آتش اختلاف در هیئت حاکمه

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز درباره اوضاع داخلی ایران

منور خلج

تندورها و اصولگرایان محافظه کار ایران با نادیده گرفتن دستورات رهبر رژیم، وارد کردن اتهامات متقابل به یکدیگر را از سر گرفتند.

هنوز یک هفته از درخواست علنی آیت الله علی خامنه ای از محمود احمدی نژاد و منتقدانش برای اتحاد و مخفی کردن مخالفت ها نگذشته است که دور جدیدی از اختلاف میان جناح های سیاسی کشور شروع شده است. آیت الله خامنه ای بالاترین مقام در جمهوری اسلامی  است.

الیاس نادران یکی از پیشگامان انتقاد از ریاست جمهوری، اسفتدیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی نژاد را به ملاقات با سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل و نیز سرو نوشیدنی الکلی در جریان همایشی در تهران متهم کرد. این اقدام مغایر با قوانین کشور است.

آقای نادران در جریان سؤال از منوچهر متکی وزیر خارجه کشور در جلسه مجلس ایران گفت: «این آقا (مشایی)، سال گذشته در نیویورک با اشخاص متعددی دیدار کرده است. یکی از این اشخاص، سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی بوده است… مفاد این گفتگوها کجاست؟»

آقای نادران ادعا کرد مشایی به عنوان متحد نزدیک رئیس جمهور در اوائل ماه جاری به شرکت کنندگان در همایش متخصصان ایرانی اجازه نوشیدن الکل و «رقص مختلط» در هتل محل اقاماتشان را ارائه داده است.

آقای مشایی که یک چهره بسیار بحث انگیز است، در کانون حملات به حلقه نزدیک رئیس جمهور قرار گرفته است. وی سال گذشته با اعلام اینکه موضع دولت ایران، «دوستی» با مردم اسرائیل است، موجی از اعتراضات روحانیون و بنیادگراهای محافظه کار را به راه انداخت. البته وی بعداً این اظهارات را تعدیل کرد. مشایی در ماه جاری نیز ماهیت جهانی دین اسلام را زیر سؤال برد و خواهان «قرائت ایرانی از اسلام» شد.

متحدان آقای احمدی نژاد نیز در صدد مقابله به مثل با انتقادات مجلس برآمده اند. علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رئیس جمهور و رئیس خبرگزاری دولتی ایرنا برخی از نمایندگان را به «اصرار بر تصویب قوانین متناقض با آموزه های اسلامی و قانون اساسی» متهم کرد.

وی در وبلاگ خود نوشت «انحراف خطرناک»، راه را برای «خودکامگی پارلمانی» باز خواهد کرد.

کامران دانشجو وزیر علوم و متحد رئیس جمهور نیز روز یکشنبه اعلام کرد هر دانشگاهی که برخلاف اصول نظام حرکت کند، «با خاک یکسان خواهد شد.» وی افزود «اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که مذهبیون در آن خوار شوند… توسط مردم، دانشجویان و کارکنان نابود خواهد شد.»

دولت به 3.8 میلیون دانشجوی ایرانی که بسیاری از آنها در اعتراضات سال گذشته علیه پیروزی احمدی نژاد در انتخابات بحث انگیز نقش عمده ای داشتند، عمیقاً مشکوک است.

 

منبع: فایننشیال تایمز- 30 اوت