بازدید کننده به اندازه اماکن مذهبی

نویسنده

» گزارش ال پائیس از تهران

آنخلس اسپینوسا

حتی آرامگاه آیت الله خمینی هم تا این حد بازدید کننده ندارد. افتتاح فروشگاه کرفور شور و شوق بسیاری در تهران ایجاد کرد. از زمان افتتاح آن در اواخر ماه اوت، هزاران ایرانی به سوی منطقه صادقیه در غرب تهران سرازیر می شوند؛ برخی برای خرید و برخی از روی کنجکاوی. این اولین فروشگاه زنجیره ای بین المللی است که در ایران تأسیس می شود. اکنون این امکان هست که وجود چنین فروشگاهی باعث ایجاد یک انقلاب در سیستم توزیع کالا در ایران شود.

 

قیاسی که جمعه گذشته به همراه خانواده اش به این مرکز تجاری آمده می گوید: “کالاهای این فروشگاه از شهروند ارزان تر است.” شهروند، به عنوان اولین فروشگاه زنجیره ای در ایران، ۱۶ سال پیش با کمک شهرداری تهران تأسیس گردید. کیفیت تنوع کالا در این فروشگاه از آن تاریخ تاکنون به میزان چشمگیری افزایش یافته، ولی قیمت های آن چندان رقابتی نیستند.

 

کرفور نه تنها سیستم تدارکات خاص خود را دارد، بلکه شیوه جدیدی از سرویس دهی را به کار گرفته. این فروشگاه هفت روز هفته از ساعت ۱۰ صبح تا نیمه شب باز است.

 

در گذشته، نوین گرایی تنها در دست مسؤولان و دولتمردان تهران بود. پروژه کرفور در تهران یک واحد تجاری مشترک میان شرکت کرفور، سوپرمارکت ماف پارس [که مرکزش در دوبی است] و شهرداری تهران است. این کنسرسیوم مبلغ  ۲۴ میلیون دلار در ازای واگذاری زمین به مدت ۲۰ سال متقبل شده. شهرداری همچنین مسؤولیت صدور مجوزهای لازم برای این فروشگاه را به عهده دارد. ایران درواقع کشوری است که از اقتصاد داخلی حمایت می کند و مسؤولان با تردید و بدگمانی خاصی به شرکت های غربی می نگرند.

 

ساخت بی سر و صدای این فروشگاه در واقع تلاشی بود برای جلوگیری از جلب توجه سیاسی ناشی از برنامه هسته ای کشور. تحریم های بین المللی علیه ایران در حقیقت مانعی است که از تحقق پروژه های بزرگ در این کشور جلوگیری می کند، ولی با این حال پروژه های کوچک و بی سر و صدا می توانند به راحتی در کشور توسعه و گسترش پیدا کنند.

 

اکنون باید دید کرفور که نام “هایپراستار” را در ایران به خود اختصاص داده، چگونه می تواند برای تأمین و تدارک کالاهایش از سد ممنوعیت های بازرگانی و بانکی اعمال شده از سوی ایالات متحده عبور کند. فعلاً هایپراستار کالایی که در ایران وجود نداشته باشد را به فروش نگذاشته.

 

البته این پایان پروژه نیست، زیرا شرکت های دیگری چون “مانگو”، “آدیداس”، “جوردانو” و “بنه تون” نیز بزودی در همین مرکز تجاری افتتاح خواهند شد و به جاذبه های آن اضافه خواهند کرد. البته نبود شعبه های “مک دونالد” یا “استارباکس” برای دوستداران فست فود به خوبی احساس می شود.

 

منبع: ال پائیس، ۸ اکتبر