احمدی نژاد به دنبال حامی

نویسنده

» تحلیل آ ب ث از سفر به آمریکای لاتین

امیلی بلاسکو

جمهوری اسلامی که به صورت فزاینده ای در برابر انواع تحریم ها قرار گرفته، دیگر شریک چندانی در جهان ندارد و به همین دلیل ائتلاف های استراتژیک این کشور با کشورهای آمریکای لاتین، و در رأس آنها ونزوئلای هوگو چاوز، بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد. محمود احمدی نژاد امشب وارد کاراکاس می شود و سپس به کشورهای نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور سفر خواهد کرد. سفر ششم او به این منطقه شامل برزیل نخواهد شد. درواقع روابط با این کشور پس از اتمام دوره رییس جمهور لولا به سردی گرایید. جمهوری اسلامی علاقه خود به این منطقه را با راه اندازی یک شبکه به زبان اسپانیایی نشان داده است.

واشنگتن در کنار تنش های فزاینده میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده این سفر را با نگرانی دنبال می کند. دولت اوباما به کشورهای این منطقه توصیه کرده که روابط خود را با ایران “گسترش ندهند”.

ویکتوریا نولاند، یکی از سخنگویان وزارت خارجه روز جمعه اظهار داشت: “درحالی که فشارهای بسیاری بر این حکومت وارد شده، کاملاً نا امید کننده است اگر کشورهای جدیدی روابط خود را به عنوان متحد ایران گسترش دهند. به کشورهای جهان می گوییم که اکنون زمان مناسبی برای گسترش روابط، نه امنیتی و نه اقتصادی، با ایران نیست.”

روابط اقتصادی میان ونزوئلا و ایران، که در گذشته اصلاً وجود نداشت، طی چند سال به عقد قراردادهایی منجر شد که ارزش آنها به ۳۰ میلیارد دلار می رسد. با بولیویِ اِوو مورالس نیز مشارکت های بسیاری انجام شده که ارزش آنها به یک میلیارد دلار می رسد. ایران با اکوادور نیز قراردادهایی منعقد کرده است.

این قراردادها که معمولاً در زمینه معدن و در مناطقی منعقد می شوند که وجود اورانیوم در آنها ثابت شده، این ظنّ را به وجود آورده که ایران درتلاش است تا اورانیوم را برای برنامه هسته ای خود از آمریکای جنوبی استخراج کند. درحقیقت، همان طور که در افشاگری های روزنامه وال استریت جورنال آمده، تأسیس شرکت های مختلف، تسهیل صادرات از ایران و ورود ارز به تهران شیوه ای برای ازبین بردن محدودیت های مالی به وجود آمده است که به شدت برای حکومت آیت الله ها دردسرآفرین شده. در سال ۲۰۰۸ ایالات متحده یک بانک ونزوئلایی را به این دلیل که با یک بانک ایرانی مبادلات انجام داده بود تحریم کرد. مقامات آمریکایی همچنین گزارش دادند که روابطی نیز میان یک بانک ایرانی و بانک مرکزی اکوادور وجود دارد.

به علاوه، جمهوری اسلامی طی سال های اخیر تعداد سفارتخانه های خود را در آمریکای لاتین دو برابر کرده. رسانه های آمریکایی این اقدام را پوششی برای افزایش فعالیت های اطلاعاتی می دانند. شبکه “تله ویسا” در ماه دسامبر گزارشی از دوربین های مخفی خود پخش کرد که در آن سفیر ایران در مکزیک درحال طرح یک عملیات تروریستی علیه ایالات متحده است. روزنامه آ ب ث نیز تاکنون به نوبه خود گزارش هایی را در مورد افزایش فعالیت های حزب الله در چندین کشور آمریکای لاتین تهیه کرده است.

وزرای خارجه، صنایع، بازرگانی، معادن و انرژی، احمدی نژاد را در این سفر همراهی می کنند. احمد وحیدی، وزیر دفاع در این سفر حضور ندارد. او در سفر خود به بولیوی در ماه می موجبات نگرانی برخی از کشورهای آمریکای لاتین، ازجمله آرژانتین را فراهم کرد.

این سفر درواقع برای ماه سپتامبر پیش بینی شده بود، ولی سرطان چاوز مانع از انجام آن شد.

منبع: آ ب ث، ۸ ژانویه