استراتژی اوباما شکست خورده

ایل جورناله
ایل جورناله

» نگاه ایل جورناله

فیاما نیرن اشتاین

سقوط شهر باستانی پالمیرا در سوریه که خشت خشت آن توسط کاروان ها در بیابان و بر روی شتر حمل شده، قابل توصیف نیست. اکنون شاهد آن هستیم که این شهر تاریخی به شکلی بی‌شرمانه توسط نیروهای داعش درحال تخریب است. این اقدام را می توان به منزله شکست فرد فرد ساکنان کره زمین در تاریخ حک کرد. گاهی آرزو می کنیم که ای کاش سازمان یونسکو پیکارجویانی داشت که در صورت لزوم، خود وارد عمل می شدند. همچنین واقعاً حیف شد که رمادی علی‌رغم حضور آمریکا و ائتلاف بین المللی به دست داعش افتاد؛ حداقل می توانستند ریشوهای داعش را پشت دروازه‌های شهر نگاه دارند.

شکست داعش به هیچ وجه اقدامی غیرممکن نیست، چرا که داعش ارتش هوایی ندارد، از تانک‌های قدیمی استفاده می‌کند و نیروهایی دارد که تنها مزیت‌شان تعصب‌گرایی و بهره گرفتن از چند افسر مجرب دوران صدام است. داعش را به راحتی می توان شکست داد. ولی انتخاب اوباما این است که این کار را با دستان بسته و بدون استفاده از پوتین‌داران زمینی‌اش انجام دهد؛ درعین حال که نمی‌خواهد از هواپیماهای بدون سرنشین خود استفاده چندانی کند. قابل ذکر است که از ماه سپتامبر تاکنون تعداد حملات ۳۸۰۰ فقره بوده، درحالی که در سال ۲۰۰۳، در اولین ماه شروع عملیات نظامی علیه عراق، در حدود ۴۷ هزار فقره حمله و یورش ثبت شده است.

اوباما اعلام کرده که داعش پیروز نخواهد شد، ولی سقوط رمادی باعث می‌شود که کنترل داعش بر مناطقی که در چند کیلومتری بغداد قرار گرفته‌اند تقویت شود. نتیجه این است که شخص اوباما و استراتژی‌اش همانند ارتش عراق متحمل شکست شده. آمریکایی‌ها طی چندین ماه در دفاع از رمادی در برابر داعش ایستادند، ولی درنهایت متحد خود، حیدر البعادی را، که تصمیم گرفته بودند جایگزین نوری‌المالکی کنند، به حال خود رها کردند. اینکه اوباما به العبادی کمک نکرد، باعث شد تا ایران قدرت مانور بیشتری به دست آورد و وزیر خارجه این کشور در اولین پرواز به بغداد رفت تا به او نشان دهد چه کسانی در شرایط سخت یار و یاور او هستند. درواقع، اوباما راه را در صحنه نبرد برای آیت الله ها باز کرد؛ به عنوان مثال در تیکریت، که توانستند با اتکا به بمباران های آمریکا داعش را دفع کنند. همان طور که مایکل لیدین می نویسد، این سابقه نگران کننده‌ای است. به چه دلیل؟ به این دلیل که اگر آمریکایی‌ها تصمیم به بمباران‌های گسترده بگیرند و رمادی با کمک ایران بازپس گرفته شود، رؤیای یک عراق استقلال یافته مخدوش خواهد شد؛ و اگر هم شکست بخورند که وضعیت به مراتب بدتر خواهد بود. اوباما در نبرد علیه داعش روز به روز بیشتر وارد روابط تنگاتنگ با ایران شده و نتیجه آن شده که آیت الله ها اعلام کرده اند در چارچوب توافق هسته ای اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نخواهند داد. این درحالی است که عربستان سعودی نیز تهدید به دستیابی به بمب اتمی کرده.

اوباما که این وضعیت را خلق کرده تا عراق را نجات دهد، اکنون باید با کمک ارتش عراق و نیروهای کرد، دست داعش را از شهرهای اشغال شده کوتاه کند. که البته این مسأله می تواند به کل سرنوشت سوریه را نیز متحول سازد.

منبع: ایل جورناله، ۶ ژوئن ۲۰۱۵