پهلوان مقدم زنجانی دیگری در راه؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تداوم فعالیت‌های پدیده، پلمب دفاتر فروش سهام

باشگاه خبرنگاران جوان تصاویری از دو دفتر فروش سهام “پدیده” در مشهد مخابره کرده اما وبسایت رسمی شرکت پدیده مشغول خبررسانی درباره “ اولین سالن اسکیت روی یخ کشور” و در اطلاعیه‌ای تاکید می‌کند که جز اخباری که در سایت رسمی منتشر می‌شود، سایر اخبار و شایعات مرتبط، مورد تایید نیست. در این پروژه هم مثل خیلی از پروژه‌های دیگر محسن پهلوان مقدم، سعی شده ارتباطی با امام هشتم شیعیان پیدا کنند، حتی اگر در حد برگزاری مراسمی در ساعت هشت شب باشد.

او چند روز پیش از این مراسم هم در تجمع سهامداران نگران پدیده گفته بود: “افرادی که سهام پدیده را خریدند ۹۵ درصد اقشار متوسط به پایین بودند، در خانواده‌هایشان اکثرا ضعیف بودند و دیگران ارباب بودند، این‌ها حالا از طریق پدیده پولدار شدند و دیگران نمی‌توانند تحمل کنند.” به نظر کارشناسان این کپی برداری شده از ادبیاتی است که احمدی نژاد تا آخرین روزها و حتی بعد از افشای اختلاس و فسادهای میلیاردی تحت لوای دولتش همچنان تکرار می کند و همه چیز را از چشم خدمت به پابرهنه ها به توصیف می گذارد.

اما آیا این اعتماد به نفس سرمایه‌دار بزرگ خراسانی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و یا این که سرنوشت بابک زنجانی برای او هم تکرار می‌شود؟ زنجانی هم در روزهای منتهی به دستگیری، در فیس‌بوک مخالفان را به شکایت تهدید می‌کرد و از ادامه فعالیت‌های پرشمارش در حوزه‌های مختلف خبر می‌داد اما اکنون ماه‌هاست که در بازداشت و زندان به سر می‌برد.

 

هم پدیده متکی به تبلیغات است، هم بازار تبلیغات به او

آن گونه که باشگاه خبرنگاران روایت کرده، در چند روز گذشته دو دفتر دیگر از مراکز فروش سهام پدیده واقع در خیابان‌های بهار و طلاب مشهد با حضور نیروهای انتظامی به طور رسمی پلمب شد و پرسنل این مجموعه سرمایه‌گذاری نیز با هدایت پلیس از دفتر خارج شدند.

همزمان معاون دادستان کل کشور به مدیران پدیده شاندیز و تبرک نسبت به تداوم تبلیغات هشدار داده است. او در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر که چرا تبلیغات شرکت پدیده شاندیز همچنان در شهرهای مختلف کشور به چشم می‌خورد، گفت: “نامه منع تبلیغات این شرکتها به تمام نهادهای مرتبط ارسال وابلاغ شده است.”

سید مرتضی بختیاری در اظهارنظری دور از عرف قضایی عنوان کرده که “زیبنده این شرکت‌ها نیست که بخواهیم با آنها به عنوان شرکتهایی که جرمی مرتکب شده‌اند(جرم تبلیغات بعد از دستور دادستانی) برخورد کنیم.”

کمتر از یک ماه قبل، دادستان مشهد در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار این شد که تبلیغات شرکت‌های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان را به دلیل “تخلفات زیاد” تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف قضایی، ممنوع شود. دادستان کل کشور هم به صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه دستور داد تا تبلیغات این شرکت‌ها را در تمامی رسانه‌ها، صدا و سیما، فرودگاه‌ها، راه آهن و غیره متوقف کنند. اما پدیده چند صباحی است که به ممر درآمد بسیاری از رسانه‌ها و شرکت‌هایی تبدیل شده که مجری پخش و انتشار تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی این شرکت هستند. روزنامه قدس مدتی قبل گزارش داده بود که ۵/۱ درصد از حجم درآمد صدا و سیما از تبلیغات شرکت پدیده شاندیزاست. علاوه بر این روزانه در روزنامه‌های سراسری هم تبلیغات پدیده به چاپ می‌رسد که به طور متوسط هزینه هر روز تبلیغ تنها در یک روزنامه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و در مواقعی که بحث مشکلات قانونی این شرکت بالا می‌گیرد، قیمت تبلیغات تا ۱۲۰ میلیون تومان هم بالا می‌رود.

خیابان‌های تهران و بسیاری از شهرهای کشور هم در تسخیر تبلیغات “ شهر افسانه‌ای پدیده شاندیز” یکی از پروژه‌های بلندپروازانه پهلوان مقدم است.

