ایران مانند مصر نیست

نویسنده

» میدل ایست آنلاین و سخنان کارگردان برجسته ایرانی الاصل

یک کارگردان برجسته ایرانی گفت، به نظر نمی رسد موج تغییراتی که سراسر مصر و تونس را دربرگرفته است، در آینده نزدیک ایران را نیز دچار تغییر کند؛ زیرا این جوامع با هم تفاوت دارند.

رافی پیتز کارگردان و برنده جوایز سینمایی در حاشیه جشنواره فیلم برلین  خاطر نشان کرد، میان آنچه اکنون در ایران می گذارد و انقلاب های غیرمترقبه در تونس و مصر، شباهت هایی وجود دارد.

وی در میزگردی با حضور سایر فیلمسازان و فعالان حقوق بشر گفت: «اما نباید سعی کنید تحولات مصر و تونس را با ایران مقایسه کنید. ما سابقه تاریخی مشابهی نداریم.»

وی گفت: «تنها شباهت موجود، جوانان هستند. دو سوم از جمعیت مصر، خیلی جوان است. در تونس نیز خیلی جوان وجود دارد.»

وی در میان تشویق ممتد حاضران گفت: «در ایران، جوان ها تنها آینده خود را می خواهند و من نمی دانم چرا دولت با کسانی که می خواهند زندگی کنند، تا این اندازه سختگیری می کند.»

پیتز که فیلم سیاسی وی تحت عنوان «شکارچی» در بخش مسابقه سال 2010 حاضر بود، گفت: «آنچه باید در ایران مدنظر قرار دهید، این است که ایران یک کشور بسیار بسیار پیچیده است. مسأله به آدم های خوب و آدم های بد مربوط نمی شود، شما نمی توانید مسائل را به این شکل ساده کنید.»

جشنواره فیلم برلین به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی دنیا، به معرفی آثار کارگردان مخالف ایران پرداخت و از جعفر پناهی به عنوان برجسته ترین آنها دعوت کرده بود که در هیأت داوران حضور داشته باشد. 

اما یک دادگاه در ایران پناهی را به شش سال زندان و 20 سال ممنوعیت فیلمسازی محکوم کرد. هرچند وی به قید ضمانت در خارج از زندان به سر می برد، اما اجازه خروج از کشور را ندارد.

پیتز گفت: «چه اتفاقی برای پناهی افتاد، کسی که به انجام کارش مشغول بود؟ او شخصیت سیاسی نبود و مشغول انجام کار خودش بود.»

«از دیدگاه دولت، تنها پرسیدن یک سؤال هم جنبه سیاسی پیدا کرده است.»

منبع: میدل ایست آنلاین- 18 فوریه