فلسفه‌ی شوخی و سرمایه‌داری

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌ترین آثار چاپی

 

دیگر خودت هم اینهمه تو نیستی

نویسنده: محمد نجفی

ناشر: داستان سرا 

تعداد صفحات: ۵۲ صفحه

قیمت:۵۰۰۰ تومان

 در این مجموعه می توانید شعرهای ارتش، تلفن عمومی، دموکراسی، ساعت دیواری، صبح دیشب، چشم چشم دو ابرو، یک نفره و چند شعر دیگر را بخوانید.

«حالا تو رفته ای

اما من نه گیج می‌شوم

و نه هیچ صبحی اشتباهی صدایت می‌کنم

حالا تو رفته‌ای و من هیچوقت عصرها اشتباهی دو فنجان چای درست نمی‌کنم

و دو صندلی در تراس نمی‌گذارم

آخر تمام اتاق‌های بیمارستان یک نفره هستند»

«ما یک ارتش هستیم وقتی نگاهم می‌کنی

چشم‌های تو تیر می‌اندازند

و در قلب من

یک سواره نظام بزرگ می‌تازد.»

«دیروز صبح خیلی زود

از خواب پریدم

و خورشید

تازه داشت غروب می‌کرد

گفتم شاید تو در راه باشی

رفتم جلوی آینه که دستی به سر و صورتم بکشم

دستی به سر و صورتم…

دیروز صبح خیلی زود

که خورشید داشت غروب می‌کرد

و من جلوی آینه بودم

در آینه دست نبود

در آینه سر نبود

در آینه صورت نبود

دیروز صبح موقع غروب

که فکر کرده بودم میآیی

خودم هم نیامده بودم»

 

 

فلسفه شوخی

نویسنده: جان ماریال

مترجم: غلامرضا اصفهانی

ناشر: ققنوس       

تعداد صفحات: ۸۴ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

این کتاب که از مجموعه‌ی «دانشنامه فلسفه استنفورد» انتخاب شده است، در شش بخش به بررسی نظریه‌های مختلف درباره‌ی می‌پردازد. در بخش نخست این کتاب «ناخوشنامی شوخی» و در بخش دوم «نظریه خودبرتربینی» بررسی می‌شوند. «نظریه رهاسازی» و «نظریه ناسازگاری» عناوین فصل‌های سوم و چهارم کتاب را تشکیل می‌دهند. فصل پنجم «شوخی به مثابه بازی، خنده در حکم پیغام بازی» و فصل آخر کتاب«کمدی» نام دارد.

 در مقدمه‌ی این کتاب آمده است: «اگرچه نزد بیشتر مردمان شوخی ارزشمند است، فیلسوفان کم‌تر درباره آن سخن گفته‌اند، و آنچه بیان کرده‌اند عمدتاً انتقادی است. سه نظریه سنتی خنده و شوخی در این‌جا مورد بررسی قرار گرفته است، در کنار این نظریه که شوخی از بازی پرخاشگری ساختگی در میمون‌ها سر برآورده است. فهم شوخی به منزله بازی به مخالفت با اعتراضات سنتی به آن کمک می‌کند و برخی فواید آن را آشکار می‌سازد، از جمله فوایدی که میان شوخی و خود فلسفه مشترک است.»

 

یگانگی با تمامیت هستی

نویسنده: اکهارت تله

مترجم: ساقی مومنی

ناشر: معین

تعداد صفحات: ۱۸۳ صفحه

قیمت:۱۵۰۰۰ تومان

هدف درونی شما، بیدار شدن است، به همین سادگی. شما این هدف را با هر فرد دیگر در این سیاره سهیم هستید، چرا که این، هدف بشریت است. هدف درونی شما، یک بخش ضروری از هدف تمامیت هستی، جهان و شعور در حال آشکار شدن آن است. هدف بیرونی شما می تواند با گذر زمان تغییر کند. هدف بیرونی، فرد به فرد، بسیار متفاوت است. یافتن هدف درونی و در هماهنگی با آن زیستن، پایه اصلی برآوردن هدف بیرونی شماست. این اساس موفقیت حقیقی است.

