بر عهده دارند.

از سوی دیگر به گزارش خبرنامه امیر کبیر، روز گذشته، در حالی که دانشجویان از جلوی مرکز کپی اسماء در نزدیکی دانشگاه عبور می کردند متوجه شدند فرد مشکوکی مشغول چاپ نشریات سحر و باران و دیگر نشریات در این مرکز کپی است. بر اساس گفته این دانشجویان فرد مورد نظر پس از پس از حضور در دانشگاه سریعا به ساختمان بسیج رفته است. بر پایه این گزارش، عکس این دانشجو هنگام خروج از کپی اسماء گرفته شده و به زودی منتشر خواهد شد.

در همین حال، روز گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه علامه تجمعی در ساختمان مرکزی این دانشگاه واقع در دهکده المپیک ترتیب داد که سخنران آن حجت الاسلام صدرالدین شریعتی رئیس این دانشگاه بود. اوطی سخنانی، مسبب همه مشکلات کشور را لیبرالها و ملی گراها دانست و گفت: “ قول می دهم دانشگاه را برای مخالفین نا امن کنم.” در این تجمع پلاکاردهایی با مضمون تقاضا برای انقلاب فرهنگی در دست اعضای بسیج دیده می شد.

کارشکنی های دانشگاه

پیش از این قرار بود انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر روزهای دوشنبه و سه‌‏شنبه این هفته برگزار شود اما رحیمی، معاون و مسئول دفتر رییس دانشگاه امیرکبیر در جلسه ای با انتظامات این دانشگاه، بر برخورد با انتخابات و جلوگیری از برگزاری انتخابات تاکید کرد. دانشجویان در اعتراض به اقدام رحیمی، روز گذشته در برابر دانشکده معارف دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند و خواستار پاسخگویی وی در این زمینه شدند.

مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در این تجمع اعتراض‌‏آمیز گفت: “چرا باید جنبش دانشجویی به عنوان منتقدترین گروه وضع موجود، زیر فشار مدیریت دانشگاه قرار بگیرد. این مدیریت اختیاری ندارد و از بیرون دانشگاه دستور می‌‏گیرد تا دانشجویان کتک بخورند و به دانشگاه ممنوع‌‏الورود شوند.”