گزارش

نویسنده
پرستو سپهری

جرم این است!

اشاره

سنت برگزاری مراسم های فرش قرمز برای شروع اکران فیلم ها و حضور عوامل اجرایی فیلم ها در این مراسم سنتی است که امروزه در بسیاری از کشورها متداول و مرسوم است .

اما این سنت خوب و جالب در ایران جدید و تازه است و برای دومین سال متوالی است که تجربه می شود .

پیشگام برگزاری این گونه مراسم ها سایت تخصصی سینمایی “سینمای ما “بود و در سال گذشته با برگزاری سه تا چهار مراسم فرش قرمز توانست آزمون و خطاهای لازم در این زمینه را انجام دهد و در سال 90 با رفع ایرادها به نحو مناسب تری برای برگزاری مراسم ها برنامه ریزی نماید.

پیشگاهی یک سایت سینمایی را برای برگزاری چنین مراسم هایی را باید به فال نیک گرفت اما به نظر می رسد اجرای اینگونه مراسم ها باید جزئی از کمپین تبلیغاتی و پروموت فیلم ها باشد .

اجرای این گونه مراسم ها با حضور خیل خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه ای فرصت مناسبی برای معرفی فیلم و نیز جذب اسپانسر می باشد و تهیه کنندکان با کمی دقت و برنامه ریزی می توانند از این فرصت به بهترین نحو ممکن بهره گیری کنند و با جذب اسپانسر بخشی یا تمام هزینه های مراسم را نیز تامین نمایند .

پنجمین مراسم فرش قرمز سایت “سینمای ما” برای افتتاحیه اکران عمومی «جرم» مسعود کیمیایی برگزار شد. از ویژگی‌های این مراسم، حضور اهالی رسانه و مطبوعاتی‌ها و عکاسان در برنامه و پوشش خبری و تصویری متنوع وحرفه‌ای این برنامه در رسانه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف بود .

مراسم طبق معمول با کمی تاخیر شروع شد . با توجه به اینکه میزبانان خود از اهالی رسانه بودند سعی در همراهی با میهمانان و خبرنگاران و تامین نیازمندی های آنها داشتند .

محل برگزاری مراسم

مراسم افتتاحیه فیلم ‘جرم’ آخرین ساخته مسعود کیمیایی و بهترین فیلم بیست ونهمین جشنواره فیلم فجر در سالن اصلی سینما فلسطین برگزار شد. این مراسم که شب (شنبه) با حضور بازیگران، عوامل تولید فیلم، دوبلورها و تعدادی از میهمانان ویژه در سینما فلسیطن برگزار شد، در واقع مروری به کارنامه هنری و تقدیر از کیمیایی بود.پیش از مراسم افتتاحیه، تعدادی از بازیگران این فیلم و هنرمندان میهمان با استقبال علاقه مندان از روی فرش قرمز عبور کردند.

صحبت های مسعود خان

صحبت های کیمیایی در این مراسم شنیدنی و خواندنی است . او که بعد از یک دوره بیماری دوباره تازه نفس در میان خیل دوستداران و علاقمندانش حاضر شده بود خطاب به جوانان حاضر در این مراسم گفت :« سپاس به تمام جوان‌های خوب خودمان که واقعا نفس نسل‌ ما، به شما جوانان گره خورده است. »

وی ادامه داد:«هر آنچه هست از گرمای شماست. من امیدوارم هر چه عمر دارم با شما و جوانان باشد که این سرزمین برای شماست.»

مسعود خان کیمیایی در بخش دیگری از سخنانش با یادی از ناصر حجازی و درگذشت او خطاب به جوانان گفت :«بعضی وقت‌ها، نسل ما قلبش می‌گیرد، چون یکی از خوب‌های خودش را از دست می‌دهد. من قلبم گریه کرد، وقتی ناصر حجازی نبود و هر وقت هر بزرگی ، اسطوره‌ای از ما کم می‌شود، تمام امید نسل ما این است که از نسل شما (جوانان ) کسی جایش را بگیرد.»

 

 

تقدیر شده ها

در ادامه مراسم و بعد از سخنان مسعود کیمیایی ؛با حضور جمشید ارجمند و جهانبخش نورایی از مسعود کیمیایی تقدیر شد.

در این مراسم ، ابتدا از عوامل پشت دوربین فیلم تقدیر شد و تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، تینا پاکروان مدیر تولید و مجری طرح، کارن همایونفر سازنده موسیقی متن و برگزیده سیمرغ جشنواره، وحید مشاری مدیر تدارکات ، محمدعلی جناب دستیار کارگردان و برنامه ریز ، سارا حمزه منشی صحنه تقدیر شدند.