این کتاب به مبحث درونیات افراد و شعور دورنی آنها می‌پردازد. اکهارت در این کتاب به هدف درونی فرد به‌عنوان یک بخش ضروری از هدف تمامیت هستی، جهان و شعور اشاره می‌کند.

 

شکست‌ناپذیر: کلینت ایستوود به روایت کلینت ایستوود

نویسنده: مایکل هنری ویلسون

مترجم: سعید خاموش

ناشر: دنیای تصویر

تعداد صفحات: ۳۵۲ صفحه

قیمت:۲۰۰۰۰ تومان

این کتاب شامل گفت‌وگوهایی با ایستوود در تمام فیلم‌هایش از «آهنگ میستی را برایم بنواز» تا «آخرت» است. خلاصه داستان و عوامل هر فیلم هم ضمیمه گفت‌وگوها شده است. ایستوود رمز و رازهای کارش را در ۲۸ تا از بهترین فیلم‌هایش در این کتاب فاش کرده است. 

کلینت ایستوود امروز از فیلمسازان شاخص جهان سینماست که در کهنسالی نه تنها از انرژی فیلمسازی و قدرت تصویرپردازی‌ او چیزی کم نشده بلکه در حوزه فلسفه و عرفان در سینما به اوجی دست یافته که در کار کمتر فیلمسازی یافت می‌شود. مجموعه کارهای مرگ اندیشانه، تقدیرگرایانه، انسان‌دوستانه و ماوراگرای ایستوود که از «رودخانه مرموز»آغاز و با «عزیز میلیون دلاری» و «آخرت» دنبال شده، در کنار آثار موثر نافذ و قدرتمند اجتماعی مثل «بچه عوضی»، «گرن تورینو» و «شکست‌ناپذیر» و دو اثر شاخص جنگی‌اش، «نامه‌هایی از ایووجیما» و «پرچم‌های پدران ما» کارنامه سال‌های اخیر وی را پربارتر از هر فیلمسازی در این سنین جلوه می‌دهد. مرد بدون نام(نام کاراکتری وی در وسترن‌ها) اکنون مرشد معتبری است. کتاب «شکست‌ناپذیر» شرحی بر خلاقیت‌های این سینماگر برجسته، از زبان خود اوست. یک ملاقات دلپذیر با کابوی عارف سینما.

 

ذهنیت ضد سرمایه‌داری

نویسنده: لودویگ فون میزس

مترجم: سعید قاسمی و لیونا عیسی قلیان

ناشر: شورآفرین   

تعداد صفحات: ۱۵۲ صفحه

قیمت:۴۵۰۰ تومان

در پنج فصل این کتاب به بررسی ریشه‌های تنفر افراد عادی از نظام سرمایه‌داری پرداخته می‌شود. افراد به خاطر شکست‌ها و سرخوردگی‌هایی که در زندگی روز‌مره خود داشته اند و نرسیدن به آروزهایشان، نظام سرمایه‌داری را مورد سرزنش قرار می‌دهند و خشمی پنهانی نسبت به این سیستم پیدا می‌کنند که بسترساز رشد تفکرات چپ‌گرا است. به خاطر طبیعت انسانی، افراد سرخورده از افرادی که موفق‌تر از خودشان هستند احساس تنفر می‌کنند، غافل از اینکه در همین نظام رقابتی سرمایه داری اگر خودشان هم تلاش بیشتری می‌کردند یا رویکرد دیگری را پیش می‌گرفتند می‌توانستند از فرصت‌های موجود استفاده بهتری کرده و وضعیت به مراتب بهتری داشته باشند.

یک راه‌حل برای بهبود شرایط مادی بشریت وجود دارد: تسریع در رشد ثروت انباشت‌شده در برابر رشد جمعیت. هرچه مقدار سرمایه سرمایه‌گذاری شده به ازای هر نفر کارگر بیشتر باشد، کالاهای بیشتر و بهتری تولید و مصرف می‌شود. این است نظام سرمایه‌داری – نظامی مبتنی بر سود که مورد بیشترین تهمت‌ها قرار گرفته که روز به روز از نو به وجود آورده و می‌آورد. با این حال، امروزی‌ترین دولت‌ها و احزاب سیاسی خواهان از میان بردن این نظام هستند. چرا همه آنها از نظام سرمایه‌داری بیزارند؟» کتاب ذهنیت ضد سرمایه داری پاسخی است که لودویگ فون میزس در سال 1956 به این پرسش داده اما با گذشت بیش از 50 سال هنوز این پاسخ خواندنی است.

