احمدی نژاد گفت انتقاد نکنید

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» روزهای سخت تیم ملی فوتبال

محمود احمدی نژاد انتقاد از بازیهای تیم ملی فوتبال را “مطرح کردن مسائل غیر برجسته” نامید و از ورزشی نویسان کشور خواست “مصلحت” را در نظر بگیرند و از “هجوم” بپرهیزند.

بازی ضعیف و نخستین شکست تیم ملی فوتبال ایران در برابر تیم لبنان در راه جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با انتقاد  اهالی فوتبال و همچنین پیش کسوتان، مربیان و مفسران رسانه ها همراه شد. اما با گذشت یک هفته در سیمای جمهوری اسلامی و رسانه های وابسته به دولت لحن انتقادها رو به نرمی گذاشت تا سرانجام دیروز محمود احمدی نژاد اعلام کرد: “مصلحت نیست فضای فوتبال مورد هجوم سنگین قرار گیرد.”

به گزارش رسانه ها احمدی نژاد در حاشیه جلسه روز هیات دولت جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد بازیهای پرانتقاد تیم ملی در سه بازی اخیر مرحله سرنوشت ساز راهیابی به جام جهانی پیش رو و “وضعیت نگران کننده فوتبال ایران” گفت: “در تمام بخش‌ها مشکلاتی وجود دارد و این مشکلات باید در جای خود مطرح و حل شود؛ اما مصلحت نیست به هر بهانه‌ای فضای فوتبال مورد هجوم سنگین قرار گیرد.”

احمدی نژاد که مدیریت ضعیفش باعث شده تا فوتبال ایران در زمینه های ملی و باشگاهی روزهای سختی را تجربه کند، در مورد وضعیت  تیم ملی در گروهی آسان برای راهیابی به جام جهانی گفت: “متاسفانه هم اکنون کمی نگرانی در مورد فوتبال کشور وجود دارد و فوتبال جزو بهترین ورزش‌هاست و محبوبیت زیادی دارد. فوتبال ایران بسیار استخوان دار است و در سطح آسیا و بین‌الملل مطرح است و من افتخار می‌کنم بازیکنان بسیار خوبی را داریم که این روزها در آستانه مسابقات مقدماتی جام جهانی خود را برای این اتفاق بین المللی آماده می‌کنند.”

این گفته اما نسبتی  با سه بازی رفت تیم ملی در مرحله سرنوشت ساز صعود ندارد که طی آن ایران در ازبکستان با یک اشتباه داوری از گل مردود اعلام شده میزبان جان بدر برد،  در تهران و در برابر سکوهای پر تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی به تساوی بدون گل برسد و سرانجام  سه شنبه هفته پیش در میان شگفتی همگان یک بر صفر مغلوبلبنان، قعرنشین جدول گروه خود شود.

احمدی نژاد اما این افت ناراحت کننده برای اهالی فوتبال را چنین تحلیل کرد: “این مسئله باعث می شود تا مسوولیت مربیان و بازیکنان بسیار سنگین باشد و همه باید کمک کنیم تا فضای کشور فضای آرام و پر اطمینانی باشد. بالاخره در تمام بخش‌ها مشکلاتی نیز وجود دارد اما این مشکلات باید در جای خود مطرح و حل شود. اما اینکه به هر بهانه‌ای فضای فوتبال را مورد هجوم سنگین قرار بدهند مصلحت  نمی‌دانم، بالاخره آنها نیز جوانان کشور ما هستند و قصد دارند تا در میدان‌های مختلف پرچم عزیز کشورمان را به اهتزاز درآورند.”

 این در حالی است که ضعف امروز تیم ملی ناشی از مدیریت ناکارآمد سرداران سپاه بر باشگاهها و در این مقطع سرمربی گران قیمت و “پروازی” پرتغالی،کارلوس کی روش، است که فقط در جریان مسابقه های ملی به تهران می آید و گهگاه مسابقه های استقلال و پرسپولیس در تهران را می بیند.

اما احمدی نژاد از منتقدان ورزشی خواسته از گفتن و نوشتن معایب موجود خودداری کنند: “من از تمام دلسوزان و رسانه‌ها می‌خواهم تا در این مرحله از مطرح کردن مسائل غیر برجسته خودداری کنند. فوتبال ما تیم بسیار خوبی است و باید بتواند با قدرت به جام جهانی صعود کند. مربیان ما باید به این نکته توجه کنند که فوتبال از حساسیت‌ بالایی برخوردار است و بازیکنان ما نیز باید غیرت ایرانی خود را نشان دهند.عوامل و بازیکنان فوتبال به خاطر برخی فضاسازی‌ها دلسرد نشوند و تیم ایران نیز باید جزو ۱۰- ۱۲ تیم اول دنیا شود.”