انتقاد کیهان؛ تقدیر سردار جعفری

نویسنده
شیرین کریمی

» "ذوق زدگان" و جواد ظریف

همزمان با حمایت فرمانده سپاه از تفاهم هسته ای اخیر و تقدیر وی از دیپلمات های جمهوری اسلامی، روزنامه کیهان از “ذوق زدگی” حامیان تفاهم اخیر انتقاد کرده است. در همین حال نمایندگان تندرو مجلس شورای اسلامی همچنان به انتقادها در خصوص جزئیات تفاهم لوزان ادامه می دهند و می گویند نصب دوربین های آنلاین در مراکز هسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است به ترور دانشمندان هسته ای منجر شود.

عالی ترین مقام نظامی سپاه پاسداران هم به جمع هواداران تفاهم هسته ای پیوست. سردار محمد علی جعفری دیروز در حاشیه گردهمایی فرماندهان سپاه تایید کرد که نتیجه به دست آمده از تفاهم لوزان در جهت دفاع از “حقوق ملت ایران” است. فرمانده سپاه خاطرنشان کرد: “به‌فضل الهی فرزندان انقلابی ایران اسلامی در نبرد دیپلماتیک خود تا به امروز توانسته‌اند از حقوق ملت ایران به‌شایستگی دفاع کنند.”

سردار جعفری همچنین گفته: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های سیاسی این عزیزان و ایستادگی روی خطوط قرمز تعیین شده، قدردانی می‌کند.”

احساس خوشحالی فرمانده سپاه از تفاهم هسته ای دو روز پس از بروز داده شد که سردار حسن فیروز آبادی – رئیس ستاد کل نیروهای مسلح – دست به قلم برد و در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی بابت تفاهم اخیر به او تبریک گفت.

وی در این نامه خاطرنشان کرده بود که در زیر “سایه هدایت” آیت الله خامنه ای و همچنین “ همت” دولت و مذاکره کنندگان هسته ای “گام دیگری برای احقاق حقوق مسلم نظام جمهوری اسلامی ایران” در مذاکرات لوزان برداشته شد.

سپاه طی یک دهه از اصلی ترین متولیان برنامه اتمی نظام بوده و به ویژه در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد از سال ۸۴-۹۲ بار‌ها تاکید کرده که در مذاکرات هسته‌ای اجازه هیچ عقب نشینی را نخواهد داد؛ رویه‌ای که پس از روی کار آمدن دولت روحانی تغییر کرد و سپاه به حامی خاموش مذاکرات بدل شد.

در سوی دیگر اماحسین شریعتمداری و نشریه کیهان در صف مقدم نیروهایی قرار دارند که در چند روز اخیر تفاهم لوزان را زیر سوال برده‌اند. شریعتمداری ۱۴ فروردین در گفتگو با خبرگزاری فارس با ۲ جمله جنجالی مخالفت شدید خود را با بیانیه مشترک تهران و گروه ابرقدرت‌های ۱+۵ نشان داد: “اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.”

مخالفتی که ظاهرا علی رغم دفاع سرداران سپاه و حتی امامان جمعه در تهران و دیگر کلان شهر، قرار نیست تغییر کند.از همین رو است که روز سه شنبه حسین شمسیان – دیگر سرمقاله نویس این روزنامه – در یادداشتی تحت عنوان “بعد از همه تفسیرها…!“، به بهانه اینکه در اعلامیه های داخلی تهران و واشنگتن و اروپایی ها تفاوت هایی در ذکر جزئیات دیده می شود نوشت: “منتقدان حق ندارند به خاطر معامله بدون تضمین اعتراض کنند؟ آیا منطقی است آنگونه که دکتر ظریف درخواست دارد سه ماه صبر کنند و پس از توافق نهایی یعنی روزی که کار از کار گذشت نسبت به آن انتقاد کنند!؟ و آیا بهتر نیست به این پرسش‌های ساده پاسخی صریح و روشن داده شود؟”

کیهان دیروز هم گزارشی “تحلیلی” از تفاهم اخیر منتشر و در آن از “ذوق زدگان” انتقاد کرد.در این گزارش آمده است: “ایجاد فضایی پرهیاهو، کاذب و به ظاهر شاد و خرم شاید برای خاموش کردن صدای منتقدان مطلوب باشد اما به شدت برای آینده مذاکرات مضر است. ذوق زدگان توافق لوزان نباید فراموش کنند که به گفته تیم ایرانی آنچه در سوئیس به دست آمد و خوانده شد صرفاً یک بیانیه غیرالزام آور بود که تا تبدیل شدن به توافق نهایی حداقل ۳ ماه فاصله دارد.”

روزنامه کیهان توسط نماینده ولی فقیه اداره می‌شود، با این حال در ۱۸ ماه گذشته اختلاف نظرهای جدی در خصوص دیدگاه های آیت الله خامنه ای و آنچه در این نشریه دست راستی نوشته می شود دیده شده است. در حالی که کیهان در تمام این ماه ها به انتقاد از جواد ظریف – وزیرخارجه – و تیم مذاکره کننده پرداخته و حتی یک بار به طور تلویحی آن ها را به همراهی با “خائنان” متهم کرده بود اما رهبر جمهوری اسلامی در تمام مدت تیم دیپلماسی را زیر چتر حمایت خود قرار داده و آن ها را “فرزندان انقلاب” خوانده است.

آیت الله علی خامنه ای حدود یک هفته پس از انتشار متن تفاهم مشترک هم هنوز در این خصوص موضعی نگرفته ولی برخی معتقدند وی تا پایان این هفته موضع خود را در اینباره اعلام خواهد کرد. کند، ناظران می گویند تایید وی کلید اجرایی شدن این تفاهم نامه و تبدیل آن به یک توافق نامه حقوقی است.

در همین حال نمایندگان تندرو در بهارستان از همین حالا سنگ اندازی برای کند کردن روند توافق را آغاز کرده و چهره هایی مانند جواد قدوسی و غلامعلی جعفرزاده گفته اند جلو آن بند از تفاهم که تهران را ملزم به نصب دوربین های “آنلاین” در سایت های هسته ای خواهد کرد،می گیرند.

قدوسی روز یکشنبه اعتراض خود را چنین نشان داده بود: “این تصاویر(دوربین های آنلاین) به طور همزمان در مراکز تروریستی رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه دیده می‌شود که این اقدام فوق پروتکل الحاقی است و حتی در این پروتکل هم این موضوع نیامده ‌است.”

 جواد ظریف هم دیروز برای برگزاری یک جلسه غیر علنی با نمایندگان مجلس نهم به پارلمان رفت.از مفاد این جلسه گزارشی منتشر نشده اما قدوسی و جعفرزاده به نقل از وی گفته اند تهران قرار نیست زیر بار نصب دوربین های آنلاین برود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی دیروز با نقل قول از وزیر خارجه خاطرنشان کرد که تهران به دلیل تجربه ترور دانشمندانش، نصب دوربین های آنلاین را نخواهد پذیرفت. ظریف هنوز واکنشی به این اظهارات که از قول وی نقل شده نداشته است.