جای او در زندان نیست

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جایزه موسسه جهانی مطبوعات به احمد زید‌آبادی، در مصاحبه با همسر وی

همزمان با اعلام زمان اعطای جایزه “قلم رزین آزادی” به احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار زندانی در ایران، همسر وی در مصاحبه با روز می گوید: “متاسفیم از اینکه این جایزه در شرایطی به آقای زیدآبادی تعلق می گیرد که وی با وجود تمام توانایی ها و استعدادهایی که دارند، در کشور خود بدون هیچ دلیلی در زندان به سر می برند”.

موسسه ی جهانی مطبوعات، که آذرماه سال گذشته احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار زندانی در ایران را برنده جایزه “قلم طلایی آزادی” سال۲۰۱۰ معرفی کرده بود، اعلام کرد روز چهارشنبه 6 اکتبر، طی مراسمی رسمی، این جایزه را به وی اهدا خواهد کرد.

 

زیدآبادی بی دلیل در زندان است

به گزارش وب‌سایت رسمی موسسه­ی جهانی مطبوعات، قلم طلایی آزادی سال ۲۰۱۰ در روز چهارشنبه، ۱۴ مهرماه، در مراسم سالانه این انجمن در هامبورگ آلمان به احمد زید‌آبادی تعلق خواهد گرفت که در نبود آقای زید آبادی، اکبر گنجی جایزه را دریافت خواهد کرد.

آنطور که این موسسه در آذر ماه سال گذشته اعلام کرده بود جایزه سال۲۰۱۰ “قلم طلایی آزادی” را به خاطر “شجاعت تحسین برانگیز” آقای احمد زیدآبادی، دبیرکل دفتر ادوار تحکیم و روزنامه‌نگار زندانی ایرانی “با وجود شرایط دشوار او در زندان”، اهدا می کند.

موسسه­ی جهانی مطبوعات، در سال 1948 تأسیس گردیده و مقر آن در شهر پاریس است. روزنامه نگاران 122 کشور عضو این موسسه هستند که تعداد آنها بالغ بر 1800 نفر می باشد. اهداف اصلی این موسسه “دفاع و ارتقاء آزادی مطبوعات و کمک به استقلال مالی آنها”، “ توسعه ی رسانه های مکتوب و دیجیتالی و برقراری شبکه های ارتباطی بین تحریریه و سردبیری نشریات در جهان” و “همکاری بین سازمان های عضو در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی” بیان شده است.

این موسسه بین‌المللی مطبوعاتی، هر سال در سطح جهان، یکی از روزنامه نگاران را به دلیل فعالیت های آزادی خواهانه، به عنوان روزنامه نگار برتر جهان در آن سال انتخاب می کند و قلم طلایی آزادی را به او در یکی از شهرهای جهان اهداء می کند.

 

افسوس بر ما

مهدیه محمدی که امسال این جایزه به همسر وی تعلق گرفته است، با اظهار تاسف از شرایط سخت آقای زیدآبادی در زندان، در مورد اختصاص این جایزه به همسرش به روز می گوید:“متاسفیم از اینکه این جایزه در شرایطی به آقای زیدآبادی تعلق می گیرد که وی با وجود تمام توانایی ها و استعدادهایی که دارند، در کشور خود بدون هیچ دلیلی در زندان به سر می برند”.

خانم محمدی این جایزه را “احترام” به قلم آقای زیدآبادی می داند و با ابراز تاسف از اینکه خانواده وی در شرایطی قرار گرفته­اند که حتی نمی­توانند برای دریافت آن از کشور خارج شوند، می­افزاید: “این وضعیت واقعا جای تاسف دارد. حتی ما که خانواده­ی آقای زیدآبادی هستیم برای دریافت این جایزه با توجه به محدودیت هایی که به خاطر در زندان بودن ایشان برای ما هم وجود دارد، از اقدام برای خروج از کشور جهت دریافت جایزه خود داری کردیم.”

همسر احمد زیدآبادی با “نا مساعد” خواندن شرایطی که همسر و خانواده وی در آن قرار گرفته اند، زندانی شدن آقای زید آبادی و فشار بر اعضای خانواده او را “ناعادلانه” توصیف کرده و تاکید می کند: “احمد زید آبادی بدون دلیل و بدون هیچ گونه توجیه قانونی هم اکنون در زندان به سر می برد. در این شرایط ما هم به عنوان خانواده وی چاره ای جز تحمل نداریم.”

آقای زید آبادی سومین روزنامه نگار ایرانی است که جایزه قلم طلایی آزادی را به خود اختصاص می دهد. پیش از این یک بار فرج سرکوهی، روزنامه نگار ایرانی در سال 1999در زوریخ و اکبر گنجی، روزنامه نگار و فعال سیاسی در سال ۲۰۰۶، این جایزه را طی مراسمی در مسکو و فرج سرکوهی در سال 2003دریافت کرده اند.

 

اجازه ملاقات و تماس تلفنی

احمد زیدآبادی که اینک به عنوان سومین برنده ایرانی جایزه “ قلم طلایی آزادی” معرفی شده است، در دوران تبلیغات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از نامزدی مهدی کروبی حمایت می کرد. او یک روز پس از انتخابات در 23 خرداد ماه سال گذشته بازداشت و سپس در دادگاه به ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید در گناباد و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شده و هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر، دوران حبس را خود را پشت سر می‌گذارد.

سال گذشته موسسه ی جهانی مطبوعات، به هنگام معرفی وی به عنوان برنده جایزه “قلم طلایی آزادی” در بیانیه­ای نوشت: “آقای زیدآبادی به کرات خود را به خطر انداخته و آشکارا از اصلاح و حاکمیت قانون در ایران حمایت کرده است. او پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در خردادماه به شش سال زندان، ‌پنج سال تبعید در شهر گناباد و محرومیت ابدی از نوشتن محکوم شد”.

مهدیه محمدی، همسر آقای زیدآبادی اینک که بیش از یک سال از زندان همسرش می گذرد، در خصوص آخرین وضعیت وی می گوید: “همسرم در حال حاضر در بند عمومی زندان رجائی شهر با دیگر زندانیان سیاسی نگهداری می شود. وضعیت آقای زید آبادی نسبت به دیگر زندانیان سیاسی و برای مثال زندانیان زندان اوین بهتر است. خانواده اجازه ملاقات حضوری و تماس­های تلفنی با ایشان را دارند.”