تورج منصوری  بعد از تقدیر ،از همکاری پیاپی‌اش در فیلم «محاکمه در خیابان» و «جرم» با مسعود کیمیایی سخن گفت.وی در ابتدا با اشاره به مراسم فرش قرمز برپا شده، گفت: «این حرکت، حرکت خوبی است، مثل کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند، برای فیلم افتتاحیه می‌گذاریم یعنی این که ارزش می‌گذاریم و از کسانی که زحمت کشیده‌اند قدردانی می‌کنیم و هم با بینندگان اصلی فیلم که مردم هستند، فیلم را می‌بینیم.»

منصوری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: «همه درباره ویژگی‌های خوب آقای کیمیایی می‌گویند، اما من می‌خواهم از یک عیب آقای کیمیایی سخن بگویم، وقتی با او کار می‌کنیم با کس دیگری نمی‌توانی کار کنی، من دو تا از راحت‌ترین کارهایی که انجام دادم، فیلم‌های «جرم» و «محاکمه در خیابان»بود.»

مدیر فیلمبرداری «جرم» از علاقه خود به کیمیای و رفاقت با او صحبت کرد و گفت:« من آقای کیمیایی را آنقدر دوست دارم و علاقمندم به مجموعه تفکر ایشان هستم که شاید جزو معدود کارگردان‌هایی باشند که فیلم‌نامه‌شان را نمی‌خوانم و وقتی برای کار از من دعوت می‌کنند، می‌گویم حتما کار خوبی است و می‌روم.خیلی از مسعود کیمیایی یاد گرفتم و امیدوارم سلامت باشند و فیلم‌های بعدی‌شان را بسازند.»

کارن همایونفر ـ سازنده موسیقی متن فیلم نیز طی سخنانی درباره مسعود کیمیایی گفت :« کنار آقای کیمیایی ایستادن افتخار است. فقط تشکر می‌کنم از شما آقای کیمیایی برای این همه آرزو و رویایی که به ما دادید و افتخار می‌کنم برای فیلم شما موسیقی ساختم.»

نظرات  دوبلورهای فیلم

خسرو خسروشاهی در سخنانی از ششمین همکاری مشترکش با مسعود کیمیایی سخن گفت و افزود: «من با آقای کیمیایی در “تیغ و ابریشم”، “دندان مار”، “گروهبان”، “تجارت” و “جرم”که باعث افتخار من است، همکاری کردم و کار کردن با ایشان خیلی روزهای خوبی است.ما برای دوبله جرم شش روز کامل در کنار آقای کیمیایی کار کردیم که همه‌اش خاطره است.»

منوچهر اسماعیلی هم در سخنانی گفت:«آدم “مجرم” دیر به اقرار می‌رسد، من هم مجرم هستم. من هم در جرم مرتکب جرم شدم. من همسفر مسعودخان از قیصر بودم تا جرم. امیدوارم رفع جرم لازم نشود.»
چنگیز جلیل‌وند نیز در سخنانی خطاب به مردم حاضر در سالن گفت: «من هر کاری در عالم دوبلاژ می‌کنم به عشق شما مردم است و این نفس شماست که مرا گرم می‌کند. امیدوارم همیشه نفس شما گرم باشد.»
گفتنی است در این مراسم دوبلورهای دیگری از جمله حسین عرفانی و منوچهر والی زاده  نیز حاضر بودند .

تقدیر از بازیگران

مراسم فرش قرمز با تقدیر از بازیگران فیلم «جرم» ادامه پیدا کرد و داریوش ارجمند، لعیا زنگنه، اکبر معززی، کیانوش گرامی و شبنم درویش به روی صحنه آمدند.

داریوش ارجمند در سخنانی گفت:«اگر اینجا جمع شده‌ایم به خاطر آقای کیمیایی است. روزی که اولین‌بار مرا برای کار دعوت کرد، به من سناریو داد و گفت جوابش را بدهم. من نیم ساعت بعد زنگ زدم و بدون این که سناریو را بخوانم قبول کردم. من به او گفتم من به خاطر سکانس یک فیلم «اعتراض»، بازی می کنم.»

این بازیگر سینما با اشاره به آن سکانس فیلم اعتراض گفت :«بعد از آن دیگر از آقای کیمیایی سناریو نخواستم. لذتی که از «اعتراض» بردم برایم به یاد ماندنی است.هر وقت چرخیدم و کیمیایی را نگاه کردم، سرشار از انرژی شدم. به خاطر اندیشه‌ها و کلامش که در سینمای ایران کسی به زیبایی کیمیایی، نمی‌تواند دیالوگ بنویسد.»

