پیام به داعش: توان مقابله با بسیجیان را ندارید

نویسنده
جلال یعقوبی

» در زمان بحران داخلی عراق

سرلشکر پاسدار یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران طی سخنانی در مراسم سالگرد انفجار حزب جمهوری اسلامی، فاش کرد که در زمان اوج‌گیری بحران جنگ داخلی عراق، ایران به داعش پیام فرستاده است که از نزدیک شدن به اماکن مقدس شیعیان خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحیم‌صفوی اعلام کرد: “آنها می‌خواستند به سمت عتبات عالیات بیایند و به آنها پیغام دادیم اگر نزدیک این اماکن مقدس مسلمانان در عراق شوید، خودمان مستقیم وارد میدان شده و می‌دانید که توان مقابله با بسیجیان ایرانی را ندارید.” صفوی همچنین گفت: “برخی از جوانان می‌پرسند چرا ما باید از عراق و سوریه حمایت کنیم و من پاسخ می‌دهم که اگر با این داعشی‌های جنایتکار که هیچ دین و ایمانی ندارند در آن سوی مرزها نجنگیده و امنیت کشورمان را در این مناطق تأمین نکنیم باید با این تروریست‌ها در کنار مرزهای خود بجنگیم.”

مسئولان نظامی جمهوری اسلامی پیش از این هم اعلام کرده بودند که در ماجرای حضور داعش در عراق، خط قرمزهایی برای خود ترسیم کرده‌اند که اگر نادیده گرفته شود، ایران مستقیما وارد جنگ داخلی عراق خواهد شد.

اولین بار در شهریور ماه سال گذشته، حسن روحانی در گفتگو با خبرنگار تلویزیون امریکایی ان‌بی‌سی با اشاره به این که “عتبات مقدسه یعنی شهرهای مذهبی همه شیعیان و مسلمان جهان و بغداد اگر در خطر باشد این خط قرمز ما است”، تاکید کرده بود: “برای اینکه این شهرها به اشغال تروریست‌ها در نیایند از هر توانی استفاده خواهیم کرد، نخواهیم گذاشت بغداد به دست تروریست‌ها بیفتد و یا شهرهای مقدسی مثل کربلا و نجف در اشغال تروریست‌ها قرار بگیرد.”

بعدها مشخص شد که ایران خط قرمزهای دیگری هم ترسیم کرده است. سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح، در مهرماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: “ما خطوط قرمزی را در مقابل حوادث اخیر عراق داریم، البته اعلام رسمی نکرده‌ایم؛ از جمله این که یک حاشیه امنیتی برای مرز کشور قائل هستیم، اگر این گروهک یا هر عنصر تهدید کننده‌ای به مرزهای جمهوری اسلامی نزدیک شود در یک اقدام دفاع مقتدارنه مرزی، آن را منهدم خواهیم کرد. این را درک کردند و الان هم آخرین جایی که در استان دیاله عراق آمده‌اند، تقریبا با مرز ما ۴۰ کیلومتر فاصله دارد؛ این حریم ۴۰ کیلومتری را حفظ کردند و به سمت مرز ما نیامدند؛ رئیس جمهور کشور نیز اعلام کرد ما برای عتبات عالیات و مرقدهای ائمه اطهار(ع) در عراق خط قرمز قائل هستیم، طبیعتا اگر تهدید جدی نسبت به این مراکز باشد تصمیم جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود؛ در حد فعلی کمک‌های مستشاری و آموزشی و راهنمایی و پشتیبانی عمومی کفایت می‌کرده است ولی اگر وارد خطوط قرمز ما شوند به طور طبیعی از محدوده امنیتی خود دفاع خواهیم کرد.”

در دی‌ماه همان سال فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز اعلام کرد: “خط قرمزی در چهل کیلومتری عمق خاک عراق ترسیم و تاکید کردیم که اگر از این خط قرمز عبور کنند با اقدام قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روبه رو خواهند شد.داعش پیام ما را دریافت کرد و به سرعت از محدوده مد نظر دور شد.” او اضافه کرده بود: “ ارتش ایران از زمان آغاز حملات داعش در عراق نسبت به هر گونه تحرک احتمالی به سوی مرز ایران به این گروه تروریستی هشدار داده است.”

در حالی که مسئولان نظامی جمهوری اسلامی از خط قرمزها در عراق سخن می گفتند، شایعاتی از عضوگیری داعش در داخل ایران و برنامه‌ریزی برای حمله نظامی هم منتشر شد. گرچه این شایعات تکذیب می‌شد، اما چندی پیش مشخص شد که خطر جدی‌تر از چند شایعه بی‌اساس بوده است.

احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، اواخر خرداد گذشته فاش کرد: “این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور، انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد.” او تاکید داشت: “امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها خودشان را آماده می‌کنند.”

حتی آیت‌الله خامنه‌ای هم چندی پیش از احتمال کشیده شدن بحران به ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: “بنده خبرهایی دارم از اینکه دشمنان ما با همراهی برخی از مسئولان سفیه منطقه‌ی خلیج‌فارس - نه همه‌شان، بعضی - درصدد هستند که جنگهای نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند. پاسداران انقلاب اسلامی و همه‌ی پاسداران حریم امنیّت ملّی در سازمانهای مختلف بیدارند، هوشیارند. این را بدانند که اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود.”

با این وصف مشخص بود که حتی اگر خبر خط قرمزهای جمهوری اسلامی به داعش هم رسیده باشد، احتمال خطر همچنان وجود دارد و تاثیری در برنامه‌های آنان نداشته است.

چنانچه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم چندی پیش با اشاره به خطر داعش اعلام کرد: “اینگونه نیست که فکر کنیم آنها دست از اقداماتشان علیه ایران برمی‌دارند. آنها به فشار و تهدید ایران ادامه می‌دهند و ما باید بیش از پیش هشیار باشیم.”

البته او هم از خط قرمزهای جمهوری اسلامی خبر داده و گفته بود: “سه خط قرمز در عراق داشتیم. اول مرزهایمان، سپس تهدید بغداد و سوم عتبات عالیات. ما اجازه ندادیم به کمک ملت عراق از جمله کرد، عرب، اهل سنت و شیعیان، دولت این کشور که درخواست کمک از کشورهای مختلف برای مقابله با داعش را کرده بود از جمله ایران و نیز حمایت مرجعیت راه آنها را سد کنیم و اجازه نخواهیم داد که تهدیدی علیه ایران شکل گیرد.”