هفت سین خانواده های زندانیان، کنار اوین

نویسنده


sade_b.jpg

 


اسماعیل صادقی

“اگر معلمان زندانی آزاد نشوند معلمان امسال عید ندارند.” اعضای مرکزی کانون صنفی اعلام کرده اند که روز عید سفره هفت سین را همراه با خانواده های معلمان در بند کنار دیوارهای اوین پهن می کنند. “معلمان زندانی باید آزاد شوند.” این شعار سراسری معلمان ایران است.

یکی از فعالان صنفی که روز شنبه از زندان اوین ازاد شد در ادامه گفت: “35 نفر در بند 204 اوین زندانی بودیم. رسول بداغی را از ما جداکردند و بقیه را روز شنبه با قید کفالت ازاد کردند. برای هریک از ما 5 میلیون قرار صادر کردند وهمکاران با ارائه فیش حقوقی وفتوکپی شناسنامه ضامن ما شدند. “

گفته می شود که بقیه معلمان در بند 209 هستند وشاید در بندها وبازداشتگاه های دیگر. هیچکس از روز چهارشنبه به بعد محمود بهشتی، اکبر باغانی، قشقاوی، کمالی، نورالله اکبری اعضای مرکزی کانون صنفی تهران وهمچنین علی پور سلیمان ومحمد داوری از سران سازمان معلمان را ندیده است. سرنوشت ومحل نگهداری آنها در هاله ای از ابهام فرورفته است.

روز شنبه 7 نفر از خانم معلم های بازداشت شده هم ازاد شدند. درحالی که همه گمان می کردند که خانم معلم ها همان روز چهارشنبه ازاد شده اند. به دلیل گستردگی وپراکندگی مدارس کسی به درستی نمی داند که چه تعداد از معلمان هنوز در بند به سر می برند.

همزمان، تعدادی از خانواده معلمان در بند به دادسرای انقلاب مراجعه کردند. همسران ومادران زندانیان در کنار بستگان قاچاقچیان وفروشندگان مواد مخدر در صف ایستادند تابپرسند که ایا نام معلمان در سیستم رایانه ای ضبط شده است یانه. اسامی مسئولان تشکل ها در فهرست ها نبود. همسران ومادران نگران، اعتراض کردند: “فقط به ما بگوئید آنها در چه زندانی نگهداشته اید ومسئولیت دستگیری معلمان را بپذیرید”. همسرمحمود بهشتی وچند نفر از مادران وهمسران جداگانه به طبقه بالا هدایت شدند. به انها گفتند معلمان دستگیر شده در اوین هستند اما اسمشان هنوز وارد سیستم نشده. این سخنان چیزی از نگرانی خانواده ها کم نکرد.

همسران معلمان زندانی روز جمعه در نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور خواستار ازادی معلمان در بند شدند و این پرسش را مطرح کردند که “آیا دست بند زدن بر دستان گچی معلمان نشانه مهرورزی وعدالتجویی است؟” همسر یکی از معلمان گفت: “خوب مزد یک عمر خدمت صادقانه وصبورانه معلمان وخانواده انها را دادند. گناه وجرم معلمان چیست که مثل جنایتکاران با آنها رفتار می کنند وخانواده هایشان در آستانه عید اسیر واواره شدند ومثل توزیع کنندگان مواد مخدر باانها رفتار می شود. “

از سوی دیگر تلاش خانواده ودوستان علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان برای تودیع وثیقه وازادی اودر دادسرای ویژه کارکنان دولت روز شنبه به نتیجه نرسید. دبیر کل سازمان معلمان به اتهام مشارکت درتوهین به پیامبر اسلام از طریق ازمون ضمن خدمت فرهنگیان! توسط شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت، صبح روز چهار شنبه بازداشت شد. سازمان معلمان روز اول اسفند با انتشار اطلاعیه ای از طرح سئوالات موهن ابراز انزجار کرده بود وبه دنبال ان نمایندگان مجلس وعلما ومراجع دینی، باخبرشده و این اقدام وزارت اموزش وپرورش را محکوم کردند. هاشمی روز قبل از دستگیری به همکارانش گفته بود: “نگرانیم که در این پرونده جای شاکی ومتهم عوض شود”.

در حالی که نمایندگان مجلس پس ازحذف قانون مدیریت خدمات از بودجه 86 در جلسه علنی روز پنجشنبه اکثرا به مسافرت رفته اند وموبایل های آنها خاموش است اکبر اعلمی در روز های گذشته پیگیر آزادی معلمان زندانی بود. اعلمی با واسطه از قول آیت الله شاهرودی که در مشهد به سر می برد گفته است کهوی خطاب به سعید مرتضوی دستور ازادی فرهنگیان را تا روز دوشنبه صادر کرده است. همچنین رئیس قوه قضائیه به دادستان تهران یاداوری کرده که حضور در اجتماعات قانونی وبیان خواسته ها واعتراضات به شیوه مدنی از حقوق شهروندی ومظاهر دمکراسی است.

به رغم تلاشهای انجام شده، برخی از معلمان به ازادی دوستان خود خوش بین نیستند. یک فعال صنفی روز شنبه گفت: “حتی اگر صحبت های اعلمی را باور کنیم گمان نمی کنم در این فرصت محدود اداری، معلمان ازاد شوند. به خانواده ها گفته اند که معلمان همکاری نمی کنند. معنای این حرف چیست؟ نگهداری انها در ایام تعطیل نوعی تنبیه است. شاید هم داد ستان بگوید اینها را به جرم دیگری گرفته ایم واتهام انها اعتراض صنفی نیست.”

در تحولی تازه جبهه مشارکت روز جمعه با صدور بیانیه ای برخوردهای پلیسی وامنیتی با معلمان وبازداشت تعداد زیادی از فرهنگیان را محکوم کرد وخواستار ازادی فوری همه بازداشت شدگان ورفع سریعتر مشکلات این قشر شد.

در واکنشی جداگانه، “کمیته پیگیری بازداشت شدگان” سازمان معلمان ایران با صدور بیانیه ای با یادآوری اینکه: “امروز روز ازمونی بزرگ است برای احزاب، سیاسیون، دولتمردان، همه ازادگان وهمه مدعیان عدالت که اگر سکوت کنند این معلمین عید را نه در کنار سفره هفت سین، که در پشت میله های زندان به سر می برند” تاکید کرده است: “احزاب فعال کشور! سازمان معلمان ایران، عضو خانه احزاب ایران است وباز داشت شدگان، اعضا ومسئولین ان سازمان، اگر می خواهید سکوت کنید. فقط به یاد داشته باشید که اسیاب به نوبت است.”

روز دوشنبه تکلیف آزادی یا ادامه بازداشت معلمان زندانی روشن می شود. اما زخم توهین وکتک زدن وبازداشت ها به این زودی التیام نمی یابد. روز پنجشنبه نمایندگان مجلس در جلسه ای یک ساعتی متن اصلاح شده لایحه بودجه 86 را تصویب کردند. درقانون بودجه 86 لایحه مدیریت خدمات کشوری به طور کامل از بند ل حذف شد ومعلوم شد که نمایندگان معلمان حق داشتند که در جلسه روز سه شنبه 22 اسفند وعده های مسوولان را در مورد رسیدگی به مشکلات فرهنگیان باور نکنند.