سکوت احمدی نژاد در مقابل یک رسوایی تازه

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» درگیری با مشایی به جاهای حساس کشیده شد

چند روز بعد از پایان دومین همایش ایرانیان خارج از کشور در تهران که بدون نتیجه مشخصی به کار خود پایان داد، حواشی آن با اوجگیری درگیری های لفظی برگزارکنندگان همایش و رسانه های مخالف مشایی، به جاهای حساسی کشیده شد. دیروز پس از آنکه روزنامه کیهان مدارک دعوت از هوشنگ امیر احمدی برای شرکت در این همایش را منتشر کرد، موجی دیگر از مخالفت ها و انتقاد از رحیم مشایی راه افتاد که این بار دامن احمدی نژاد را هم گرفت. سایت الف، متعلق به احمد توکلی با استناد به مدارک منتشر شده در روزنامه کیهان با بیان اینکه “رسوایی دروغگویی مشایی تکمیل شد” خبر داد که در روزها آینده مسائلی را در خصوص ابعاد نگران کننده این ماجرا منتشر خواهد کرد؛ ماجراهایی که به نوشته این سایت در حال رخ دادن است. حجت السلام احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم خواستار خلع  مشایی از پست های دولتی شد و سخنان وی را موجب خشنودی “وهابی ها در تلویزیون عربستان” دانست.

یک روز قبل از آغاز بکار دومین همایش ایرانیان خارج از کشور، برخی منابع خبر از حضور هوشنگ امیر احمدی، شخصی که به گفته منابع مطلع طی چند سال گذشته نقش دلال بین ایران و امریکا را بازی کرده و به رغم مخالفت های سابق وی با جمهوری اسلامی، طی چند سال گذشته بارها با دعوت رسمی مشایی و اطلاع شخص احمدی نژاد، و بدون اطلاع وزارت خارجه و وزارت اطلاعات به ایران سفر کرده، در هتل محل اقامت میهانان همایش توجه محافل سیاسی و خبری را جلب کرد. روز آغاز همایش هم به نوشته روزنامه جام جم و با وجود تکذیب مشایی مبنی بر عدم دعوت از امیر احمدی، وی دقایقی در سالن همایش حضور داشت اما چند دقیقه بعد توسط برگزار کنندگان همایش به بیرون از سالن هدایت شد.  این اخبر البته تنها دقایقی روی خروجی روزنامه جام جم قرار گرفت.

بعد از خبری شدن این قضیه، امیر احمدی طی دو گفتگوی خبری اعلام کرد که مدارک دعوت رسمی مشایی از وی برای شرکت در این همایش را در اختیار رسانه ها قرار میدهد؛ او در عین حال مشایی را آدم بسیار خوبی معرفی کرد. روز دوم همایش اما روزنامه کیهان پاپیش گذاشت و زودتر از امیراحمدی اقدام به انتشار دعوت نامه رسمی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از وی کرد. متقابلا مشایی نیز طی گفتگویی مدارک منتشر شده توسط کیهان را جعلی خواند و یادداشت های منتشر شده درکیهان و برخی دیگر از رسانه های دولتی در این خصوص را تخریب خود و احمدی نژاد دانست.

در هیمن راستا روز گذشته روزنامه کیهان با انتشار همه اسناد و مدارک مربوط به دعوت امیر احمدی توسط مشایی، خواستار پاسخگویی احمدی نژاد در این زمینه و همچنین  اظهارات جنجال برانگیز مشایی در مراسم اختتامیه این همایش شد؛اظهاراتی که مورد تایید احمدی نژاد هم قرار گرفته بود.

این اقدام کیهان مورد استقبال سایت اصولگرای  الف، وابسته به احمد توکلی قرار گرفت. این سایت گزارش کیهان در مورد مشایی را سند رسوایی دروغگویی معاون معزول احمدی نژاد دانست و ضمن اینکه مشایی را “عنصر با تفکر انحرافی” خواند، خواستار توضیح احمدی نژاد در مقابل این اقدامات شد. احمد توکلی خود پیش از این در تریبون مجلس از احمدی نژاد خواسته بود تکلیف خود را با مشایی مشخص کند.