در ادامه لعیا زنگنه، اکبر معززی، کیانوش گرامی وشبنم درویش از همکاریشان با مسعود کیمیایی گفتند.سپس از حامد بهداد و پولاد کیمیایی بازیگران فیلم «جرم» دعوت شد و از آنها تقدیر شد.

حامد بهداد که به خاطر بازی در فیلم جرم، برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد بیست ونهمین جشنواره فیلم فجر شد، گفت: «سال ها پیش وقتی به سینما وارد نشده بودم، تمام فیلم های کیمیایی را بارها و بارها دیده بودم و متن گفت وگوهای آنها را حفظ می کردم.»

 وی افزود: «عشق و علاقه من به سینمای کیمیایی سال های بعد تعبیر شد.»

حامد بهداد نیز علاقمندی‌اش به فیلم‌های کیمیایی که از کودکی با دیالوگ‌های “رضا موتوری” زندگی کرده، سخن گفت و در ادامه ترانه “گنجشک اشی مشی” را بدون موسیقی اجرا کرد.

لعیا زنگنه از دیگر بازیگران فیلم جرم نیز گفت:« پیشنهاد بازی در فیلم در حالیکه که در کشوری دیگر و دور از مردم و سرزمینم بود و در تنهایی زندگی می کردم، بار دیگر مرا به یاد حرفه مورد علاقه و عشق به مردم کشورم انداخت.»

رضا یزدانی نیز به روی صحنه آمد، بخشی از ترانه‌ “اگه عاشقت نبودم” که ملودی آن را کارن همایون‌فر ساخته و ترانه آن را اندیشه فولادوند نوشته بدون موسیقی اجرا کرد و به مسعود کیمیایی تقدیم کرد.

فهرست میهمانان

داریوش ارجمند، حامد بهداد، پولاد کیمیایی، لعیا زنگنه، شبنم درویش، اکبر معززی، کیانوش گرامی از جمله بازیگران فیلم جرم بودند که در کنار مسعود کیمیایی حضور داشتند.

ضمن آنکه علی مصفا، لیلا حاتمی، تهمینه میلانی،رضا یزدانی(خواننده پاپ) از میهمانان ویژه این مراسم بودند.

جواد طوسی، هوشنگ گلمکانی، جمشید ارجمند’و جهانبخش نورایی از جمله منتقدان سینما بودند که در این مراسم حضور داشتند.

جمشید مشایخی، مسعود رایگان و بهاره رهنما از جمله بازیگران فیلم ‘جرم’، از غایبان اصلی این مراسم محسوب می شدند.

 

 

حاشیه های برنامه

·      پخش فیلم کوتاهی درباره مسعود کیمیایی، پشت صحنه فیلم های وی به همراه تصاویری از کودکی و جوانی این کارگردان باسابقه از جمله برنامه های مراسم افتتاحیه فیلم ‘جرم’ بود.

·      نمایش تصاویر برخی بازیگران قدیمی سینمای ایران و صحنه های به یادماندنی آثار کیمیایی با تشویق حضار همراه بود.
نمایش بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم و پشت صحنه دوبله ‘جرم’ از بخش‌های دیگر مراسم بود.
مجموعه مستندی از ‘نیما حسنی نسب’ درباره این فیلمساز نیز برای حاضران پخش شد که شامل گفت وگوها با بازیگران مطرح سینما از جمله احمد نجفی، لیلا حاتمی، فریبرز عرب نیا، شاهد احمد لو و نیکی کریمی درمورد کیمیایی و آثار وی بود.
در مراسم افتتاحیه فیلم ، از چهره ‌های مشهور دوبله ایران چون خسرو خسروشاهی، منوچهر اسماعیلی و چنگیز جلیلوند تقدیر به عمل آمد و هدایایی از سوی حامی مالی این مراسم به آنها اهدا شد.
حضور بازیگران و کارگردانان نام آشنای سینمای ایران در جمع هواداران بازار عکس یادگاری و امضا از این چهره ها را داغ کرده بود.
سی دی  پشت صحنه فیلم، پشت صحنه دوبله، تیزرهای تبلیغاتی فیلم، گالری عکس صحنه و پشت صحنه و مجموعه ‌ای از پوسترهای فیلم جرم بین شرکت کنندگان در مراسم توزیع شد.
نمایش نسخه دوبله فیلم جرم بخش پایانی مراسم افتتاحیه این اثر سینمایی بود.

·      مراسم افتتاحیه فیلم جرم با همکاری مدرسه و کارگاه آزاد فیلم و موسسه فیلمیران و با حمایت شرکت فرسان قشم نماینده انحصاری محصولات خانگی مدیا به عنوان حامیان مالی این مراسم برگزار شد.