 

وابستگی عاطفی

نویسنده: ملودی بیتی

مترجم: فرامرز مسیحی

ناشر: لیوسا         

تعداد صفحات: ۳۳۰ صفحه

قیمت:۱۳۰۰۰ تومان

مشکلات و مسائلی که از زمان کودکی گریبان‌گیر بسیاری از مردم شده است، عامل تعیین‌کننده سرنوشت آنان است. تمامی حوادث،اتفاقات و امر و نهی‌ها به صورت قواعد و پیام‌های بسیار موثری در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه جای می‌گیرند و همه امور روزمره ما وارد عمل می‌شوند. با تبعیت از این قواعد و پیام‌ها دچار حالات، روحیات، رفتارها و اعمالی می‌شویم که مجموع آنها را وابستگی عاطفی می‌نامیم. این کتاب شامل مسائلی درباره بهبودی، عود، کار بر روی تاریخچه خانوادگی، روابط، تسلیم و رفتار، توکل به خدا، روحانیت، مسئله شرم و چاره آن، رشد توام با اعتماد به نفس، غلبه بر محرومیت‌ها، مشارکت کودکان در بهبودی، پشت‌سر گذاشتن جاذبه‌های مرگبار و برقرار کردن روابط و… است. پس اگر فرزند نوجوان شما پرخاشگر است، همسرتان زورگو و تند خوست، آنقدر درگیر مشکلات دیگران شده‌اید که وقت رسیدگی به مشکلات خود را ندارید و هزاران مشکل دیگر که روزانه با آن درگیر هستید، این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برای علت‌یابی از مشکلات و بازگرداندن آرامش به زندگی‌تان باشد.

 

 

هایدگر واپسین

نویسنده: جولیان یانگ

مترجم: بهنام خداپناه

ناشر: حکمت      

تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه

قیمت:۱۵۰۰۰ تومان

موضوعاتی از قبیل هستی، حقیقت و متافیزیک، دوست داشتن همسایه، یگانهای مقاومت، مراقبت از «میرندگان»، پرورش نیروی نجات بخش، مرگ، ذات انسان، چرخش، طرد ماشین ستیزی، علم طبیعی و سرنوشت باوری در این کتاب گنجانده شده‌اند.

در این کتاب فلسفه‌ی «هایدگر واپسین» مورد بررسی قرار می‌گیرد. «هایدگر واپسین»، در اینجا هایدگری است که «چرخشی» اساسی را از فلسفه نخستین خود یعنی فلسفه هستی و زمان صورت داد، چرخشی که در سال ۱۹۳۰ آغاز و در خلال سالهای ۱۹۳۶-۸ کامل شد. آنچه که نویسنده از عبارت «هایدگر واپسین» مراد می کند هایدگر «اتمام یافته»، یا به تعبیر بهتر، هایدگری است که در «مسیر تفکرِ» خود تا جایی که باید پیش رفته بود. گه گاهی نیز جنبه هایی وجود دارند که جریان بحث در آنها به متونی می رسد که مربوط به پیش از دوره «واپسین» می شوند. از این رو، گرچه بیشتر بحث نویسنده به متونی محدود شده است که پس از سال ۱۹۳۶ به نگارش در آمده اند، اما درنگی در خود راه نداده که به هنگام لزوم به آثار نخستین نیز نیم نگاهی داشته است.

این کتاب در حالی که پیچیدگی ها و ژرفای اندیشه هایدگر را نادیده نمی گیرد با زبانی سلیس و ساده می کوشد به توضیح اندیشه های فلسفی او بپردازد. یانگ در کتاب خود دیدگاه های هایدگر را درباره «فقدان خدایان»، «خشونت تکنولوژی» و «بی خانمانی» انسان که به گمان او نشانه های فلاکت مدرنیته اند به بوته آزمون می گذارد و به این اندیشه هایدگر می پردازد که چیرگی بر «فراموشی هستی» ذات چرخش به سوی وجودی پسا-فلاکتی و حقیقتاً پسا-مدرن را شکل می دهد.