اساسا این میلیاردر جوان در معدود مصاحبه‌هایش، یکی از رموز موفقیت خود را “بازی تبلیغات” و الهام گرفته از شیوه موفق فروش کارت‌های “ارمغان بهزیست” معرفی کرده است.

روزنامه قدس هم معتقد است که پدیده شاندیز از طریق بمباران تبلیغاتی اقدام به جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم کرده و ارزش سهام خود را به شکل مصنوعی و با حمایت برخی مسوولین بالا برده است. از آن جایی که این روزنامه متعلق به آستان قدس رضوی است، وابستگی‌های احتمالی محسن پهلوان مقدم را باید جایی به جز این نهاد بزرگ و قدرتمند مذهبی و اقتصادی جستجو کرد.

 

حضور در جلسات کابینه احمدی‌نژاد؟

بابک زنجانی در دولت احمدی‌نژاد با تبدیل شدن به تاجر معتمد نهادهای نظامی و اقتصادی کشور، میلیاردری بزرگ و پرقدرت شد. افول او در دولت حسن روحانی و تلاش دولت برای مقابله با او و وصل بدهی‌ها، زنجانی را بیش از پیش پدیده‌ای محصول حکمرانی و سیاست‌های اقتصادی اصولگرایان معرفی می‌کرد اما اصولگرایان با استناد به گفته خود زنجانی که شروع فعالیت اقتصادی‌اش را از کمک‌های نوربخش، مدیر بانک مرکزی در دهه ۷۰ می‌دانست، توپ را به زمین حریف انداخته و اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن زنجانی، محل مناقشه شد. حالا پهلوان مقدم، پدیده کدام سیاست‌ها و محصول کدام حمایت دولتی و حکومتی است؟

وبسایت صدای اقتصاد از قول “یک مقام آگاه” نوشته است که “ سطح رابطه پهلوان با دولت دهم به قدری بالا بوده که به عنوان مشاور اقتصادی هیات وزیران فعالیت می کرده است. به گفته این مقام آگاه، پهلوان مقدم با همین عنوان در جلسات هیات دولت نیز شرکت می کرده است. با آغاز به کار دولت جدید اما مشکلات او آغاز شده است.”

محسن پهلوان مقدم اما در گفت‌وگویی کوتاه با وبسایت میدان ۷۲، یکی از رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد این ادعا را تکذیب کرده است: “ ادعای ارتباط بنده با دولت گذشته دروغ محض است، بنده هیچ ارتباطی با دکتر احمدی نژاد و هیات دولت دهم نداشته‌ام.”

روایت‌های تایید نشده بسیاری از رابطه این سرمایه‌دار با بقایی و مشایی، از حلقه نزدیکان رییس‌جمهوری سابق وجود دارد.

 

حجم فروش سهام پدیده

عنوان شده که پدیده ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام به مردم فروخته است. بنا به محاسبات گروه فیس‌بوکی “اتاق اقتصاد”، این مبلغ ۲ برابر ثروت بابک زنجانی و ۳ برابر کل دارایی استیو جابز پیش از مرگ است. این مبلغ همچنین ۲/۱ برابر درآمد نفتی کشور و ۲۴ هزار برابر مبلغی است که شهرام جزایری بابت اختلاس آن، به زندان رفت.

اگر حقوق یک کارمند عادی را هم ۸۰۰ هزار تومان در ماه در نظر بگیرید، ۹۰ هزار میلیارد تومان برابر ۹ میلیون و ۳۷۵ هزار سال حقوق یک کارمند است و با آن می‌توان ۲۲۵ هزار دستگاه آپارتمان ۱۰۰ متری در تهران خرید. یا اینکه می‌شود ۵ میلیون دستگاه پراید هاچ بک تهیه کرد. یا به عبارتی با این پول تقریبا می‌توان به تمام خانوارهای تهرانی یک دستگاه پراید داد.

اما این میزان فوق‌العاده فروش سهام درحالی صورت گرفته که شرکت پدیده اساسا مجاز به فروش سهام نبوده است. رشد بسیار زیاد سهام این شرکت و سودآوری برای طیفی از سهامداران هم طی یک سری معاملات صوری و از طریق شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفته و کاذب است. این خلاصه انتقاداتی است که به سهام‌فروشی پدیده وارد می‌شود. اتهامات دیگری هم در زمینه ساخت و سازهای گسترده و بی‌ضابطه به پهلوان مقدم وارد شده که می‌تواند یک میلیاردر بزرگ دیگر را به زندان بکشاند. شاید هم او به سلامت از این مهلکه عبور کند و باز مثل همیشه طرحی دیگر افتتاح کند که نشانی از ۸ داشته باشد.