نمایش روز♦ تئاتر ایران

نویسنده
جمشید کمالی

مدیر مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده اولویت اجراها با نمایش های بومی و ملی خواهد بود، اما در عمل منظور ‏نمایش های مذهبی است. این روزها بازار این گونه نمایش ها داغ تر شده و آهو به وقت انفجار یکی از آنهاست. نمایشی ‏که حسن وارسته آن را بر اساس نمایشنامه ای از رحمت امینی کارگردانی کرده است.‏

aho1.jpg

‎ ‎آهو به وقت انفجار‎ ‎

کارگردان: حسن وارسته. نویسنده: رحمت امینی. بازیگران: جمعی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا. ‏

عده ای برای زیارت راهی مشهد می شوند و داخل حرم می شوند. اما دقیقاً پس از ورود، بمبی در حرم منفجر می ‏شود…‏

‎ ‎آشفتگی در اجرا‏‎ ‎

رحمت امینی نویسنده انفجار به وقت آهو به واسطه تدریس در دانشگاه علاقه فراوانی به اجراهای مدرن از موضوعات ‏مذهبی دارد. حسن وارسته نیز چند سالی است به عنوان کارگردان در کنار او قرار دارد. این گروه سال گذشته فیلم ‏طناب هیچکاک را تبدیل به نمایش کردند و سعی داشتند جنبه های اخلاقی این نمایش راتقویت کنند. ‏

نمایش انفجار به وقت آهو نیز بیشتر یک کار پرفورمنس است. داستان اگرچه خطی مشخص دارد، اما وارسته کوشیده ‏آن را به اجرایی مدرن بدل کند. همین نگاه سبب شده که نمایش به نوعی سردرگمی گرفتار آید. نمایشنامه خطی مشخص ‏دارد، ولی نمایش در اجرا راهی دیگر را پی می گیرد. تجربه هایی اینچنین می تواند جذاب باشد مشروط به این که ‏نمایشنامه و تفکر پشت اثر سنتی نباشد و اجرا مدرن. ‏

در این نمایش کارگردان سعی دارد از اصول و شیوه نمایش آیینی و به طور خاص تعزیه در اجرایش استفاده کند و از ‏سوی دیگر سعی در خلق فضایی مدرن با شیوه اجرایی مدرن دارد. از سویی از لباسی رئالیستی مانند چادر سود ‏می‌جوید – بدون هیچ‌گونه تغییردر آن و یا آشنایی زدایی از آن – و از دیگر سو از لباس‌هایی کارگاهی و بعضاً نمادین ‏استفاده می‌کند. از یک سو طراحی صحنه سعی در خلق فضایی مدرن دارد و از داربست‌ها و خطوط هندسی و ‏ابزارهایی همچون تایر ماشین و کلاه‌های ایمنی و چراغ بالای آن و… بهره می‌برد و از دیگر سو تلاش دارد تا با تمام ‏این‌ها فضای معنوی و سنتی حرم را به ما یادآوری کند. از یک سو از سازهای اصیل موسیقی ایرانی همچون سه‌ تار و ‏دف استفاده می‌کند و از دیگر سو شاهد حضور سازهایی چون گیتار و ویلن هستیم.‏

aho2.jpg

نکته دیگری هم که در این راستا می توان به آن اشاره داشت شیوه اجرایی بازیگران است. ما در پرفورمنس با بدن ‏بازیگر سروکار داریم. یعنی هرآنچه در نمایش وجود دارد می بایست از طریق تن بیانی به بازیگر منتقل شود. ‏بازیگران در این راستا با کوچکترین حرکت خود پیامی را به تماشاگر منتقل می کنند که این جزو قرارداد های نمایش ‏های اینگونه به شمار می آید. اما در تعزیه قراردادها کاملاً متفاوت است. در تعزیه تماشاگر می داند داستان با فاصله ‏برای او روایت می شود. از طرفی دیگر تعزیه کاملاً شرقی است و پرفورمنس مبتنی بر اصول و روش شناسی های ‏اجرایی غربی. اما این دو شیوه در بسیاری از صحنه های نمایش انفجار به وقت آهو با هم در می آمیزد.‏

طراحی صحنه نیز همین راه را دراجرا پی می گیرد. ما در فصل هایی با نظریه صحنه خالی رو به رو هستیم و در ‏برخی لحظات دیگر تعداد وسایل صحنه به حدی می رسد که تماشاگر را کاملا گیج می کند. گروتوفسکی خالق نظریه ‏تئاتر بی چیز در واقع بنا بر مشاهدات و تحقیق هایی نظریه تئاتر بی چیز را ارائه کرده است. در این شکل طراحی ‏تماشاگر با توجه به ذهنیات و تخیل خود و تنها حرکات بازیگر صحنه را در ذهن خود مجسم می کند. در صورتی که ‏داستان طراحی صحنه رئالیستی اصولا بر مداری دیگر حرکت می کند.‏

این تناقض در اجرا سبب می شود تماشاگر نتواند انرژی خود را به صورت یکسان در کلیت نمایش تقسیم کند. و زمانی ‏که قصد می کند تا با توجه به قراردادهایی که می شناسد به سراغ نمایش برود، ناگهان همه چیز به هم می ریزد و ‏مجبور می شود قراردادی دیگر را جایگزین قرارداد های قبلی کند. از دیگر سو داستان خطی امینی هم در گیر و دار ‏همین تغییرات از دست می رود. ما متوجه انگیزه بسیاری از شخصیت ها نمی شویم. بازیگران به جای آنکه در خدمت ‏فضای داستان پرداز نمایشنامه باشند به خلق فضا کمک می کنند. این بازیگران بیشتر قرار است به تصویر پردازی ‏کمک کنند تا پیشبرد داستان. ‏

اجرای نمایش های مذهبی در این سال ها شتاب زیادی گرفته است. اما این نمایش ها بیش از آنکه قصد داشته باشند به ‏رهیافت های تازه ای در اجرای کارهای مذهبی دست یابند، بیشتر تکرار مضامین است. مضامینی که سال ها تماشاگر ‏به بهانه های مختلف آنها را شنیده واز این همه تکرار خسته شده است. بودجه تئاتر نیز به شرطی افزایش پیدا می کند که ‏چنین آثاری روی صحنه برود. اگرنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ وجه علاقه ای به اجرای نمایش های ‏دیگر ندارد. از 4 آذر قرار است اجرای بهرام بیضایی شروع شود. باید منتظر واکنش ها در ارتباط با این نمایش باشیم ‏که مسئولین تا چه اندازه اجرای آن را تاب می آورند.‏