ابهام در خودکشی نهال و بهنام

نویسنده

» گزارش گاردین در باره کوهیار گودرزی و دوستانش

دو  جوان وبلاگ نویس ایرانی،  پس از اینکه از سوی مقامات امنیتی ایران زیر فشار قرار گرفتند،  خودکشی کرده اند.

فعالان نزدیک به مخالفان دولت ایران معتقدند که نهال سحابی و دوست او بهنام گنجی از سوی مقامات امنیتی برای شهادت علیه دوست خود، کوهیار گودرزی، فعال  حقوق بشر، به شدت تحت فشار بوده  اند. گودرزی در همان روز، 31 ژوئیه دستگیر شد و هنوز اطلاعی از وی در درست نیست.

مقامات حکومت از اقرار به دستگیری آنها سر باز زده اند.

به گفته وکیل آنها از تهران،  گنجی یک هفته پس از دستگیری از زندان آزاد شد ولی گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران هنوز مفقود است. نهال اما تحت فشار بود.

کمیته گزارشگران حقوق بشر اطلاع داده  گنجی در اول سپتامبر خودکشی کرد و سحابی سه هفته بعد.

دلایل خودکشی آنها نامشخص است ولی گمان می رود که این زوج برای شهادت دادن علیه گودرزی به شدت تحت فشار بوده اند.

در  گزارشی  در  سایت گزارشگران حقوق بشر آمده است: “سحابی، بعد از اینکه دوست او بهنام چند روز پس از آزادی از زندان خودکشی کرد، افسرده شده بود.” کوهیار گودرزی همچنان در جای نامعلومی در بازداشت است.

هیچ اطلاعی از آنچه بر سر بهنام گنجی و کوهیار گودرزی در زندان آمده است در دست نیست. خودکشی بهنام گنجی نگرانی های جدی در باره وضعیت دوست و همفکر وی ایجاد کرده است.

نهال سحابی، در آخرین مطلبی که خطاب به پدران و مادران و دوستان در وبلاگ خود منتشر کرد، در باره گنجی نوشته است و  ویدیوی  آهنگساز یونانی، الینا کاریندرو، به نام والس عروسی را به اشتراک گذاشته است.

گودرزی که 25 سال دارد، قبلا در حوادث بعد از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهموری 2009 دستگیر شده بود.

وی ابتدا به محاربه متهم شد که مجازات آن مرگ است ولی بعد جرم وی به “نشر اکاذیب علیه نظام” تغییر داده شد و به یک سال زندان محکوم شد.

گودرزی زمانی که در زندان بود، به خاطر فعالیت هایش در زمینه حقوق بشر، برنده جایزه باشگاه ملی مطبوعات شد. وی در دسامبر گذشته از زندان آزاد شد.

یک روز بعد از دستگیر مجدد وی در ژوئیه، مادر گودرزی، پروین مختاره، در شهر کرمان دستگیر شد. او به تبلیغ علیه رهبر ایران، تبلیغ علیه رژیم و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده است. عفو بین المللی می گوید اتهامات وی ناشی از سخنانی است که وی در مصاحبه ای پس از دستگیری پسرش در سال 2010 “به جرم فعالیت های مسالمت آمیز حقوق بشر” بیان کرده است.

منبع: گاردین - 4 اکتبر