سایت توکلی در ادامه گزارش دیروز خود، با بیان اینکه دروغگویی معاون اول معزول احمدی نژاد آنجا “دردآوردتر” است که مشایی این اندازه شجاعت نیز ندارد که پای دعوت های انجام شده بایستد و اشتباهش را قبول کند. در ادامه این گزارش آمده: “مشخص نیست با وجود اسناد غیر قابل انکار منتشر شده، چگونه فردی با این اندازه از دروغگویی که در عین حال تلاش می کند انحرافات عقیدتی خود از پایان دین و اسلام گرایی گرفته تا مکتب سازی مجعول را در پوششی از لفاظی های بی سر و ته ظاهرا عرفانی مذهبی توجیه و پنهان کند، در مسند ریاست دفتری احمدی نژاد تکیه زده است.”

بر اساس گزارش الف “جدا از رسوایی دروغگویی مشایی، ابعاد نگران کننده ای از ماجرای مذکور در حال رخ دادن است” که در روزهای آینده اخبار آن منتشر خواهد شد.

همزمان حجت الاسلام سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از “استقبال وهابی ها از اظهارات مشایی مبنی بر ایران منهای اسلام درتلویزیون عربستان خبر داد”.
او در مصاحبه با فارس در  نقد رفتارهای رحیم مشایی اظهار داشت: “آقای مشایی برخوردار از پست های سیاسی و دولتی است که از سوی رئیس جمهور به او تنفیذ شده که این تعدد پست های دولتی میدان عمل بزرگی را برای او باز گذاشته است.”

او سپس خلع مشایی از پست های دولتی را خواستار شد و ادامه داد: “به دلیل اظهارنظرها و افکار التقاطی از سوی رحیم مشایی، رئیس جمهور محترم با توجه به صلاح نظام و انقلاب وی را از پست های دولتی برکنار کند.”
او همچنین به احمدی نژاد پیشنهاد کرد که “بیشتر به پالایش اطرافیان خود بپردازد و به عده ای اجازه ندهد که متدینین را زخمی، ناراحت و نگران کنند.”

این درگیری اما در کیهان ابعاد دیگری داشت؛ نشریه تحت مدیرت نماینده آیت الله خامنه ای کوشید راه مشایی و احمد نژاد را در این ماجرا از هم جدا کندو نوشت: “آقای مشایی اصرار دارد که خود را ترجمان آقای احمدی نژاد معرفی کند و با این ترفند انتقاد و اعتراض به خود را نشانه مخالفت با ریاست محترم جمهوری قلمداد کند! ایشان بارها این ترفند را به کار گرفته و از جمله انتقادات کیهان به خود را نشانه مخالفت با ریاست محترم جمهوری جا زده است و حال آنکه کیهان بیشترین حمایت ها را به حق از احمدی نژاد داشته است و در بسیاری از موارد که رسانه های وابسته به دولت از حمایت ایشان دریغ کرده اند یک تنه به مقابله با بدخواهان و حمایت از دولت شتافته است و البته، انتقادها را نیز در جای خود مطرح کرده است. سران و عوامل فتنه از این ترفند باخبرند ولی دوستان خودی باید به این نکته توجه داشته باشند و فریب این ترفندها را که برای بدنام کردن رئیس جمهور تدارک شده است، نخورند.”

این ادعای کیهان در حالی مطرح شده که محمود احمدی نژاد در مراسم اختتامیه دومین همایش ایرانیان خارج از کشور به رغم موج مخالفت ها، بار دیگر تلویحا گفته های رئیس دفتر خود را تائید و پس از آن هم در مقابل انتقادها و مخالفت های اصولگرایان منتقد و حامی خود، سکوت کرده است. بر همین اساس گفته می شوداقدامات و اظهارات مشایی عامدانه، و با اطلاع و تایید احمدی نژاد مطرح می شود. برخی بر این باورند که چنین اقداماتی تلاشی ست برای کسب مشروعیت برای محمود احمدی نژاد در بین ایرانیان خارج از کشور، به ویژه در بین هنرمندان و سرمایه دارن ایرانی مقیم امریکا و از همه مهم تر یافتن راهی برای مذاکره با آمریکا.