قانونگذاران ایران از بریتانیا دیدن می‌کنند

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون از بهبود روابط با انگلیس

گروهی از قانونگذاران بریتانیا روز سه‌شنبه گفتند، نمایندگان مجلس ایران ظرف چند ماه آینده به لندن خواهند رفت، که اولین سفر پس از سال‌ها محسوب می‌شود. این اقدام بخشی از تلاش ایران و انگلیس برای بهبود روابط بین دو کشور است.

ترتیبات این سفر در دیداری که هیات چهار نفره پارلمان بریتانیا در این ماه از ایران داشتند مورد توافق قرار گرفت. گروه بریتانیایی در این سفر با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کردند.

جرمی کوربین، از نمایندگان حزب کارگر مجلس بریتانیا که به ایران سفر کرده بود به رویترز گفت: “ما رسما مجلس ایران را دعوت کردیم و آن‌ها هم رسما پذیرفتند.” وی افزود، باید تاریخ آن نهایی شود اما این سفر قبل از تابستان صورت خواهد گرفت.

دو سال پیش، پس از آنکه تعدادی از فعالان ایرانی به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند، بریتانیا روابط دیپلماتیک با این کشور را به حداقل رساند.

اما پس از انتخاب حسن روحانی راه برای بهبود روابط هموار شد و به ایران کمک کرد تا بتواند توافق اولیه در مورد برنامه هسته‌ای خود را با شش قدرت جهانی، از جمله بریتانیا امضاء کند.

انگلیس در ماه نوامبر کاردار غیرمقیم خود در ایران را منصوب و روابط مستقیم را از نو آغاز کرد و تهران نیز اقدام مشابهی را انجام داد. هیات پارلمانی بریتانیا که رهبری آن را جک استراو، وزیر امور خارجه سابق، به عهده داشت از ششم تا دهم ژانویه به تهران سفر کردند.

این چهار نماینده در جلسه روز سه‌شنبه مجلس گفتند که از سفارت تعطیل بریتانیا در تهران دیدن کرده‌اند. این سفارت در سال ۲۰۱۱ پس از آنکه تظاهرات علیه تحریم‌های انگلیس به خشونت کشیده شد و معترضان از دیوارهای آن بالا رفتند و دفاتر را تخریب کردند و ساختمان‌ها را به آتش کشیدند، تعطیل شد.

به گفته آن‌ها دیوارهای سفارت پر از نوشته‌های “مرگ بر انگلیس” است. اما گفته شده که با تضمین دولت ایران نسبت به امنیت کارکنان در آینده، سفارت خیلی سریع آماده استفاده خواهد شد.

استراو گفت: “هر چه بیشتر صبر کنیم کارها آسان‌تر نمی‌شود. اکنون پنجره‌ای وجود دارد.”

او گفت، دولت بریتانیا باید اولویت بالایی برای شروع به کار سفارت در تهران داشته باشد.

استراو گفت، چنین اقدامی می‌تواند به تاجران بریتانیایی کمک کند تا روابط بازرگانی خود با ایران را به رغم تحریم‌های بین‌المللی از سر بگیرند، کاری که به گفته او همتایان اروپایی دیگر پیشاپیش به آن پرداخته‌اند.

منبع: شیکاگو تریبون - 28 ژانویه 2014