وزارت بهداشت: هوا اسیدی است

نویسنده
فیروزه متین

» زنگ ورزش تعطیل شد

در حالی که طی ۴۸ ساعت گذشته، هوای شهر تهران به دلیل غلظت شدید آلاینده ها با مه و دود همراه شده و شعاع دید در برخی ساعات به زیر ۲۰ متر رسیده، مسئولین دولتی کماکان می گویند هوا “در مرز شرایط هشدار” قرار دارد و نیازی به تعطیل مدارس و ادارات نیست.

در آخرین اظهار نظرهای رسمی درباره شدت آلودگی هوا، و با وجود افزایش مراجعات مردم به اورژانس بیمارستان ها، اعلام شده که هوا در “شرایط ناسالم” قرار دارد.

این خبر را محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران داده و گفته است: “با توجه به پدیده وارونگی دما و افزایش آلاینده ها جوی، شاخص کیفیت هوای تهران با عدد ۱۴۹ در آستانه شرایط ناسالم قرار دارد. براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته، در آستانه شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است”.

او افزوده: “میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون، نسبت به روز گذشته با یک عدد افزایش فراتر از حد مجاز بوده و بر روی عدد ۱۴۹ قرار گرفت. میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نیز در این مدت از ۸۶ به ۸۷ افزایش داشته است. براساس پیش بینی هواشناسی و با توجه به شرایط پایدار جوی، انتظار می رود شاخص کیفیت هوای تهران فردا(امروز) همچنان در شرایط ناسالم برای گروه های حساس باقی بماند”.

رستگاری به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان هم توصیه کرده از فعالیت های طولانی مدت در فضای باز خودداری کنند.

با این حال کمیته اضطراری آلودگی هوا بعد از ظهر دیروز تشکیل جلسه داد و با وجود آنکه همه در انتظار تعطیلی مدارس و ادارات بودند، چنین تصمیمی نگرفت.

حسن کریمی معاون عمرانی استانداری تهران در تشریح نتایج این جلسه گفته: “با توجه به احتمال تداوم پایداری هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و انباشت آلاینده از روزهای گذشته، جلسه کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در استانداری تهران تشکیل شد. با توجه به اینکه در دو روز آینده نگرانی‌هایی درخصوص افزایش میزان آلایندگی هوای تهران وجود داشت، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد که در این جلسه نماینده وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی مدارس تهران را با توجه به اینکه میزان آلایندگی به حد اضطرار نرسیده است، داد که اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوا عنوان کردند که ضرورتی برای تعطیلی مدارس نیست. در روز چهارشنبه که بیشترین میزان آلودگی هوا را خواهیم داشت، میزان آلایندگی هوا از ۱۵۰ تجاوز نخواهد کرد به همین دلیل هیچ تعطیلی و محدودیتی در جلسه امروز مصوب نشد و تنها تذکراتی درخصوص اینکه کلاس‌های ورزش مدارس محدود یا تعطیل شود و کارخانه‌هایی که آلایندگی دارند برخورد شدید با آنها در این دو روزصورت گیرد، عنوان شد، ضمن اینکه توصیه‌هایی هم درخصوص تعطیلی ورزش‌های صبحگاهی در پارک‌ها توسط صداوسیما اطلاع‌رسانی خواهد شد.طرح‌های روزانه در این دو روز ارائه نمی‌شود و امیدواریم با تمهیداتی که در این جلسه در نظر گرفته شد، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه میزان آلایندگی هوا از پیش‌بینی‌ها تجاوز نکند و در روز پنجشنبه نیز شرایط به حالت عادی بازمی‌گردد”.

تصمیمات روز گذشته کمیته اضطراری آلودگی هوا در حالی بود که رسانه ها با انتشار گزارش های تصویری، از فقدان اکسیژن در هوا خبر داده و حتی در مواردی آن را “خفه کننده” و “اسیدی” توصیف کرده اند.

 مشرق نیوزهم با انتشار اظهارات نماینده وزارت بهداشت در این کمیته، از هوای اسیدی تهران خبر داده و نوشته: “نماینده وزارت بهداشت با بیان اینکه ترکیب اکسید نیتروژن در این آمارها بالای ۱۰ بوده است گفت: این عدد یعنی اینکه هوا اسیدی می شود و از نظر سلامت بسیار مهم است. لطفا آقایان به ترکیبات توجه کنند. پیشنهاد من این است که مدارس ابتدایی و مهدهای کودک تهران را در این دو روز تعطیل کنید. نماینده آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون فصل امتحانات است با این پیشنهاد مخالفت کرد. در ادامه جلسه حسن کریمی معاون عمرانی استاندار گفت که اگر وزارت بهداشت قطعا نامه ای ارسال کند و بگوید سلامت مردم در خطر است تصمیم گیری می کنیم اما پیشنهاد می شود در این دو روز کارخانجات شن و ماسه تعطیل و کارخانه تولید آسفالت و سیمان کمی کنترل شده و طرح ترافیک در این دو روز پایانی هفته از سوی شهرداری فروخته نشود. البته این را هم باید بگویم که دولت موافق این گونه تعطیلی ها نیست”.

در همین حال، وزارت آموزش و پرورش دیروز اعلام کرد با وجود تعطیل نشدن مدارس، زنگ ورزش تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش گفته است: “با توجه به تصمیم کمیته‌ اضطرار آلودگی هوای شهر تهران، فعالیت‌های بدنی در مدارس شهر تهران در دو روز آینده (سه شنبه و چهارشنبه) انجام نمی شود. توصیه می کنم خانواده‌ها در این دو روز فرزند خود را به مهدکودک‌ها نسپارند. هر گونه تصمیم گیری در خصوص وضعیت تعطیلی مدارس منوط به تصمیم کمیته‌ اضطرار آلودگی هوای شهر تهران است”.

گفتنی آنکه شهرداری تهران هم وضع هوا را در شرایط “اضطرار” دانسته و وحید نوروزی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است: “هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون روی عدد ۱۵۲ در شرایط هشدار قرار گرفته و ۴۲واحد افزایش داشته است.براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، میزان غلظت تمام آلاینده‌ها به‌جز منواکسیدکربن و دی‌اکسید نیتروژن افزایش داشته و میانگین غلظت تمام آلاینده‌ها به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲میکرون در بیشتر ایستگاه‌ها از حد مجاز فراتر بوده و شاخص کیفیت هوا در حال حاضر در شرایط اضطرار است”.