وایبر در ایران ممنوع خواهد شد؟

لیبراسیون
لیبراسیون

» نگاه لیبراسیون به موضع گیری در برابر فن آوری

نسیم آزادی

“روزی حضرت امام به لباس فروشی رفتند. فروشنده سایز مبارک ایشان را پرسید. ایشان فرمودند «بزرگ». بزرگی از صفات بارز حضرت امام بود.”

این یکی از هزاران نمونه جوک هایی است که از یک ماه پیش تاکنون در مورد آیت الله خمینی بین میلیون ها ایرانی ازطریق برنامه وایبر رد و بدل می شود. این یک پدیده واقعی است و کسی نمی داند از کجا آغاز شده و باب شوخی را با تبلیغات رسمی حکومت در مورد رهبر متوفی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ باز کرده.

واکنش مسؤولان به تازگی آغاز شده. معاون دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یک ماه فرصت به وزیر ارتباطات داده تا دسترسی به برنامه های پیام رسانی و تماس رایگان مانند “وایبر”و “واتس آپ” را ممنوع و کنترل بیشتری بر محتوای رد و بدل شده ازطریق این برنامه ها داشته باشد. به موازات این مسأله، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران از دستگیری ۱۱ نفر برای انتشار این جوک ها درخصوص آیت الله خمینی خبر داد.

بسیاری از ایرانیان مظنون به آنند که این حرکت ازسوی خود مقامات انجام شده تا محدودیت و کنترل بیشتری بر این برنامه ها که از مدت ها پیش خار چشمی برای محافظه کاران بوده به کار بندند. درحقیقت، گستردگی انتشار این پیام های طنزآمیز در مورد خمینی نشان از یک سازماندهی دقیق و امکانات پیشرفته دارد. درحالی که مردم به یک سازماندهی داخلی فکر می کنند، اعضای سپاه پاسداران دستگاه های اطلاعاتی خارجی را به بازیچه قرار دادن شهروندان ایرانی متهم کرده اند.

برنامه وایبر به چندین دلیل در ایران بسیار محبوب است. تعداد ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، بیش از ۵ میلیون نفر تخمین زده می شود. آنها می توانند با استفاده از این برنامه، و با پرداختن کمترین بها، با دوستان و بستگان خود در ایران صحبت کنند. شرکت های ارتباطاتی هیچ گونه نرخی به صورت کلی و بسته ای ارائه نمی دهند و هزینه پیامک یا تماس تلفنی به صورت واحد پرداخت می شود. بدین ترتیب وایبر هزینه تماس های تلفنی را به شکلی چشمگیر پایین آورده. به علاوه، علاقه بیش از حد ایرانیان به گوشی های هوشمند و این گونه برنامه ها نیز مزید بر علت شده است.

به نظر می رسد که کنترل پیام ها و ارتباطات مردم بوسیله این برنامه ها برای مسؤولان حکومتی بسیار سخت تر شده و به همین دلیل نفرت و انزجار بیش از حد آنها از این فن آوری های جدید قابل توضیح است.

این رویداد در زمانی حادث می شود که جنگ آشکاری میان اصلاح طلبان و محافظه کاران درگرفته. محافظه کاران به شکلی بی وقفه دولت روحانی را متهم به “سهل انگاری در زمینه فرهنگی” می کنند. تلاش های دولت برای شل کردن گیره کنترل و محدودیت های مربوط به استفاده از اینترنت، که البته بدون تنش نیز نبوده، ازسوی محافظه کاران به عنوان اقدامات خطرناک و مخالف با “آرمان های فرهنگی انقلاب اسلامی” تلقی می شود.

دولت تاکنون علی رغم فشارهای زیاد محافظه کاران، مسأله ممنوعیت دسترسی به برنامه هایی از قبیل وایبر را رد کرده و حتی موفق شده شبکه 3G را ازطریق اولین اپراتور تلفن ملی راه اندازی کند. آیت الله مکارم شیرازی، یکی از شخصیت های بزرگ مذهبی و درعین حال فوق محافظه کار، فتوایی را منتشر کرده دایر بر اینکه 3G برخلاف اصول شریعت و دین است. او سپس از شدت اظهاراتش کاست و گفت که مخالف 3G نیست، ولی فن آوری های غربی به مانند آب آلوده است که برای استفاده جوانان ابتدا باید آن را تصفیه کرد.

رییس جمهور روحانی در پاسخ به این موضع گیری ها گفت که امروز بستن این در به روی جهان غیرممکن است و اینترنت مقوله ای غیرقابل اجتناب برای تحصیل می باشد. به گفته او، بستن این درمانند آن است که در دانشگاه ها به روی جوانان بسته شود. ایرانیان اکنون در انتظار واکنش دولت نسبت به اولتیماتوم دستگاه قضایی نشسته اند. خبر خوب این است که وایبر و 3G فعلاً کار می کنند. برای اولین بار، یکی از دوستان موفق شد در آن واحد و ازطریق 3G و وایبر عکسی را که در خیابان گرفته بود ارسال کند. و این یک انقلاب جدید برای ایران است.

منبع: لیبراسیون، ۲۳ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran