فعالان سیاسی کرد در صف اعدام

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فصیح یاسمنی اعدام شد

در حالی که هنوز دوماه از اعدام احسان فتاحیان، فعال سیاسی کرد نگذشته است، بامداد دیروز “فصیح یاسمنی” دیگر فعال سیاسی کرد به اتهام “محاربه” از طریق همکاری با یکی از احزاب مخالف دولت در زندان مرکزی سنندج به دار آویخته شد.این در حالیست که تیمور مصطفایی، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به روز می گوید: فصیح یاسمنی هیچ ارتباطی با حزب دموکرات نداشته است.

این تکذیب پس از آن مطرح شد که رادیو فردا با انتشار خبر اعدام فصیح یاسمنی، او را عضو حزب دمکرات کردستان ایران معرفی کرد.تیمور مصطفایی، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران در تماسی تلفنی با “روز” می گوید: “فصیح یاسمنی هیچ ارتباط سازمانی و غیر سازمانی با حزب دمکرات کردستان ایران نداشته است”.

وی در عین حال از نزدیکی سیاسی یاسمنی با دیگر احزاب سیاسی کرد نیز اعلام بی خبری می کند و می افزاید: “ما هیچ گونه اطلاعی از عضویت، هواداری و یا همکاری نامبرده با دیگر احزاب سیاسی نداریم”.

همزمان برخی منابع خبری دیگر ازهواداری یا عضویت فصیح یاسمنی در حزب پارت آزاد کردستان  ـ پژاک ـ خبر داده اند.در همین ارتباط یک عضو سازمان حقوق بشر کردستان به بی بی سی گفته است که اتهام نامبرده عضویت در پژاک(حیات آزاد کردستان) عنوان شده و حکم اعدام او در دادگاههای استان و دیوانعالی کشور تایید شده است.

تلویزیون “نوروز”  نزدیک به پژاک اما با تائید هواداری فصیح یاسمنی از این سازمان، از شامگاه شب گذشته اقدام به پخش برنامه های ویژه در مورد اعدام این فعال سیاسی کرده است.

 

یاسمنی و بیماری صرع

به دنبال اعلام خبر اعدام فصیح یاسمنی، برخی دیگر از منابع خبری از ابتلای وی به بیماری صرع قبل از مرگ خبر داده اند.پایگاه خبری سازمان حقوق بشر کردستان(اروپا) علاوه بر تائید بیماری یاسمنی  اعلام کرده است که “به‌ جز شکایت وزارت اطلاعات هیچ سند دیگری دال بر متهم بودن یاسمنی در میان نبود و خود فصیح هم به وکیلش گفته بود تحت فشار و شکنجه اعتراف کرده است.”

 

15 نفر در انتظار حکم

اعدام فصیح در حالی صورت می گیرد که بر اساس آمار سازمانهای دفاع از حقوق بشر هم اکنون بیش از 15 زندانی سیاسی و مدنی کرد دیگر به اتهام همکاری با احزاب کرد مخالف دولت و فعالیتهای سیاسی  در انتظار اجرای حکم اعدام هستند و حبیب الله لطفی دیگر زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام نیز به مکان نامعلومی منتقل شده است.

پایگاه خبری تحلیلی روانیوز با اشاره به انتقال لطفی از بند عمومی زندان سنندج به مکانی نامعلوم نوشته است: “خانواده لطفی و بیشتر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام کردستان از مکان نگهداری فرزندانشان بی خبرند”.

چندی پیش در پی اعدام احسان فتاحیان، دیگر فعال سیاسی کرد، جمعیت کردهای مقیم فرانسه و سازمان حقوق بشر کردستان شاخه اروپا و چندین فعال و سیاسی و مدنی کرد، در نامه ای خطاب به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار ممانعت از اجرای اعدام های تازه در کردستان شده بودند.

در این بیانیه با انتشار اسامی 17 زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندانهای کردستان، خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد، آمده بود: “در مقام ایفای وظیفه قانونی و انسانی خود سریعا اقدام نموده و مقامات جمهوری اسلامی را از تکرار این جنایات ضد بشری بر حذر دارید و به علاوه ترتیبی داده شود، که این جنایات ضد بشری بدون کیفر نماند”.